Redakcja Onetu opublikowała reportaż ukazujący, w jaki sposób łatwy dostęp do alkoholu i brak realnych działań ze strony polityków, pogłębiają skalę problemu alkoholizmu w Polsce. „Prawdziwa cena alkoholu” to przygotowany przez redakcję Onet Data materiał multimedialny, w tym ponad 40 materiałów specjalnych oraz reportaży, zrealizowanych we współpracy trzynastu redakcji Ringier Axel Springer Polska.
Od dziś użytkownicy Onetu mogą zapoznać się z materiałami stworzonymi w ramach akcji reportażowej „Prawdziwa cena alkoholu”. Materiał główny będzie dostępny na stronie głównej Onetu przez kolejnych 7 dni. Na stronie głównej pojawi się także licznik, który pokaże jak dużo alkoholu spożywamy w Polsce w ciągu jednego dnia. W ramach akcji, ekspert Bartłomiej Szulc przygotował raport #PrawdziwaCenaAlkoholu, w którym wylicza, iż koszty nadmiernej konsumpcji alkoholu w Polsce wynoszą 186,147 mld zł rocznie. Ta kwota znacząco przewyższa dochody z akcyzy – 16,5 mld zł, stanowiąc ogromne obciążenie dla państwa i społeczeństwa.
Dla użytkowników Onetu dostępny będzie także sondaż, z którego wynika, iż zdecydowana większość Polaków uważa dostępność alkoholu w Polsce za zbyt łatwą – takiej odpowiedzi udzieliło 61,9% respondentów.
W akcję zaangażowały się znane osoby ze świata mediów i show-biznesu m.in: Natalia Nykiel, Radosław Majdan i Michał Koterski. W ramach akcji „Prawdziwa cena alkoholu” jest planowana także debata z udziałem polityków, którą poprowadzą: Magdalena Rigamonti i Andrzej Stankiewicz.
– Polska nie radzi sobie z problemem alkoholizmu. Nie ma drugiego towaru w polskim handlu, który jest tak powszechnie, o każdej porze dnia i nocy dostępny, jak alkohol we wszelkich jego obliczach. Napić się w Polsce można zawsze i wszędzie. W odległości pięciu minut spaceru od mojego mieszkania w Warszawie jest sześć punktów sprzedaży alkoholu, a w odległości pięciu minut jazdy samochodem – co najmniej kilkadziesiąt, w tym kilka otwartych siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Politycy chętnie mówią o alkoholu, ale niechętnie coś z nim robią. Kolejny pokaz tej bezsilności zademonstrowali ostatnio warszawscy radni, gdy porównywali propozycję nocnego zakazu sprzedaży alkoholu do całkowitej prohibicji w USA sto lat temu. Absurdalność tej debaty była wręcz porażająca, a alkohol jak się lał strumieniami, tak dalej się leje. Dziennikarze nie są od wymyślania metod walki z alkoholizmem wśród młodzieży, czy ograniczaniem picia wśród dorosłych – mówi Bartosz Węglarczyk, redaktor naczelny Onetu.
– Chcemy porozmawiać o skutkach alkoholowej epidemii i nakłonić polityków do pochylenia się nad tym problemem. Chcemy pokazać różne opinie, również tych, którzy uważają, iż żadnych ograniczeń nie powinno być, a koszty społeczne uzależnienia od alkoholu to po prostu cena wolności. Oto prawdziwa cena alkoholu. Warto bowiem znać fakty, by mądrze rozmawiać i podejmować dobre decyzje – podkreśla Bartosz Węglarczyk.
Dystrybucja materiałów odbędzie się w systemie 360 – zarówno na stronie głównej Onetu i serwisów RASP, jak i na platformie YouTube oraz w mediach społecznościowych. Akcję „Prawdziwa cena alkoholu” wspiera kampania on-line, radiowa oraz outdoor.
Akcji towarzyszy zbiórka charytatywna prowadzona przez Fundację Faktu „Serce dla Dzieci”. Środki zebrane w jej ramach wesprą 17-letniego Szymona, który mając 8 miesięcy trafił na OIOM z rozległymi obrażeniami powstałymi na skutek zaniedbania przez rodziców alkoholików.
Więcej informacji: https://wiadomosci.onet.pl/kraj/prawdziwa-cena-alkoholu/st1stm5
foto, źródło. Ringier Axel Springer Polska