
W polskich szkołach, każdego dnia nauczyciele udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej tysiącom uczniów. Wśród nich znajdują się uczniowie zagrożeni niedostosowaniem społecznym. Jak rozpoznać, iż nasz podopieczny może potrzebować właśnie takiej pomocy i jak jej udzielić?
Uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym – czym się charakteryzuje?
Zagrożenie niedostosowaniem społecznym oznacza trudności w funkcjonowaniu społecznym, z którymi walczy młody człowiek, i które rzutują na jego zdolność do nawiązywania relacji i uczenia się. Trudności te mogą przejawiać się w:
- obniżonym poczuciu własnej wartości, niepewności,
- zmniejszonej motywacji do działania, obniżonej wytrwałości, trudnościach w radzeniu sobie z niepowodzeniami,
- częstszych niż u rówieśników wybuchach złości lub lęku,
- trudnościach we wchodzeniu w relacje, nadmiernym zahamowaniu lub przeciwnie – impulsywności; unikaniu rówieśników, podporządkowywaniu się im albo tendencji do dominacji, konfliktowości,
- odmowie wykonywania poleceń, postawie „na nie”, zachowaniach o cechach buntowniczych,
- nieprzestrzeganiu norm,
- dezorganizowaniu zajęć.
Przy bardziej nasilonych trudnościach może dochodzić do:
- agresji werbalnej i fizycznej,
- niszczenia cudzej i wspólnej własności,
- opuszczania zajęć,
- zachowań ryzykownych i niebezpiecznych, takich jak korzystanie z alkoholu, papierosów lub innych używek.
Powyższe objawy składają się na spektrum problemów i mogą występować z różnym natężeniem u każdego ucznia, sytuując się na kontinuum przeciwstawnych cech – od wycofania do dominacji, od zahamowania do impulsywności. Ich wspólnym mianownikiem jest fakt, iż stopień nasilenia objawów utrudnia uczniowi funkcjonowanie w zespole klasowym. Zachowania ucznia są przejawem doświadczanych trudności, za którymi może stać szereg różnorodnych uwarunkowań:
- niekorzystne doświadczenia w środowisku rodzinnym lub rówieśniczym,
- doświadczenie traumy, zaburzenia więzi,
- wady wrodzone, urazy, przebyte choroby, płodowy zespół alkoholowy.
Jak pomóc uczniowi zagrożonemu niedostosowaniem społecznym?
Zagrożenie niedostosowaniem społecznym cechuje się niejednorodnością przyczyn i objawów, jednak w przypadku każdego ucznia warunkiem skutecznej pomocy jest zrozumienie doświadczanych przez niego trudności. Nauczyciel nie musi i nie powinien być osamotniony w tym zadaniu:
- duże znaczenie ma kooperacja z rodzicami: rozmowa z opiekunami – jeżeli wykazują taką wolę i możliwości, co w przypadku uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym nie zawsze występuje – dostarczy informacji o funkcjonowaniu ucznia w domu, jego zainteresowaniach, sposobie spędzania wolnego czasu, o tym, co go niepokoi, irytuje, a co motywuje;
- wsparcia może udzielić szkolny specjalista;
- można skierować ucznia na badanie do poradni psychologiczno-pedagogicznej;
- zawsze warto upewnić się, czy podstawowa przyczyna trudności ucznia nie leży w uwarunkowaniach o podłożu organicznym lub neurobiologicznym, takich jak choroby/uszkodzenia OUN, zaburzenia metaboliczne, czy zespół nadpobudliwości psychoruchowej.
Rozpoznanie zagrożenia niedostosowaniem społecznym skutkuje wydaniem orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego i nakłada na szkołę obowiązek opracowania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia oraz indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Jednocześnie uzyskanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wyposaża nauczycieli we wskazówki do pracy z uczniem oraz poszerza możliwości współpracy z instytucjami w środowisku lokalnym, np. poradniami specjalistycznymi, poradniami zdrowia psychicznego, świetlicami środowiskowymi, klubami osiedlowymi, policją czy sądem
Przykładowe zajęcia dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym:
- zajęcia z psychologiem, poza szkołą – psychoterapia indywidualna lub grupowa,
- socjoterapia,
- arteterapia,
- terapia zajęciowa,
- trening umiejętności społecznych.
Jak pracować z uczniem z niedostosowaniem społecznym?
W publikacjach poświęconych niedostosowaniu społecznemu opracowanych przez ekspertów i praktyków znajdziemy przykładowe wskazówki:
- zbudowanie relacji z uczniem – to wymaga czasu,
- odwoływanie się do ustalonych zasad, praca na kontrakcie,
- dostrzeganie pozytywnych zachowań (fachowcy zwracają uwagę, iż nie zawsze warto chwalić ucznia o utrwalonych zaburzeniach zachowania na forum klasy, warto okazać uznanie na osobności),
- jeśli ruchliwość ucznia wynika z adekwatności jego układu nerwowego – akceptowanie ruchu, który nie przeszkadza innym, wykorzystywanie niewerbalnych sygnałów, wcześniej umówionych z uczniem, pomagających mu się wyciszyć i skupić na zajęciach, np. stanięcie obok, wskazanie miejsca w podręczniku,
- modelowanie adekwatnych zachowań, angażowanie sytuacji uczących różnych doświadczeń społecznych, np. gry planszowe, prezentacje, zawody sportowe,
- wykorzystywanie zainteresowań ucznia.
Bibliografia:
- J. Rafał-Łuniewska, Uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym w szkole ogólnodostępnej, zasoby Ośrodka Rozwoju Edukacji, https://ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=24371 , dostęp z dnia 07.09.2025
- J. Pyżalski, Nauczyciel-uczniowie. Dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007
- https://amisns.edu.pl/strategie-radzenia-sobie-w-sytuacjach-trudnych-wychowawczo-jak-budowac-zaangazowanie-uczniow-i-uczennic-relacja-ze-spotkania-z-prof-uam-dr-hab-jackiem-pyzalskim/, dostęp z dnia 07.09.2025
Autor: Urszula Wesół – pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny
Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
Post Praca z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.