Rada ŚIA zabiera głos ws. zakazu reklamy aptek

mgr.farm 1 tydzień temu

W kwietniu br. Naczelna Rada Aptekarska opublikowała stanowisko dotyczące „zakazu reklamy aptek, punktów aptecznych i placówek obrotu pozaaptecznego, informowania o ich działalności oraz informowania przez farmaceutów o wykonywaniu zawodu, w tym poza aptekami i punktami aptecznymi”. Przygotowano je w odpowiedzi na skargę Komisji Europejskiej przeciwko polskiemu prawu. Została ona skierowana do Trybunału Sprawiedliwości. Komisja zarzuca Polsce, iż prawo farmaceutyczne ogranicza działalność reklamową podmiotów prowadzących apteki. Stanowisko przyjęte przez NRA miało na celu wypracować kompromis. Efektem miał być polubowne rozstrzygnięcie przed sądem europejskim.

Najważniejsze jest dobro pacjenta i ochrona zdrowia publicznego

Zdaniem Rady ŚIA jakiekolwiek zmiany w przepisach zakazu reklamy aptek powinny uwzględniać przede wszystkim dobro pacjenta i ochronę zdrowia publicznego. W tym celu należy wziąć pod uwagę kształt obecnych przepisów i przeanalizować jakie skutki one przyniosły. Szczególnie należy odnieść się do wpływu zakazu reklamy aptek na komunikację pomiędzy pacjentami a farmaceutami. Rada Śląskiej Izby Aptekarskiej zauważa, iż przepisy ograniczające reklamę aptek nie mogą uniemożliwiać informowania pacjentów, z jakich usług mogą skorzystać w aptekach.

Nowe zadania stojące przed przedstawicielami naszego zawodu nie będą mogły być realizowane, jeżeli pacjenci nie będą należycie informowani o nowych możliwościach jakie oferują im apteki. Przy czym mowa tutaj nie o promowaniu konkretnych aptek. Ale o uświadamianiu pacjentom rozwoju usług farmaceutycznych i opieki farmaceutycznej. – możemy przeczytać w stanowisko Rady Śląskiej Izby Aptekarskiej.

Członkowie Rady ŚIA podkreślają ponadto, iż pacjent ma prawo do uzyskania informacji o miejscu wykonywania świadczeń zdrowotnych. Do takich świadczeń bez wątpienia należy zaliczyć usługi opieki farmaceutycznej.

Należy informować pacjentów o zakresie świadczonych usług opieki farmaceutycznej

W swoim stanowisku Rada ŚIA podkreśla, iż przepisy dotyczące zakazu reklamy aptek powinny umożliwić podawanie do wiadomości publicznej informacji o aptekach i punktach aptecznych oraz ich działalności. Również pacjentom powinna być przekazywana informacja obejmująca zakres i rodzaje sprawowanych usług opieki farmaceutycznej. Apteki powinny mieć także możliwość publicznego informowania o świadczeniu innych usług związanych z ochroną zdrowia. Zalicza się do nich, m.in szczepienia ochronne. Rada ŚIA proponuje, by umożliwić także podawanie informacji o wykonywaniu przez aptekę leków recepturowych.

– (…) propozycja ta jest podyktowana rekomendacją Zespołu ds. preskrypcji i realizacji recept. Zgodnie z nią apteki będą miały możliwość złożenia wniosku o rezygnację z prowadzenia receptury. W efekcie będzie wiązało się to z koniecznością informowania pacjentów o dostępności takiej usługi w aptece. – argumentuje swoją propozycję Rada.

Rada ŚIA proponuje także, aby przyjąć na poziomie NIA wzorcowe grafiki o charakterze informacyjnym. Miałoby to na celu zapewnienie przejrzystości w komunikacji pacjenta z aptekami na terenie całej Polski. Zdaniem Rady umieszczenie tego typu grafik powinno być możliwe zarówno wewnątrz apteki, w jej witrynie, a także w Internecie. Rada ŚIA przygotowała propozycje wzorów takich grafik.

Kierownik nie powinien decydować o formie reklamy aptek

Rada ŚIA w swoim stanowisko odniosła się także do propozycji NRA dotyczącej roli kierownika apteki w akceptacji wszelkich form informacji na temat jej działalności. Zdaniem Rady fachowa wiedza kierowników aptek nie obejmuje oceny materiałów reklamowych i informacyjnych. Ponadto takie działanie stanowiłoby nałożenie dodatkowych obowiązków na kierowników aptek.

W ocenie Rady jest to rozwiązanie zbyteczne i nadmiarowe. Po pierwsze zarówno z przepisów prawa, jak i praktyki działania aptek wynikają liczne obowiązki dla kierowników aptek. Nałożenie kolejnych wpłynie negatywnie na wykonywanie obowiązków zasadniczych. (…) W konsekwencji obciążenie ich dodatkowym, nowym obowiązkiem będzie wiązało się z koniecznością poświęcenia znacznej ilości czasu, który powinien być przeznaczony na realizację zadań faktycznie wymagających specjalistycznej wiedzy doświadczonego farmaceuty.tłumaczy Rada.

Nie ma konieczności podnoszenia kar finansowych za złamanie zakazu reklamy aptek

Rada ŚIA nie zgadza się również ze stanowiskiem NRA w kontekście konieczności podnoszenia kar za złamanie zasady reklamy aptek. Ponadto, negatywnie ocenia pomysł, by wprowadzić sankcje finansowe za naruszenie przepisów dotyczących rozpowszechniania informacji dotyczących funkcjonowania aptek.

– Rada nie widzi konieczności nakładania kolejnych obciążeń finansowych na właścicieli aptek wobec postulatu podwyższenia kar pieniężnych za naruszenie przepisów zakazujących reklamy aptek oraz wprowadzeniu kar pieniężnych za rozpowszechnianie informacji dotyczących aptek, punktów aptecznych oraz ich działalności. Należy podkreślić, iż informowanie nie jest prawnie zakazane. Nie ma podstaw merytorycznych do wprowadzania takiego zakazu, ponieważ dotychczasowa praktyka wskazuje, iż większość spraw dotyczy nieumyślnych uchybień art. 94a. – argumentuje Rada ŚIA.

Źródło: MB/ ŚIA

Idź do oryginalnego materiału