Jak przygotować dziecko i wspierać je w procesie adaptacji do powrotu do nowej rzeczywistości w placówkach edukacyjnych?
Podjęcie decyzji o powrocie do placówek edukacyjnych z pewnością stawia wiele pytań, budzi wątpliwości i jest dylematem dla wielu rodziców. Z każdym dniem otwierają się kolejne placówki, które organizują zajęcia opiekuńcze i zajęcia dydaktyczno – wychowawcze. Wiele rzeczy zmienia się dynamicznie.
Ze względu na bezpieczeństwo najmłodszych wprowadzone zostały wytyczne dotyczące liczby dzieci w pomieszczeniu, zasad kontaktów, higieny i funkcjonowania w placówce. prawdopodobnie wielu rodziców rozważa taką możliwość i zastanawia się nad tym jak będzie po powrocie lub już w czasie rzeczywistym mierzenia się z tą „inną” rzeczywistością – bo zdecydowali się na taki powrót.
Długotrwała izolacja, zmiany, jakie zaszły w świecie dziecka wywołane pandemią i brak kontaktu z rówieśnikami sprawiły, iż zaburzony został ich naturalny rozwój społeczny. Rodzice mogą słyszeć od swoich pociech, iż nie chcą wracać do przedszkola czy szkoły. Niektóre dzieci wręcz przeciwnie bardzo czekają na ten moment: tęsknią za zabawą, wyjściem z domu, zajęciami, rówieśnikami i nauczycielkami.
Każde dziecko i jego rodzina bardzo indywidualnie mierzy się ze stanem izolacji, jak również bardzo indywidualna jest tutaj kwestia powrotu do rzeczywistości przedszkolnej lub szkolnej. To, w jaki sposób dziecko radzi sobie z nową sytuacją i sytuacją zmiany związane jest z jego dojrzałością emocjonalną, dojrzałością układu nerwowego i wielu innych czynników.
Powrót po tak długim czasie przebywania w domu może budzić różne emocje: radość, smutek, strach i złość. Mogą pojawiać się emocje o różnej sile i natężeniu. Dlatego tak ważna jest Wasza drodzy rodzice uważność i wsparcie szczególnie w tym trudnym dla dziecka czasie zmian.
Przekazujemy Państwu kilka wskazówek jak wspierać dziecko i o czym warto pamiętać!
Ważne jest żeby rodzice uzyskali informacje od nauczycieli, dyrektora o wytycznych dotyczących obecnego funkcjonowania w placówce, aby dobrze przygotować się na powrót dziecka do placówki.
Ważne jest także zadbanie o stały kontakt z nauczycielami.
Uprzedź dziecko i przygotuj je na to, co ma się wydarzyć. Opowiedz mu o tych zmianach. istotny jest sposób przekazania informacji językiem dostosowanym do jego wieku.
Rozmawiaj o zmianach, jakie zaszły i jakich można spodziewać się po powrocie do placówki. Mów dziecku, iż zostały one wprowadzone dla jego bezpieczeństwa.
Zatrzymaj się przy emocjach, jakie pojawiają się w Tobie w związku z powrotem dziecka do placówki. Zauważ je i zaakceptuj. Daj sobie przestrzeń na przeżywanie emocji. Będzie Ci łatwiej reagować na to, co przeżywa dziecko.
Daj sobie chwilę, jeżeli potrzebujesz sam pobyć przy swoich obawach i wątpliwościach. Dzieci wyczują Twoje napięcie i towarzyszący lęk. Nie obarczaj nadmiernie dziecka swoimi obawami.
jeżeli zachowasz spokój, okazując dziecku wsparcie i zrozumienie dajesz mu tym samym przestrzeń by mogło poczuć się bezpiecznie.
Rozmawiaj z dzieckiem o przedszkolu/szkole, co chciałoby robić? Za czym lub za kim tęskni? Rozmawiaj z dzieckiem o jego wyobrażeniu dotyczących powrotu. Jak chciałby spędzać czas? Kogo chciałby zobaczyć w przedszkolu/szkole?
Zachowaj spokój w rozmowie. Przekazuj dziecku spójne sygnały. Ważne żebyś sam wierzył w słowa, które przekazujesz dziecku.
Okazuj dziecku zrozumienie i życzliwość dla przeżywanych emocji. Potwierdzaj jego prawo do przeżywania różnych emocji związanych z tą sytuacją.
Szczerze rozmawiaj i pytaj dziecko o jego obawy dotyczące powrotu do placówki.
Daj dziecku poczucie zrozumienia i akceptacji przeżywanych przez niego emocji. Otworzy to przestrzeń na szczerą rozmowę o jego emocjach. Nazywaj emocje przeżywane przez dziecko, nie zaprzeczaj im. Dziecko potrzebuje akceptacji jego emocji, to pomoże odnaleźć mu się w tej nowej sytuacji.
Powrót może być trudny. To, co dla rodzica może wydawać się naturalne, dla dziecka może być źródłem silnych emocji.
Zadbaj o wprowadzenie rutyny podobnej do tej, kiedy dziecko uczęszczało do placówki. Pomoże mu to odnaleźć się w nowej sytuacji i zmniejszy poziom lęku. Dzieci mogą przeżywać trudne emocje związane ze zmianami tej rutyny i codziennych aktywności. Daj przestrzeń na te emocje.
Zadbaj o rutynę dnia codziennego: pory spania / porannego wstawania. Higiena snu jest ważna dla jego rozwoju.
Rozmawiaj z dzieckiem, gdy widzisz jego gotowość. Naciski na dziecko mogą spowodować odwrotny do zamierzonego skutek.
Daj dziecku poczucie, iż jeżeli będzie gotowe na rozmowę jesteś dla niego dostępny, gotowy go wysłuchać i pomóc mu, jeżeli będzie tego potrzebowało.
Zachowuj się naturalnie. Przez pierwsze dni powrotu do placówek edukacyjnych zachęcaj dziecko do rozmowy i aktywności.
Wspólnie spędzajcie czas i stwarzajcie okazje do rozmowy o przeżyciach dotyczących wydarzeń z danego dnia, emocji, jakie się pojawiały.
Zadbaj o rytuał pożegnania, dajcie sobie więcej czasu w takie pożegnanie, przytulanie. Uprzedź, iż rodzice nie mogą wchodzić do placówki. Możecie ustalić rytuał pożegnania w domu lub przed wejściem dziecka do placówki.
To naturalne, iż mogą pojawić się trudności z rozstaniem. Dziecko potrzebuje czasu do adaptacji w tej nowej sytuacji. Może być mu trudno i będzie bardzo przeżywać rozstanie. Akceptuj pojawiające się podczas rozstania emocje. Daj mu więcej czasu w pożegnanie.
Uprzedzaj dziecko o godzinie odbierania z przedszkola. Pierwsze dni mogą być dla dziecka trudnym czasem –zanim w pełni zaadoptuje się do sytuacji odbieraj je wcześniej.
Bądź przykładem dla dziecka – zdejmuj i zakładaj maseczkę w obecności dziecka, żeby mogło Cię obserwować jak ją nosisz. Z młodszymi dziećmi możecie bawić się w powrót do przedszkola, zakładając maseczkę dla misia lub lali, organizować scenki, uszyć maseczkę dla ulubionego misia i ozdobić ją według swojego pomysłu.
Zadbaj o rytuały związane z higienę mycia rąk – wyjaśnij dziecku, dlaczego to jest takie ważne: mycie rąk, unikanie dotykania ust, nosa, oczu.
Naucz dziecko jak powinno zasłaniać twarz podczas kichania lub kaszlu.
Bądź wyrozumiały i staraj się zachować spokój, kiedy przez pierwsze dni dziecko będzie potrzebowało więcej czasu do adaptacji do zmian. Możesz budzić je wcześniej, by miało więcej czasu w rozbudzenie się.
Sytuacja dynamicznie zmienia się – informuj dziecko o zmianach, jakie się pojawiają.
Rozmawiaj z dzieckiem o koronawirusie. Mów o objawach, symptomach. Powiedz, iż u dzieci przebiega ona łagodnie i jest podobna w przebiegu do grypy lub przeziębienia. Dla młodszych dzieci pomocna może być bajka o koronawirusie. Ułatwi ona rozmowę i wytłumaczenie dziecku obecnej sytuacji.
Dla dzieci w wieku przedszkolnym pomocne w rozmowach mogą być bajki dotyczące powrotu w zmienionych warunkach.
Bądź czujnym obserwatorem. jeżeli obserwujesz nadmierny lęk, pogarszające się samopoczucie lub czujesz się wobec tego bezradny zgłoś się po pomoc do specjalisty.
Załączniki do pobrania: