Raport Banku Pekao. Opolskie firmy mikro, małe i średnie pesymistycznie na tle kraju

opolska360.pl 1 rok temu

Raport Banku Pekao SA po raz dwunasty

Raport Banku Pekao SA i prezentuje opinie polskich przedsiębiorców na temat warunków prowadzenia działalności gospodarczej, podsumowuje tempo wzrostu gospodarczego i jego składowe.

Tym razem raport powstał na podstawie 8 tysięcy, około 40-minutowych wywiadów telefonicznych przeprowadzonych z klientami z całej Polski. Opublikowany jesienią 2022 roku raport jest dwunastą odsłoną corocznego podsumowania banku. Dotyczy miesięcy popandemicznych 2021 roku i okresu przed wybuchem wojny na Ukrainie w 2022 roku. Natomiast w tej chwili realizowane są badania do trzynastego raportu, dotyczącego już całego 2022 roku.

– Raport mówi o sytuacji mikro, małych i średnich firm – powiedział Marian Drymluch, dyrektor Obszaru Opole w Banku Pekao SA. – Ta cykliczna już formuła przez firmy jest oczekiwana, pokazuje bowiem nie tylko obecną sytuację, ale i perspektywę kolejnego okresu.

Pytania w badaniu dotyczyły m.in. sytuacji bieżącej, planowanych inwestycji, warunków prowadzonej działalności, napotkanych barier. Michał Gorzelak, ekspert Banku Pekao S.A. podkreślił, iż przedsiębiorców z województwa opolskiego wyróżnia nieco bardziej pesymistyczne podejście.

– Ten pesymizm przejawia się w tym, jak oceniają sytuację gospodarczą i swoje perspektywy. A to wszystko w kontekście tego, co im się przydarzyło w ciągu 12 miesięcy przed badaniem, oraz tego czego oczekują w ciągu kolejnego roku po tym badaniu – mówił ekspert. – Opolskim przedsiębiorcom, bardziej niż średnio w Polsce, spadły inwestycje w okresie od końca 2020 i w większej części 2021 roku.

Raport długo wyczekiwany

Tegoroczny temat specjalny to „Sinusoida nastrojów – w cieniu kolejnych wyzwań”, jako następstwo sytuacji popandemicznej i elementów związanych z kryzysem gospodarczym (inflacja, stopy procentowe, spowolnienie gospodarcze).

– Nasi klienci są przedstawicielami różnych segmentów biznesowych, m.in. budownictwa, handlu czy usług. Nastroje są lepsze niż w 2021 roku, ale wskaźniki, które podajemy nie są wciąż tak dobre, jak w roku 2019 – mówił Marian Drymluch.

Więcej na temat wyników raportu, w tym opolskich przedsiębiorców, czytaj w tygodniu „Opolska” 22 grudnia.

Idź do oryginalnego materiału