Projekt eTwinning „SPECIAL WINDOW OF THE WORLD”. Elementy grywalizacji

pedagogika-specjalna.edu.pl 2 dni temu

Witajcie koleżanki i koledzy po fachu!

Jesteśmy pedagogami specjalnymi z pasją. Na co dzień pracujemy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Za nami kolejny projekt eTwinningowy „Special Sensory Train. Stacja zmysły”, o którym opowiadałyśmy Wam niedawno. I pomyśleć, iż już go skończyłyśmy. Był kreatywny i pomocny dla naszych uczniów, a grupa, podobnych do nas pasjonatów pracy z Polski i z zagranicy, cudowna. Przeszliśmy z naszymi uczniami przez wszystkie zmysły. Za projekt otrzymałyśmy kolejną Krajową Odznakę Jakości. Dziś przychodzimy, żeby pochwalić się kolejnym naszym „dzieckiem”.

Współczesna edukacja stawia przed nauczycielami wyzwanie, jak angażować uczniów o różnorodnych potrzebach edukacyjnych, w tym uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, w proces nauki w sposób efektywny i atrakcyjny. W roku szkolnym 2025/2026 autorski Projekt eTwinning „Special Window of the World” zostaje wzbogacony o elementy grywalizacji. które stanowią innowacyjne podejście do motywowania uczniów i wspierania ich aktywnego udziału w zadaniach.

Grywalizacja w edukacji specjalnej to nie tylko zabawa i gry. Jest to potężne narzędzie, które może pomóc uczniom czerpać przyjemność z nauki. Grywalizacja pozwoli wprowadzić mechanizmy znane ze świata gier do procesu edukacyjnego, zwiększając zaangażowanie i poczucie współodpowiedzialności. Stanowić będzie innowację pedagogiczną metodyczną, ponieważ zmieni sposób pracy dydaktycznej – od tradycyjnego przekazu wiedzy do aktywizujących metod opartych na zabawie, współpracy i pozytywnym wzmocnieniu. Rozwiązanie to szczególnie dobrze sprawdzi się w pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i sprzężeniami, gdyż pozwali im w pełni uczestniczyć w projekcie, cieszyć się efektami swojej pracy i rozwijać najważniejsze kompetencje.

Założyłyśmy sobie cele ogólne i szczegółowe:

Cele ogólne:

  1. Zwiększenie motywacji uczniów do nauki poprzez wykorzystanie elementów grywalizacji (punkty, odznaki, poziomy).
  2. Wspieranie aktywnego uczestnictwa uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w działaniach edukacyjnych i międzynarodowych projektach eTwinning.
  3. Rozwijanie kompetencji społecznych, komunikacyjnych i emocjonalnych poprzez współpracę w grupach i realizację zadań zespołowych.
  4. Rozwijanie kompetencji cyfrowych i kreatywności w kontekście współpracy online ze szkołami międzynarodowymi.

Cele szczegółowe:

  1. Umożliwienie uczniom poznawania świata i innych kultur w sposób dostępny i angażujący.
  2. Rozwijanie umiejętności planowania, organizacji i realizacji zadań w ramach kolejnych „okien misji” projektu.
  3. Kształtowanie pozytywnego stosunku do nauki i współpracy poprzez system nagród i odznak.
  4. Wzmacnianie poczucia sprawczości i satysfakcji z osiągnięć dzięki widocznym efektom pracy indywidualnej i zespołowej.
  5. Integracja działań edukacyjnych z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, takich jak platformy do wymiany materiałów, quizy online i aplikacje kreatywne.

Trzymajcie za nas i naszych uczniów kciuki, aby ten projekt okazał się równie dobry jak dwa poprzednie!

Autorki: Hanna Szulc i Marta Nowak – Czytelniczki Portalu

Post Projekt eTwinning „SPECIAL WINDOW OF THE WORLD”. Elementy grywalizacji pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.

Idź do oryginalnego materiału