Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z matematyki dla uczniów klas 7-8 z lekką niepełnosprawnością intelektualną

pedagogika-specjalna.edu.pl 1 rok temu

Cele ogólne:

Rozwijanie kompetencji matematycznych obejmujących zdobycie niezbędnej wiedzy (umiejętność liczenia, znajomość miar, terminów i pojęć matematycznych), umiejętności zastosowania myślenia matematycznego do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym (wynikających z codziennych sytuacji), kształtowanie myślenia logicznego i przestrzennego.

Cele zajęć:

  • wyrównywanie braków edukacyjnych w zakresie realizowanych treści programowych i utrwalanie bieżącego materiału tak, aby uczeń mógł aktywnie uczestniczyć w lekcjach matematyki,
  • rozwijanie sprawności rachunkowej (cztery działania matematyczne),
  • przypomnienie i utrwalenie algorytmu dodawania, odejmowania, mnożenie i dzielenia pisemnego,
  • doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych związanych z wykonywaniem działań na liczbach naturalnych,
  • przypomnienie i utrwalenie reguł kolejności wykonywania działań,
  • doskonalenie umiejętności zamiany ułamka niewłaściwego na liczbę mieszaną i odwrotnie,
  • kształcenie umiejętności skracania i rozszerzania ułamka zwykłego,
  • kształcenie umiejętności wykonywania działań na ułamkach zwykłych,
  • zapoznanie uczniów ze sposobem odczytywania i zapisywania ułamków dziesiętnych,
  • kształcenie umiejętności wykonywania działań na ułamkach dziesiętnych,
  • doskonalenie umiejętności obliczania pól trójkątów i czworokątów,
  • kształcenie umiejętności rozwiązywania zadań związanych z upływem czasu – kalendarz i czas,
  • rozwijanie pamięci oraz umiejętności logicznego rozumowania,
  • kształcenie umiejętności myślenia i jasnego formułowania odpowiedzi (pełnym zdaniem),
  • rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem.

Metody pracy:

  • metody podające: wykład, objaśnienie, pogadanka, odpowiadanie na pytania uczniów,
  • metody problemowe: rozwiązanie problemu w oparciu o tekst matematyczny,
  • metody aktywizujące: gry dydaktyczno-edukacyjne, burza mózgów, metoda projektów, stacje zadaniowe,
  • metody praktyczne: ważenie, odmierzanie, posługiwanie się kalendarzem, wykonanie modeli itp.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,
  • praca grupowa,
  • praca w parach.

Sposób realizacji:

Ćwiczenie kompetencji matematycznych:

  • karty pracy – opracowane przez nauczyciela zgodnie z potrzebami uczniów.

Wzbudzanie zainteresowań matematycznych:

  • gry i zabawy matematyczne z wykorzystaniem komputera i tablicy interaktywnej,
  • korzystanie z platform edukacyjnych: Pistacja TV, Wordwall, szaloneliczby.pl.

Tematyka zajęć:

  • Wykonywanie jednodziałaniowych obliczeń pamięciowych na liczbach naturalnych.
  • Kolejność wykonywania działań.
  • Dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb naturalnych sposobem pisemnym.
  • Odczytywanie i zaznaczanie liczb na osi liczbowej.
  • System rzymski zapisywania liczb.
  • Rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem działań na liczbach naturalnych.
  • Obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach.
  • Przedstawianie ułamka jako część całości.
  • Ułamki adekwatne, niewłaściwe, liczby mieszane.
  • Dodawanie i odejmowanie ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach.
  • Mnożenie ułamków zwykłych.
  • Dzielenie ułamków zwykłych.
  • Dodawanie i odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym.
  • Mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000.
  • Mnożenie i dzielenie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym.
  • Zamiana ułamka dziesiętnego na zwykły i odwrotnie oraz zaokrąglanie ułamka dziesiętnego z określoną dokładnością.
  • Rozpoznawanie i rysowanie prostych prostopadłych i prostych równoległych.
  • Kąt prosty, ostry, rozwarty, pełny, półpełny – rozpoznawanie kątów.
  • Mierzenie kątów dzięki kątomierza i rysowanie kątów o danej mierze.
  • Rozróżnianie kątów: wierzchołkowych, przyległych, naprzemianległych i odpowiadających.
  • Obliczanie obwodów czworokątów, gdy długości boków są wyrażone w jednakowych jednostkach.
  • Obliczanie pola kwadratu, prostokąta, równoległoboku, rombu, trapezu, gdy dane są wyrażone w jednakowych jednostkach.
  • Klasyfikowanie trójkątów ze względu na boki i kąty.
  • Stosowanie twierdzenia o sumie miar kątów wewnętrznych trójkąta.
  • Stosowanie twierdzenia o sumie miar kątów wewnętrznych czworokąta.
  • Odczytywanie i interpretowanie danych przedstawionych w tekstach, tabelach i na diagramach.
  • Procenty – odczytywanie i zaznaczanie wskazanego procentu pola figury (25%, 50%), zamiana dowolnej liczby na procent, zamiana procentu na liczbę.
  • Zadania tekstowe dotyczące obliczeń procentowych.

Ewaluacja:

Ocena efektów podejmowanych działań terapeutycznych dokonywana będzie na podstawie:

  • gromadzenia i analizy wytworów pracy uczniów,
  • analizy pisemnych prac oraz w oparciu o wybrane karty pracy.
  • zbierania informacji zwrotnych i prowadzenia wymiany doświadczeń z wychowawcą klasy i pozostałymi nauczycielami,
  • wyników osiąganych przez uczniów na lekcjach matematyki, monitoringu postępów w nauce.

Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z matematyki opracowała: Joanna Wolicka-Singh – Czytelniczka Portalu

Idź do oryginalnego materiału