Fundacja LiderON realizuje projekt na rzecz integracji dzieci i młodzieży pełnosprawnej z osobami z niepełnosprawnościami w ramach programu FIO – „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnościami”.
Dzieci zadają pytania
Fundacja LiderON realizując projekt edukacyjny dla dzieci w wieku szkolnym pod nazwą „Codzienny tor przeszkód osoby z niepełnosprawnością” w ramach warsztatów edukacyjnych przeprowadziła cykl spotkań z dziećmi w klasach 0-3. Warsztaty edukacyjne zostały zorganizowane ze szczególną dbałością o potrzeby dzieci, edukator przygotowany był na różnorodność pytań, dużą otwartość i spontaniczność, a zwłaszcza na pytania, których standardowo dzieci nie zadają ze względu na brak możliwości kontaktu z osobą z niepełnosprawnością, uwarunkowania społeczne, rodzinne lub stereotypy.
Dzień osoby z niepełnosprawnością?
Najczęściej zadawane pytania dotyczyły trzech obszarów życia każdego z nas: codzienności, obowiązków oraz czasu wolnego. W każdej z sześciu szkół powtarzały się niektóre pytania co pokazuje, iż ciekawość dzieci jest bardzo duża a wiedza na temat codzienności osób z niepełnosprawnością jest bardzo potrzeba i interesująca. Poprzez panel pytań otwartych dzieci miały okazję porozmawiać z edukatorem z niepełnosprawnością i zadawać pytania, również te które były kiedyś blokowane przez informację od osób dorosłych „nie wypada”. Edukator prowadził rozmowę otwarcie i adekwatnie do wieku dzieci.
Co najbardziej interesowało dzieci w wieku szkolnym?
Pytania do osoby z niepełnosprawnością ruchu dotyczące codzienności:
- Zakładanie butów
- Wkładanie spodni
- Mycia się
- Wychodzenia z domu
- Przechodzenia przez jednię
- Przemieszczania się (jazda autobusem)
- Udzielania pomocy
Pytania do osoby z niepełnosprawnością ruchu dotyczące obowiązków:
- Codziennych zakupów
- Wynoszenia śmieci
- Sprzątania
- Przygotowywania posiłków
- Pracy
Pytania do osoby z niepełnosprawnością ruchu dotyczące czasu wolnego:
- Zainteresowań
- Wychodzenia do kina, na basen
- Udziału w wydarzeniach sportowych
- Realizacji marzeń
Pytania indywidualne zadawane rzadko, jednak bardzo ważne i ciekawe:
- Czy jesteś szczęśliwy?
- Czy lubisz swoją pracę?
- Dlaczego nie chodzisz?
- Czy wózek jest wygodny?
- Czy siedzenie na wózku boli?
- Czy kiedyś wyzdrowiejesz?
Edukator odpowiedział dzieciom na wszystkie pytania, dokładnie wyjaśnił, jak wygląda jego codzienność, wykonywanie obowiązków oraz jak spędza czas wolny.
Odpowiedzi edukatora z niepełnosprawnością
Wybrane odpowiedzi edukatora z przeprowadzonych warsztatów:
- Zawsze staram się znaleźć sposób na samodzielne założenie odzieży, potem go udoskonalam i robię to sam. Jestem z tego dumny!
- Buty zakładam korzystając z dolnej szuflady w szafie, nakręciłem o tym filmik.
- Ważne jest podejmowanie wyzwań i niesłuchanie „nie dasz rady”.
- Samodzielne wypełnianie obowiązków jest rehabilitacją dla osób z niepełnosprawnością.
- Nie można pomagać osobie z niepełnosprawnością bez jej zgody.
- Osoby z niepełnosprawnością nie znają innego życia i też są szczęśliwe.
- Mój wózek to moje nogi!
- Mój wózek to mój fotel, zawsze siedzę:)
- Jestem fanem siatkówki i rozgrywek żużlowych, możecie mnie zobaczyć na trybunie z kibicami.
- Jestem chory od urodzenia mam mózgowe porażenie dziecięce, do przedszkola jeździłem na małym wózku dla dzieci teraz mam wózek elektryczny dla dorosłych.
- W przedszkolu bawiłem się z pełnosprawnymi rówieśnikami, razem na dywanie układaliśmy klocki i puzzle.
- Najbardziej boli mnie ocena innych, którzy mnie nie znają i mówią, iż jestem biedy i smutny, a nic o mnie nie wiedzą. Mogą ze mną porozmawiać i poznać mnie, to zmienią zdanie.
- Pracuję online, realizuję filmiki, wywiady oraz reportaże.
- Osoby z niepełnosprawnościami mają takie same potrzeby jak osoby pełnosprawne, taki sam dzień i codzienność.
- Osoby z niepełnosprawnością wykonują te same czynności tylko potrzebują więcej czasu.
- Jestem szczęśliwy, mam rodzinę, przyjaciół, pasje i dużo marzeń do zrealizowania.
Jesteśmy tacy sami!
Dla dzieci ważne jest bazowanie na podobieństwach, przykładach które łączą oraz pokazują wspólną codzienność. Rówieśnicy z niepełnosprawnościami mają takie same potrzeby jak dzieci pełnosprawne, dla wszystkich ważne jest poczucie bezpieczeństwa oraz akceptacji.
Nowoczesne i aktywne podejście do edukacji społecznej sprzyja budowaniu zdrowych i otwartych postaw społecznych.
Fundacja LiderON serdecznie zaprasza placówki edukacyjne do współpracy i wspólnych działań wspierających edukację społeczną dzieci i młodzieży.
Zapraszamy do kontaktu i współpracy.
Fundacja LiderON
Rzeszów









