Relacja z warsztatów edukacyjnych w Szkołach Podstawowych – „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami” FIO

rampa.net.pl 4 dni temu

Fundacja LiderON realizuje projekt na rzecz integracji dzieci i młodzieży pełnosprawnej z osobami z niepełnosprawnościami w ramach programu FIO – „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami”.

Dzieci zadają pytania

Fundacja LiderON realizując projekt edukacyjny dla dzieci w wieku szkolnym pod nazwą „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnością” w ramach warsztatów edukacyjnych przeprowadziła cykl spotkań z dziećmi w klasach 0-3. Warsztaty edukacyjne zostały zorganizowane ze szczególną dbałością o potrzeby dzieci, edukator przygotowany był na różnorodność pytań, dużą otwartość i spontaniczność, a zwłaszcza na pytania, których standardowo dzieci nie zadają ze względu na brak możliwości kontaktu z osobą z niepełnosprawnością, uwarunkowania społeczne, rodzinne lub stereotypy.

Dzień osoby z niepełnosprawnością?

Najczęściej zadawane pytania dotyczyły trzech obszarów życia każdego z nas: codzienności, obowiązków oraz czasu wolnego. W każdej z sześciu szkół powtarzały się niektóre pytania co pokazuje, iż ciekawość dzieci jest bardzo duża a wiedza na temat codzienności osób z niepełnosprawnością jest bardzo potrzeba i interesująca. Poprzez panel pytań otwartych dzieci miały okazję porozmawiać z edukatorem z niepełnosprawnością i zadawać pytania, również te które były kiedyś blokowane przez informację od osób dorosłych „nie wypada”. Edukator prowadził rozmowę otwarcie i adekwatnie do wieku dzieci.

Co najbardziej interesowało dzieci w wieku szkolnym?

Pytania do osoby z niepełnosprawnością ruchu dotyczące codzienności:

  • Zakładanie butów
  • Wkładanie spodni
  • Mycia się
  • Wychodzenia z domu
  • Przechodzenia przez jednię
  • Przemieszczania się (jazda autobusem)
  • Udzielania pomocy

Pytania do osoby z niepełnosprawnością ruchu dotyczące obowiązków:

  • Codziennych zakupów
  • Wynoszenia śmieci
  • Sprzątania
  • Przygotowywania posiłków
  • Pracy

Pytania do osoby z niepełnosprawnością ruchu dotyczące czasu wolnego:

  • Zainteresowań
  • Wychodzenia do kina, na basen
  • Udziału w wydarzeniach sportowych
  • Realizacji marzeń

Pytania indywidualne zadawane rzadko, jednak bardzo ważne i ciekawe:

  • Czy jesteś szczęśliwy?
  • Czy lubisz swoją pracę?
  • Dlaczego nie chodzisz?
  • Czy wózek jest wygodny?
  • Czy siedzenie na wózku boli?
  • Czy kiedyś wyzdrowiejesz?

Edukator odpowiedział dzieciom na wszystkie pytania, dokładnie wyjaśnił, jak wygląda jego codzienność, wykonywanie obowiązków oraz jak spędza czas wolny.

Odpowiedzi edukatora z niepełnosprawnością

Wybrane odpowiedzi edukatora z przeprowadzonych warsztatów:

  • Zawsze staram się znaleźć sposób na samodzielne założenie odzieży, potem go udoskonalam i robię to sam. Jestem z tego dumny!
  • Buty zakładam korzystając z dolnej szuflady w szafie, nakręciłem o tym filmik.
  • Ważne jest podejmowanie wyzwań i niesłuchanie „nie dasz rady”.
  • Samodzielne wypełnianie obowiązków jest rehabilitacją dla osób z niepełnosprawnością.
  • Nie można pomagać osobie z niepełnosprawnością bez jej zgody.
  • Osoby z niepełnosprawnością nie znają innego życia i też są szczęśliwe.
  • Mój wózek to moje nogi!
  • Mój wózek to mój fotel, zawsze siedzę:)
  • Jestem fanem siatkówki i rozgrywek żużlowych, możecie mnie zobaczyć na trybunie z kibicami.
  • Jestem chory od urodzenia mam mózgowe porażenie dziecięce, do przedszkola jeździłem na małym wózku dla dzieci teraz mam wózek elektryczny dla dorosłych.
  • W przedszkolu bawiłem się z pełnosprawnymi rówieśnikami, razem na dywanie układaliśmy klocki i puzzle.
  • Najbardziej boli mnie ocena innych, którzy mnie nie znają i mówią, iż jestem biedy i smutny, a nic o mnie nie wiedzą. Mogą ze mną porozmawiać i poznać mnie, to zmienią zdanie.
  • Pracuję online, realizuję filmiki, wywiady oraz reportaże.
  • Osoby z niepełnosprawnościami mają takie same potrzeby jak osoby pełnosprawne, taki sam dzień i codzienność.
  • Osoby z niepełnosprawnością wykonują te same czynności tylko potrzebują więcej czasu.
  • Jestem szczęśliwy, mam rodzinę, przyjaciół, pasje i dużo marzeń do zrealizowania.

Jesteśmy tacy sami!

Dla dzieci ważne jest bazowanie na podobieństwach, przykładach które łączą oraz pokazują wspólną codzienność. Rówieśnicy z niepełnosprawnościami mają takie same potrzeby jak dzieci pełnosprawne, dla wszystkich ważne jest poczucie bezpieczeństwa oraz akceptacji.

Nowoczesne i aktywne podejście do edukacji społecznej sprzyja budowaniu zdrowych i otwartych postaw społecznych.

Fundacja LiderON serdecznie zaprasza placówki edukacyjne do współpracy i wspólnych działań wspierających edukację społeczną dzieci i młodzieży.

Zapraszamy do kontaktu i współpracy.

Fundacja LiderON

Rzeszów

www.fundacjalideron.pl

[email protected]

Idź do oryginalnego materiału