Ponad milion osób przyjechało do Poznania na targi. „Jesteśmy liderem w Europie Środkowo-Wschodniej”

wpoznaniu.pl 5 miesięcy temu

Polska Izba Przemysłu Targowego zaprezentowała dane z raportu pt. „Targi w Polsce w 2023 roku”. Jak wynika ze statystyk – polski rynek targowy odnotował znaczny wzrost, mimo licznych globalnych i lokalnych wyzwań.

Raport wykazał, iż w 2023 roku w Polsce zorganizowano 121 targów, a wynajęta powierzchnia wystawiennicza wzrosła do 130 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Frekwencja również uległa znacznemu wzrostowi – liczba wystawców zwiększyła się o 21 proc., a liczba międzynarodowych wystawców wzrosła aż o 38 proc.. Te dane potwierdzają rosnące zainteresowanie krajowych i zagranicznych firm udziałem w polskich targach.

– Dziś z euforią zauważamy, iż branża targowa nie tylko przetrwała, ale również dynamicznie się rozwija. Polska branża targowa, mimo licznych wyzwań, takich jak pandemia, zdołała się utrzymać i wykazuje silne tendencje wzrostowe. Jest to widoczne zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym. Polska wyróżnia się jako kraj oferujący wysokiej jakości usługi wystawiennicze, multimedialne i projektowe. Klienci coraz częściej poszukują rozwiązań nie tylko ekonomicznych, ale i efektownych, a polskie firmy potrafią sprostać tym wymaganiom. W każdej europejskiej lokalizacji targowej można usłyszeć polskie słowa, co świadczy o znaczącej obecności naszych firm na arenie międzynarodowej. Polska nie odbiega od zachodnich standardów, organizując duże i prestiżowe wydarzenia, takie jak ITB w Berlinie. Klienci są gotowi inwestować w jakość, co jest również zauważalne na rodzimym rynku – powiedział Krzysztof Szofer, wiceprezes zarządu BWS Expo.

Krzysztof Szofer (fot. Łukasz Gdak)

Transformacja gospodarcza

Branża targowa w Polsce intensywnie adaptuje się do postępującej transformacji gospodarczej, demograficznej i klimatycznej. Nowoczesne targi oferują już nie tylko tradycyjne stoiska, ale także multimedialne i interaktywne doświadczenia. Coraz większy nacisk kładzie się na zrównoważone praktyki, takie jak używanie ekologicznych materiałów i minimalizacja odpadów. Młodsze pokolenia, które poszukują nowych form kontaktu z markami, znajdują na targach przestrzeń do bezpośrednich interakcji.

W Polsce mamy 15 ośrodków targowych z łączną powierzchnią ekspozycyjną wynoszącą pół miliona metrów kwadratowych, z czego 140 tysięcy znajduje się w Poznaniu. Wszystkie te ośrodki inwestują w zrównoważony rozwój, co jest najważniejsze w dzisiejszych czasach. Od 2025 roku cała energia wykorzystywana na terenie Targów Poznańskich będzie pochodziła ze źródeł odnawialnych – przekazał Tomasz Kobierski, prezes PIPT, prezes zarządu Grupy MTP.

Prezes Grupy MTP dodał, iż pracują również nad nowoczesnymi systemami zabudowy stoisk, aby minimalizować liczbę odpadów oraz promować ich recykling.

– Na dachach naszych pawilonów instalujemy panele fotowoltaiczne, co również przyczynia się do zrównoważonego rozwoju. Wprowadzamy także „zielone bilety” – inicjatywę, która pozwoli na kompensację emisji dwutlenku węgla generowanego przez uczestników naszych targów, poprzez projekty offsetowe realizowane w Polsce – dodał Kobierski.

„Targi w Polsce w 2023 roku” (fot. Łukasz Gdak)

Znaczenie targów dla lokalnej gospodarki

Targi odgrywają kluczową funkcję w rozwoju gospodarczym miast. Poznań, Kielce, Warszawa czy Kraków są gospodarzami wielu międzynarodowych wydarzeń. Przyciągają przedsiębiorców i zwiedzających z całego świata. To przekłada się na wzrost inwestycji oraz rozwój lokalnych gospodarek poprzez turystykę biznesową i zwiększone zapotrzebowanie na usługi hotelowe, gastronomiczne i transportowe.

– Polska jest liderem w Europie Środkowo-Wschodniej pod względem organizacji międzynarodowych targów. Mamy doświadczenie w organizacji dużych imprez międzynarodowych, a nasza infrastruktura targowa jest nowoczesna i wciąż się rozwija. Polska Izba Przemysłu Targowego jest jedynym wiarygodnym źródłem informacji o rynku targowym w Polsce, dzięki audytowi statystyk przez zrzeszone firmy. Najlepsze miesiące dla targów to marzec, kwiecień, wrzesień i październik, podczas gdy styczeń, luty, lipiec i sierpień są mniej aktywne z powodu ferii i wakacji – dodał Kobierski.

Branża targowa staje się coraz bardziej zróżnicowana, z naciskiem na specjalizację i festiwalizację targów, aby zaspokoić rosnące oczekiwań uczestników. Polska zajmuje 17. miejsce na świecie pod względem siły branży targowej.

Zielona Rzeka na MTP (fot. Łukasz Gdak)

Ponad 1,3 mln osób na MTP

W wydarzeniach targowych w Poznaniu w 2023 roku wzięło udział ponad 675 tysięcy zwiedzających. Liczba ta dotyczy jedynie audytowanych imprez targowych. MTP organizuje także kongresy, konferencje, spektakle teatralne, wydarzenia kulturalne, koncerty i wydarzenia sportowe, co podnosi całkowitą liczbę odwiedzających do ponad 1,3 miliona osób.

– Rok 2023 był wymagający, szczególnie ze względu na kontynuację odbudowy po pandemii i trwającą wojnę w Ukrainie. Te czynniki miały znaczący wpływ na rynek targowy, nie tylko w Poznaniu, ale także w całej Polsce i na świecie. Jednak, jak pokazuje raport, branża rośnie, a my z optymizmem patrzymy na przyszłość, wierząc, iż będziemy kontynuować rozwój naszej twórczej branży targowej w Polsce. W 2023 roku Targi Poznańskie zorganizowały ponad 55 certyfikowanych i audytowanych wydarzeń, co stanowi połowę wszystkich audytowanych wydarzeń w Polsce. Przyjęliśmy ponad 6400 wystawców z Polski i zagranicy, co pokazuje, iż polski rynek jest zauważalny na arenie międzynarodowej i stanowi okno na świat – powiedział Filip Bittner, wiceprezes zarządu Grupa MTP.

MTP sprzedało niespełna 300 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni wystawienniczej, co zbliża targi do wyników z 2019 roku. Inwestują również w modernizację terenów targowych – w 2023 roku przeznaczyli na ten cel ponad 50 milionów złotych.

– Przykładem naszych inwestycji jest budowa parkingu podziemnego oraz przygotowanie „zielonej rzeki”. W ubiegłym roku wprowadziliśmy nowe targi, m.in. dotyczące odbudowy Ukrainy, technologii wodorowych oraz transformacji energetycznej. Z ogromnym optymizmem patrzymy na przyszłość i początek 2024 roku, który zapowiada się obiecująco powiedział – dodał Bittner.

Filip Bittner (fot. Łukasz Gdak)
Error happened.
Idź do oryginalnego materiału