Cele ogólne:
Rozwijanie kompetencji matematycznych obejmujących zdobycie niezbędnej wiedzy (umiejętność liczenia, znajomość miar, terminów i pojęć matematycznych), umiejętności zastosowania myślenia matematycznego do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym (wynikających z codziennych sytuacji), kształtowanie myślenia logicznego i przestrzennego.
Cele zajęć:
- wyrównywanie braków edukacyjnych w zakresie realizowanych treści programowych i utrwalanie bieżącego materiału tak, aby uczeń mógł aktywnie uczestniczyć w lekcjach matematyki,
- rozwijanie sprawności rachunkowej (cztery działania matematyczne),
- przypomnienie i utrwalenie algorytmu dodawania, odejmowania, mnożenie i dzielenia pisemnego,
- doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych związanych z wykonywaniem działań na liczbach naturalnych,
- przypomnienie i utrwalenie reguł kolejności wykonywania działań,
- doskonalenie umiejętności zamiany ułamka niewłaściwego na liczbę mieszaną i odwrotnie,
- kształcenie umiejętności skracania i rozszerzania ułamka zwykłego,
- kształcenie umiejętności wykonywania działań na ułamkach zwykłych,
- zapoznanie uczniów ze sposobem odczytywania i zapisywania ułamków dziesiętnych,
- kształcenie umiejętności wykonywania działań na ułamkach dziesiętnych,
- doskonalenie umiejętności obliczania pól trójkątów i czworokątów,
- kształcenie umiejętności rozwiązywania zadań związanych z upływem czasu – kalendarz i czas,
- rozwijanie pamięci oraz umiejętności logicznego rozumowania,
- kształcenie umiejętności myślenia i jasnego formułowania odpowiedzi (pełnym zdaniem),
- rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem.
Metody pracy:
- metody podające: wykład, objaśnienie, pogadanka, odpowiadanie na pytania uczniów,
- metody problemowe: rozwiązanie problemu w oparciu o tekst matematyczny,
- metody aktywizujące: gry dydaktyczno-edukacyjne, burza mózgów, metoda projektów, stacje zadaniowe,
- metody praktyczne: ważenie, odmierzanie, posługiwanie się kalendarzem, wykonanie modeli itp.
Formy pracy:
- praca indywidualna,
- praca grupowa,
- praca w parach.
Sposób realizacji:
Ćwiczenie kompetencji matematycznych:
- karty pracy – opracowane przez nauczyciela zgodnie z potrzebami uczniów.
Wzbudzanie zainteresowań matematycznych:
- gry i zabawy matematyczne z wykorzystaniem komputera i tablicy interaktywnej,
- korzystanie z platform edukacyjnych: Pistacja TV, Wordwall, szaloneliczby.pl.
Tematyka zajęć:
- Wykonywanie jednodziałaniowych obliczeń pamięciowych na liczbach naturalnych.
- Kolejność wykonywania działań.
- Dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb naturalnych sposobem pisemnym.
- Odczytywanie i zaznaczanie liczb na osi liczbowej.
- System rzymski zapisywania liczb.
- Rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem działań na liczbach naturalnych.
- Obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach.
- Przedstawianie ułamka jako część całości.
- Ułamki adekwatne, niewłaściwe, liczby mieszane.
- Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach.
- Mnożenie ułamków zwykłych.
- Dzielenie ułamków zwykłych.
- Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym.
- Mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000.
- Mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym.
- Zamiana ułamka dziesiętnego na zwykły i odwrotnie oraz zaokrąglanie ułamka dziesiętnego z określoną dokładnością.
- Rozpoznawanie i rysowanie prostych prostopadłych i prostych równoległych.
- Kąt prosty, ostry, rozwarty, pełny, półpełny – rozpoznawanie kątów.
- Mierzenie kątów dzięki kątomierza i rysowanie kątów o danej mierze.
- Rozróżnianie kątów: wierzchołkowych, przyległych, naprzemianległych i odpowiadających.
- Obliczanie obwodów czworokątów, gdy długości boków są wyrażone w jednakowych jednostkach.
- Obliczanie pola kwadratu, prostokąta, równoległoboku, rombu, trapezu, gdy dane są wyrażone w jednakowych jednostkach.
- Klasyfikowanie trójkątów ze względu na boki i kąty.
- Stosowanie twierdzenia o sumie miar kątów wewnętrznych trójkąta.
- Stosowanie twierdzenia o sumie miar kątów wewnętrznych czworokąta.
- Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w tekstach, tabelach i na diagramach.
- Procenty – odczytywanie i zaznaczanie wskazanego procentu pola figury (25%, 50%), zamiana dowolnej liczby na procent, zamiana procentu na liczbę.
- Zadania tekstowe dotyczące obliczeń procentowych.
Ewaluacja:
Ocena efektów podejmowanych działań terapeutycznych dokonywana będzie na podstawie:
- gromadzenia i analizy wytworów pracy uczniów,
- analizy pisemnych prac oraz w oparciu o wybrane karty pracy.
- zbierania informacji zwrotnych i prowadzenia wymiany doświadczeń z wychowawcą klasy i pozostałymi nauczycielami,
- wyników osiąganych przez uczniów na lekcjach matematyki, monitoringu postępów w nauce.
Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z matematyki opracowała: Joanna Wolicka-Singh – Czytelniczka Portalu