12 marca mija pięć lat od chwili, gdy Norwegia została zamknięta z powodu pandemii COVID-19. Wówczas wielu pracowników zostało wysłanych na home office (praca zdalna), by ograniczyć ryzyko zakażeń. Dziś praca zdalna stała się stałym elementem rynku pracy.
Przeczytaj również: Konfiskata samochodu za rażące wykroczenia
Praca zdalna – Hybrydowa rzeczywistość
– Praca zdalna jest w tej chwili znacznie powszechniejsza i łatwiejsza do wdrożenia niż pięć lat temu. Często mówi się o nim jako o „nowej normalności”. Jednocześnie firmy i pracownicy wciąż różnią się pod względem częstotliwości i zakresu jego stosowania. To oznacza, iż wciąż nie mamy jednej, najlepszej praktyki, jak efektywnie wdrażać pracę zdalną – mówi Ingvill Kvernmo, dyrektor Norweskiej Inspekcji Pracy (Arbeidstilsynet).
Dodaje, iż każda organizacja jest inna, dlatego najważniejsze jest budowanie najlepszych rozwiązań w oparciu o dialog i współpracę.
Kto najczęściej pracuje zdalnie?
Podczas pandemii liczba osób pracujących z domu gwałtownie wzrosła. W latach 2020–2021 niemal wszyscy, którzy mieli taką możliwość, korzystali z home office. To odpowiadało mniej więcej połowie norweskiej siły roboczej. Trzeba dodać, iż część osób pracowała zdalnie okazjonalnie, a część miała taki model na stałe.
Mimo zakończenia pandemii praca zdalna przez cały czas utrzymuje się na wysokim poziomie. Jak podają najnowsze dane SSB (Statistisk sentralbyrå), w 2024 roku 45% norweskich pracowników (1,3 miliona osób) miało możliwość pracy z domu.
Najczęściej z pracy zdalnej korzystają osoby zatrudnione w sektorach:
bankowość, finanse i ubezpieczenia
przemysł naftowy i gazowy
IT, komunikacja i administracja publiczna
bezpieczeństwo i ubezpieczenia społeczne
Trzy najważniejsze warunki udanej pracy zdalnej
Badania przeprowadzone przez STAMI (Norweski Instytut Badań nad Środowiskiem Pracy) wskazują, iż praca zdalna przynosi pozytywne efekty, gdy spełnione są trzy warunki:
1. Dobrowolność – pracownicy powinni mieć realny wybór, czy i kiedy pracować z domu.
2. Odpowiednia częstotliwość – nadmiar pracy zdalnej może prowadzić do osłabienia więzi zespołowych i zwiększenia obciążeń.
3. Charakter zadań – home office sprawdza się najlepiej w przypadku pracy wymagającej koncentracji, a mniej efektywny jest tam, gdzie kluczowa jest współpraca.
Choć praca z domu daje większą elastyczność i kontrolę nad obowiązkami, może również prowadzić do nadmiernego obciążenia, poczucia izolacji i niejasności co do ról i obowiązków.
Przeczytaj również: „Norgespris” – stała cena energii: 40 øre za kWh
Jak znaleźć złoty środek?
Dobrze zorganizowana praca zdalna wymaga jasno określonych zasad jak również otwartej komunikacji między pracownikami a pracodawcą.
– Jak praca zdalna wpływa na Twój zespół? najważniejsze jest ustalenie wspólnych zasad, które uwzględniają potrzeby obu stron. Ważne jest, by określić, jak elastyczna ma być praca zdalna, jakie są oczekiwania i jak dbać o dobre warunki pracy – podkreśla Kvernmo.
Korzyści i wyzwania związane z home office różnią się w zależności od charakteru pracy jak również indywidualnych preferencji. Dla jednych jest to szansa na większą produktywność, dla innych – ryzyko wyobcowania. Elastyczność może ułatwiać łączenie życia zawodowego z prywatnym, ale jednocześnie zwiększać presję bycia dostępnym poza standardowymi godzinami pracy.
Obowiązek pisemnej umowy
Zgodnie z norweskim rozporządzeniem dotyczącym pracy zdalnej (Hjemmekontorforskriften), jeżeli home office jest stałym elementem pracy, pracodawca i pracownik muszą zawrzeć pisemną umowę. Powinna ona określać m.in.:
zakres pracy zdalnej
czas trwania ustaleń
kwestie związane z wyposażeniem i jego utrzymaniem
Praktyczne wskazówki dla osób pracujących zdalnie
Ustal oczekiwania – Omów z przełożonym zakres i zasady pracy zdalnej. Dowiedz się, jak często możesz pracować z domu i w jakich godzinach powinieneś być dostępny.
Znajdź odpowiedni rytm – Połącz pracę w biurze i w domu tak, aby sprzyjało to Twojej efektywności i dobremu samopoczuciu.
Dbaj o komunikację – Regularnie kontaktuj się z zespołem, zarówno online, jak i osobiście. Angażuj się również w spotkania i dbaj o relacje.
Zadbaj o ergonomię – Upewnij się, iż masz wygodne stanowisko pracy. Odpowiednia wysokość ekranu, dobre oświetlenie i ergonomiczne krzesło to podstawa.
Pamiętaj o ruchu – W biurze przemieszczasz się częściej. Pracując z domu, rób przerwy, przeciągaj się i spaceruj, by uniknąć problemów zdrowotnych.
Dbaj o samopoczucie – jeżeli czujesz się osamotniony lub masz trudności z motywacją, porozmawiaj z przełożonym lub współpracownikami. Znalezienie odpowiedniego balansu jest kluczem do efektywnej pracy.
Polub nas na facebooku i udostępnij innym nasz post
Źródło: Norweska Inspekcja Pracy, Zdjęcie: pixabay
Przeczytaj również: Czas na rozliczenie podatku – co warto zrobić: Pierwsze deklaracje podatkowe już dostępne