Wprowadzenie do Kultury. Historia Pizzy
Pizza w starożytności miała postać cienkich placków z ciasta. Ludzie tysiące lat temu w Egipcie i Grecji jedli płaskie chleby, które czasami smarowano oliwą i posypywano ziołami. Można powiedzieć, iż to były „pra-pizze”!
Starożytni Rzymianie uwielbiali pieczone placki zwane „focaccia”. Dodawali do nich oliwę, czosnek i przyprawy. Włoskie miasto Neapol stało się miejscem narodzin prawdziwej pizzy! Ale najpierw musiało się wydarzyć coś ważnego – w XVI wieku do Europy przywieziono pomidory z Ameryki. Ludzie na początku myśleli, iż są trujące, ale potem odkryli, iż są pyszne!
W 1889 roku królowa Włoch, Margherita, odwiedziła Neapol. Pewien piekarz, Raffaele Esposito, przygotował dla niej specjalną pizzę w barwach włoskiej flagi używając czerwonych pomidorów, białego sera mozzarella i zielonej bazylii. Królowa tak bardzo polubiła to danie, iż nazwano je na jej cześć – Pizza Margherita!
Włoscy imigranci zabrali pizzę do innych krajów, także do USA. Tam powstała pizza amerykańska z grubszym ciastem i wieloma dodatkami. Dziś pizza jest jednym z najpopularniejszych dań na świecie i ma mnóstwo wersji we Włoszech, w Turcji, w Japonii, a choćby w Gruzji!
Scenariusz zajęć na Dzień Pizzy dla przedszkolaków ze spektrum autyzmu: „Podróż do Krainy Kolorowych Pizz”
Przygotowanie
Cele:
- Rozwijanie świadomości kulturowej.
- Wzmacnianie umiejętności społecznych.
- Rozwijanie zmysłu wzroku, węchu i smaku.
- Zwiększenie tolerancji na różne bodźce sensoryczne.
Materiały:
- Obrazki pizzy z różnych krajów.
- Duża mapa świata lub globus.
- Certyfikaty Małego Kucharza.
- Produkty spożywcze do przygotowania mini pizz.
- Rekwizyty nawiązujące do różnych kultur.
Zajęcia adekwatne
Wprowadzenie:
- Krótka rozmowa na temat pizzy:
- Czy lubicie pizzę?
- Jakie składniki najbardziej lubicie?
- Czy wiecie, iż pizza pochodzi z Włoch?
- Prezentacja obrazków przedstawiających różne rodzaje pizzy:
- Pizza włoska to tradycyjna pizza, która jest chrupiąca oraz pachnie pomidorami i świeżymi ziołami.
- Japońska okonomiyaki to pizza, która bardziej przypomina naleśnik, ma delikatny smak, jest lekko chrupiąca i pachnie słodkim sosem.
- Turecka pide to pizza w kształcie łódki, która jest bardzo sycąca oraz pachnie serem i przyprawami.
- Gruzińska chaczapuri to danie podobne do pizzy, które wygląda jak łódka, jest bardzo kremowe, ciepłe i sycące.
Mapa Pizzy:
- Przygotowanie dużej mapy świata lub globusa.
- Wspólne odkrywanie, skąd pochodzą różne wersje pizzy, poprzez przypinanie obrazków pizzy do odpowiednich krajów.
- Możliwość dotykania rekwizytów związanych z danymi krajami (np. flaga Włoch, godło Turcji, origami japońskie).
Kuchnia Sensoryczna:
- Eksperymentowanie z różnymi składnikami pizzy – dzieci mogą dotknąć, powąchać, a jeżeli chcą, spróbować składników (np. pomidor, ser, oregano, bazylia).
- Przygotowanie mini tortilli jako bazy pizzy.
- Dzieci wybierają własne składniki spośród łagodnych propozycji (np. ser, pieczarki, kukurydza, delikatny sos pomidorowy).
- Pieczenie mini pizz (możliwość obserwacji przez szybę piekarnika).
- Wspólne degustowanie bez presji. Dzieci mogą tylko powąchać lub dotknąć, jeżeli nie chcą próbować.
Podsumowanie:
- Krótkie pytania podsumowujące:
- Co najbardziej Ci się podobało?
- Czy odkryłeś coś nowego?
- Wręczenie „Certyfikatów Małego Kucharza” jako pamiątki.
źródło: Opracowanie własne
Pakiet „Percepcja wzrokowa”. Zajęcia rewalidacyjne – 6 zł
Scenariusze zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze spektrum autyzmu eBook 21 zł
Mowa – pakiet zajęć. Trening logopedyczny dla ucznia ze spektrum autyzmu – 9 zł
Arkusze, karty pracy, materiały dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu