Poznań: „Zmień perspektywę na neuroróżnorodność” – miejska kampania z prestiżową nagrodą

razemztoba.pl 5 godzin temu

Miejska kampania społeczno-edukacyjna „Zmień perspektywę na neuroróżnorodność” została doceniona przez internatów i jury Nagrody Karty Różnorodności 2025. Jej celem było zachęcenie poznańskich pracodawców do zatrudniania osób neuroatypowych w swoich firmach.

4 listopada w Warszawie odbyła się Gala Karty Różnorodności – jedno z ważniejszych wydarzeń dla firm i instytucji, zaangażowanych w propagowanie różnorodności i równości. Każdego roku gromadzi ono licznych przedstawicieli i przedstawicielki biznesu, administracji publicznej i organizacji społecznych, dla których zarządzanie różnorodnością i inkluzywnością stanowi istotny element współczesnej kultury pracy.

Miejska kampania społeczna „Zmień perspektywę na neuroróżnorodność” została nagrodzona w głosowaniu internautów oraz wyróżniona przez jury w kategorii: DEI w samorządach w ramach Nagrody Karty Różnorodności 2025.

– Miasto Poznań od lat podejmuje szereg działań i inicjatyw mających na celu promowanie różnorodności oraz uwrażliwianie ludzi na tematy istotne społecznie – mówi Marta Komorska, główna specjalistka ds. koordynacji promocji Urzędu Miasta Poznania. – Czujemy się dumni, iż nasza kampania wspierająca neuroatypowe talenty na rynku pracy została doceniona. Nagroda ta stanowi dla nas nobilitację do dalszych działań – chcemy zwiększać świadomość społeczną w zakresie neuroróżnorodności i zaznaczać wagę włączającego środowiska pracy.

Kampania przybliża zagadnienia neuroatypowości w miejscu pracy oraz zachęca pracodawców do zatrudniania osób m.in. ze spektrum autyzmu lub ADHD. Redefiniuje potocznie rozumianą atypowość, zwiększa świadomość społeczną i zaznacza wagę włączającego środowiska pracy. Podkreśla, iż neuroróżnorodność to naturalne zróżnicowanie ludzkich umysłów. Szczegóły i materiały edukacyjne dostępne są na stronie zmianaperspektywy.org.

W październiku 2023 roku, gdy kampania wystartowała, jej przekaz skupiał się na wskazywaniu mocnych stron osób neuroatypowych, takich jak: kreatywność, wysoki poziom koncentracji, specjalistyczna wiedza merytoryczna czy precyzja, dokładność i pasja. Komunikacja wizualna opierała się na zabiegu złudzenia optycznego, w którym napis na rozwieszonych w całym mieście plakatach widoczny był dopiero z pewnej odległości lub po dłuższym wpatrywaniu się – symbolizowało to patrzenie na osoby neuroatypowe przez pryzmat ograniczeń, a nie potencjału. W ramach kampanii powstał także spot informacyjny przybliżający sylwetki trzech ambasadorów akcji, których neuroatypowość nie jest problemem, a atutem w ich codziennej pracy. Materiał można było zobaczyć m.in. przed seansami w miejskich kinach: Muzie i Pałacowym.

W ramach kampanii przeprowadzone zostały też darmowe szkolenia dla pracodawców, które przybliżały korzyści z zatrudniania osób atypowych, nowoczesne metody zarządzania, a także zagadnienia języka inkluzywnego.

Idź do oryginalnego materiału