Centrum e-Zdrowia informuje, iż mogą występować okresowe trudności z wystawianiem recept i skierowań, związane z usługami świadczonymi przez zewnętrznego dostawcę. Usługi mogą być okresowo niedostępne.
– Eksperci Centrum e-Zdrowia monitorują sytuację i pozostają w stałym kontakcie z zewnętrznym podmiotem odpowiedzialnym m.in. za utrzymanie systemów IKP i mojeIKP, który zidentyfikował problemy mające wpływ na płynność funkcjonowania systemów. Centrum e-Zdrowia współpracuje z zewnętrznym dostawcą oraz producentem urządzeń, w których odnotowano problemy techniczne, w celu jak najszybszego usunięcia występujących trudności – czytamy w komunikacie CeZ.
- Czytaj również: Jak realizować e-receptę w przypadku awarii systemu?
Centrum e-Zdrowia zapewnia, iż odnotowywane problemy pozostają bez wpływu na bezpieczeństwo danych w systemie e-zdrowia (P1) w Polsce. Jednocześnie wyjaśnia, iż w przypadku trudności z realizacją recepty zalecane są dwa rozwiązania:
- Pilne recepty mogą być realizowane bez wykorzystania systemu P1, zgodnie z procedurą: Wystawienie i realizacja e-recept w razie braku dostępu do systemu e-zdrowie – instrukcja
- W przypadku braku konieczności realizacji recepty dziś (9.06.2025) zachęcamy do jej wykupienia w kolejnych dniach.
Jak realizować e-receptę w przypadku awarii systemu?
W przypadku braku dostępu spowodowanego awarią systemu e-zdrowie (P1), pacjent może otrzymać produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne wydawane na podstawie recepty przepisane na e-recepcie o ile (łącznie):
- udostępni informację o wystawionej e-recepcie (którą otrzymał od osoby, która wystawiła e-receptę) w:
- postaci wydruku informacyjnego,
- postaci elektronicznej (dokument dostępny w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP), w mojeIKP albo otrzymany na wskazany w IKP adres e-mail),
- innej uzgodnionej postaci (np. odręczny dokument, e-mail) zawierającej co najmniej 44-cyfrowy klucz dostępu do e-recepty lub 4-cyfrowy kod dostępu oraz nazwę produktu (dopuszczalne w przypadku udzielania świadczenia w miejscu wezwania lub w modelu telemedycznym i braku możliwości przekazania informacji o wystawioneje-recepcie w postaci wydruku),
- okaże dokument potwierdzający tożsamość,
- złoży oświadczenie, iż nie dokonał realizacji recepty, której dotyczy informacja o wystawionej e-recepcie (oświadczenie powinno zawierać m.in. klauzulę: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”).
Ważne dla aptek…
W przypadku, gdy e-recepta jest realizowana na podstawie informacji o wystawionej e-recepcie, mającej postać:
- wydruku informacyjnego
- rekomenduje się pozostawienie tego dokumentu w aptece (jeżeli pacjent wyraża na to zgodę), skopiowanie go lub utrwalenie w inny sposób, jedynie na urządzeniu służbowym, np. skan, fotografia, itp. i zapisanie; w każdym przypadku rekomenduje się przechowywanie informacji o recepcie przez okres 5 lat, licząc od zakończenia roku kalendarzowego, w którym nastąpiła realizacji recepty (dla recept nierefundowanych) lub w którym nastąpiła refundacja (dla recept refundowanych),
- elektroniczną
- rekomenduje się utrwalenie informacji o wystawionej e-recepcie, jedynie na urządzeniu służbowym, np. skan, fotografia, itp. i zapisanie; rekomenduje się przechowywanie informacji o recepcie na zasadach określonych w powyższym punkcie. Dzięki temu, apteka będzie posiadała dane na wypadek konieczności otaksowania erecepty w sposób wskazany w pkt 5.
Po usunięciu awarii…
Nie później niż w terminie 3 dni od usunięcia awarii systemu e-zdrowie (P1) (do terminu nie wlicza się dni wolnych od pracy dla danej apteki) apteka wystawia Dokument Realizacji Recepty (DRR).
W przypadku gdy wystawienie DRR nie jest możliwe (może to mieć miejsce, o ile pacjent zrealizował e-receptę również w innej aptece i apteka ta wystawiła dla danej e-recepty DRR), otaksowanie recepty następuje na zasadach stosowanych dla recepty papierowej tj. poprzez adnotację na rewersie wydruku informacyjnego e-recepty lub oświadczenia pacjenta albo na odrębnym dokumencie połączonym następnie z tym wydrukiem lub oświadczeniem.
Jeżeli apteka musi otaksować e-receptę w taki sposób, a nie utrwaliła informacji o wystawionej e-recepcie, dane niezbędne do otaksowania e-recepty może uzyskać kontaktując się z Centrum e-Zdrowia. W tym celu kierownik apteki podpisuje przy wykorzystaniu Profilu Zaufanego, a następnie wysyła, za pośrednictwem systemu ePUAP odpowiedni wniosek.
Źródło: ŁW/ezdrowie