Pyszna Podróż – scenariusz zajęć dla dzieci z ASD z okazji Dnia Pizzy

autyzmwszkole.com 3 dni temu
Reklamy

Wprowadzenie do Kultury. Historia Pizzy

Pizza w starożytności miała postać cienkich placków z ciasta. Ludzie tysiące lat temu w Egipcie i Grecji jedli płaskie chleby, które czasami smarowano oliwą i posypywano ziołami. Można powiedzieć, iż to były „pra-pizze”!

Starożytni Rzymianie uwielbiali pieczone placki zwane „focaccia”. Dodawali do nich oliwę, czosnek i przyprawy. Włoskie miasto Neapol stało się miejscem narodzin prawdziwej pizzy! Ale najpierw musiało się wydarzyć coś ważnego – w XVI wieku do Europy przywieziono pomidory z Ameryki. Ludzie na początku myśleli, iż są trujące, ale potem odkryli, iż są pyszne!

W 1889 roku królowa Włoch, Margherita, odwiedziła Neapol. Pewien piekarz, Raffaele Esposito, przygotował dla niej specjalną pizzę w barwach włoskiej flagi używając czerwonych pomidorów, białego sera mozzarella i zielonej bazylii. Królowa tak bardzo polubiła to danie, iż nazwano je na jej cześć – Pizza Margherita!

Włoscy imigranci zabrali pizzę do innych krajów, także do USA. Tam powstała pizza amerykańska z grubszym ciastem i wieloma dodatkami. Dziś pizza jest jednym z najpopularniejszych dań na świecie i ma mnóstwo wersji we Włoszech, w Turcji, w Japonii, a choćby w Gruzji!

Reklamy
Scenariusz zajęć na Dzień Pizzy dla przedszkolaków ze spektrum autyzmu: „Podróż do Krainy Kolorowych Pizz”

Przygotowanie

Cele:

  • Rozwijanie świadomości kulturowej.
  • Wzmacnianie umiejętności społecznych.
  • Rozwijanie zmysłu wzroku, węchu i smaku.
  • Zwiększenie tolerancji na różne bodźce sensoryczne.

Materiały:

  • Obrazki pizzy z różnych krajów.
  • Duża mapa świata lub globus.
  • Certyfikaty Małego Kucharza.
  • Produkty spożywcze do przygotowania mini pizz.
  • Rekwizyty nawiązujące do różnych kultur.

Zajęcia adekwatne

Wprowadzenie:

  • Krótka rozmowa na temat pizzy:
    • Czy lubicie pizzę?
    • Jakie składniki najbardziej lubicie?
    • Czy wiecie, iż pizza pochodzi z Włoch?
  • Prezentacja obrazków przedstawiających różne rodzaje pizzy:
    • Pizza włoska to tradycyjna pizza, która jest chrupiąca oraz pachnie pomidorami i świeżymi ziołami.
    • Japońska okonomiyaki to pizza, która bardziej przypomina naleśnik, ma delikatny smak, jest lekko chrupiąca i pachnie słodkim sosem.
    • Turecka pide to pizza w kształcie łódki, która jest bardzo sycąca oraz pachnie serem i przyprawami.
    • Gruzińska chaczapuri to danie podobne do pizzy, które wygląda jak łódka, jest bardzo kremowe, ciepłe i sycące.

Mapa Pizzy:

  • Przygotowanie dużej mapy świata lub globusa.
  • Wspólne odkrywanie, skąd pochodzą różne wersje pizzy, poprzez przypinanie obrazków pizzy do odpowiednich krajów.
  • Możliwość dotykania rekwizytów związanych z danymi krajami (np. flaga Włoch, godło Turcji, origami japońskie).

Kuchnia Sensoryczna:

  • Eksperymentowanie z różnymi składnikami pizzy – dzieci mogą dotknąć, powąchać, a jeżeli chcą, spróbować składników (np. pomidor, ser, oregano, bazylia).
  • Przygotowanie mini tortilli jako bazy pizzy.
  • Dzieci wybierają własne składniki spośród łagodnych propozycji (np. ser, pieczarki, kukurydza, delikatny sos pomidorowy).
  • Pieczenie mini pizz (możliwość obserwacji przez szybę piekarnika).
  • Wspólne degustowanie bez presji. Dzieci mogą tylko powąchać lub dotknąć, jeżeli nie chcą próbować.

Podsumowanie:

  • Krótkie pytania podsumowujące:
    • Co najbardziej Ci się podobało?
    • Czy odkryłeś coś nowego?
  • Wręczenie „Certyfikatów Małego Kucharza” jako pamiątki.

źródło: Opracowanie własne

Pakiet „Percepcja wzrokowa”. Zajęcia rewalidacyjne – 6 zł
Scenariusze zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze spektrum autyzmu eBook 21 zł
Mowa – pakiet zajęć. Trening logopedyczny dla ucznia ze spektrum autyzmu – 9 zł
Arkusze, karty pracy, materiały dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu
Idź do oryginalnego materiału