Radość i Smutek – scenariusz zajęć w zakresie obszaru społeczno-emocjonalnego

pedagogika-specjalna.edu.pl 1 rok temu

Temat: Wycieczka do miasteczka emocji: euforia i Smutek.

Grupa wiekowa:

6-latki

Cele ogólne:

  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania przeżywanych emocji euforii i smutku w różnych sytuacjach
  • wyrażanie ruchem swoich emocji
  • kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania
  • rozwijanie kreatywności

Metody pracy:

słowna, oglądowa, praktycznego działania

Formy pracy:

grupowa, indywidualna

Środki dydaktyczne:

tekst bajki edukacyjnej „Bajka o euforii i Smutku”, ilustracje przedstawiające emocje, zagadki o emocjach, materiały plastyczne do wykonania ludzików (radość i smutek)

Powitanie

Zabawa integracyjna w kręgu „Przesyłam uśmiech”

Ten ciepły uśmiech posyłam Ci, jeżeli mnie lubisz, odeślij mi. Nauczyciel uśmiecha się do dziecka, a dziecko odsyła uśmiech do nauczyciela. Następnie dziecko odwraca się do kolegi/koleżanki stojącego/stojącej po jego lewej stronie i przesyła uśmiech.

Wprowadzenie do tematu zajęć

Powiedzcie dzieci, jaka to emocja?

Rączki wymachują, ciało w górę leci, oczy jak iskierki się zapalają, wszystkie ząbki usta odkrywają (radość).

Usta jak podkówka odwrócona, często łezka w oku zakręcona (smutek).

Oglądanie ilustracji przedstawiających emocje. Rozmowa z dziećmi, w jakich sytuacjach czujemy euforia i smutek.

Zabawa ruchowa „Pokaż jak się czujesz, gdy”:

  • rodzice cię chwalą
  • ktoś sprawi ci przykrość
  • jesteś głodny
  • dostaniesz prezent
  • ktoś przyłapie cię na kłamstwie
  • boli cię ząb
  • boisz się dużego psa
  • jak się czujesz teraz

Zabawa ruchowa „Co robi smutek? Co robi radość?”

Co robi smutek?

Może zwija się w kłębek pod kocykiem?

O tak!

Pokaż to.

Co jeszcze może robić smutek? Może zupełnie coś innego? Chowa się do szafy, płacze, dzwoni do babci?

Trzy takie działania wystarczą, ale jeżeli dzieci mają dużo pomysłów i wiele proponują – nie zatrzymuj tego. Niech Wasza zabawa trwa.

A co robi radość?

Może tańczy? O tak!

A może skacze wysoko? Może przytula się i szeroko uśmiecha?

Trzy takie działania wystarczą, ale jeżeli dzieci mają dużo pomysłów i wiele proponują – nie zatrzymuj tego. Niech Wasza zabawa trwa.

Wysłuchanie bajki edukacyjnej „Bajka o euforii i Smutku”

Praca plastyczna – wykonanie ludzików euforia i Smutek

Materiały do wykonania: blok techniczny, nożyczki, klej, taśma klejąca, kredki lub flamastry, drewniane patyczki, druciki kreatywne, kolorowe włóczki.

Dziecko wycina wcześniej narysowane przez nauczyciela dwa koła. Robi z nich buźki przedstawiające euforia i smutek. Rysuje oczy itp. Z kolorowych włóczek robi włosy. Do każdej buźki dokleja drewniany patyczek. Z drucika kreatywnego robi ręce.

Zakończenie

Rozmowa z dziećmi, po czym rozpoznają radość? A smutek? Czy ich zdaniem umielibyśmy rozpoznać radość, gdybyśmy nie znali smutku? I odwrotnie? Jakie ważne wiadomości przekazuje nam każda z tych emocji? O czym chce nam powiedzieć smutek? Co mówi nam radość?

Autor: Marta Uliwiak – Czytelniczka Portalu

Pedagog specjalny w Miejskim Przedszkolu Nr 5 „Bajka” z Oddziałami Integracyjnymi w Świnoujściu

Bibliografia:

  1. Przedstaw Emocje. Ćwiczenia w pokazywaniu oraz rozpoznawaniu stanów emocjonalnych, Wydawnictwo Harmonia
  2. Co robią uczucia? Oziewicz T., Zając A., Wydawnictwo Dwie Siostry
  3. Bajka o euforii i Smutku – edukacyjna bajka o emocjach, tekst bajki na http://miastodzieci.pl lub na alejabielany.pl
Idź do oryginalnego materiału