Zespół specjalistów z uczelni zrzeszonych w Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych opracował wytyczne mające wspierać planowanie procesu kształcenia na kierunkach medycznych – ogłoszono je 16 czerwca podczas konferencji prasowej zorganizowanej na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym.
Dokument opisuje wskazówki odpowiadające na pytania dotyczące prowadzenia efektywnego kształcenia w zawodach medycznych w sposób nowoczesny i w pełni pokrywający potrzeby zdrowotne społeczeństwa. W rekomendacjach KRAUM autorzy starali się wskazywać, jak przygotować przyszłych pracowników ochrony zdrowia do pracy w nieprzewidywalnym i nieustannie zmieniającym się otoczeniu. Stanowią też przyczynek do trwającej dyskusji o powszechnym otwieraniu kierunków lekarskich przez uczelnie niemedyczne.
Rektor Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego prof. Zbigniew Gaciong skomentował fakt powstania wytycznych i ich zawartość.
– Dlaczego rekomendacje KRAUM są ważne? Kształcenie na kierunku lekarskim podlega pewnym procedurom i ocenie przez odpowiednie komisje. Tymi wytycznymi chcemy pomóc tym, którzy prowadzą kształcenie na kierunkach lekarskich, powiedzieć, jakie kryteria powinny być spełnione, aby taki kierunek gwarantował odpowiednią jakość kształcenia. Rekomendacje mogą być pomocne, ponieważ proponują pewne formy kształcenia, nie tylko opierając się na ustawowych treściach i wymaganiach – stwierdził.
Rekomendacje wprowadzają kilka elementów, które do tej pory nie funkcjonowały w nauczaniu. Na przykład ocenę studenta przez pacjenta, a także zajęcia interprofesjonalne. To grupy ćwiczeniowe czy seminaryjne, w których są studenci różnych kierunków: lekarskiego, pielęgniarskiego, położnictwa, fizjoterapii, ratownictwa. To wydaje mi się bardzo, bardzo istotne, gdyż już podczas studiów w szkole medycznej lekarz powinien się dowiedzieć, iż będzie współpracował z pielęgniarką i musi nauczyć się pracy zespołowej . Natomiast ocena przez pacjenta jest rzeczą podstawową w zawodzie lekarza. Jesteśmy nieustannie oceniani przez pacjentów i musimy wiedzieć, jak się zachowywać, aby uzyskać najwyższą ocenę.