Reklama aptek – przepisy w wykazie prac rządu

termedia.pl 9 godzin temu
Zdjęcie: 123RF


Uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek ogólnodostępnych i punktów aptecznych zapisano w projekcie nowelizacji Prawa farmaceutycznego, którego założenia opublikowano w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu.



Autorzy projektu z Ministerstwa Zdrowia podkreślili, iż w związku z uchyleniem zakazu reklamy aptek konieczne jest określenie zasad prowadzenia reklamy.

– Ograniczenia w treści reklamy mają zabezpieczyć pacjentów przed zachęcaniem do nabywania leków lub innego asortymentu apteki oraz korzystania z usług apteki w sposób nieracjonalny i w oderwaniu od potrzeb zdrowotnych pacjenta – wyjaśniono, podkreślając, iż proponowane przepisy uniemożliwią prowadzenie reklamy wykraczającej poza standard obiektywizmu i neutralności przekazu reklamowego.

Podano też, iż przepisy, zgodnie z wytycznymi zawartymi w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, mają umożliwić prowadzenie reklamy usług świadczonych przez farmaceutów w sposób zapewniający poszanowanie zasad wykonywania zawodu farmaceuty oraz zgodnie z zasadami etyki.

Z założeniach zapisano, iż trzykrotnie miałaby wzrosnąć maksymalna wysokość kary za naruszenie zakazu reklamy aptek ogólnodostępnych, punktów aptecznych oraz ich działalności.

Wyrok szczegóły

19 czerwca TSUE orzekł, iż zakaz całkowity reklamy aptek ogólnodostępnych i punktów aptecznych w Prawie farmaceutycznym jest środkiem nadmiernie restrykcyjnym i nieproporcjonalnym w stosunku do celu ochrony zdrowia publicznego.

Skarga dotycząca tego przepisu w 2013 r. trafiła do Komisji Europejskiej. KE uznała skargę za zasadną i skierowała sprawę do TSUE.

Całkowity zakaz reklamy aptek ogólnodostępnych i punktów aptecznych obowiązuje od 2012 r.

Idź do oryginalnego materiału