Podstawy programowe edukacji zdrowotnej podpisane

termedia.pl 4 dni temu
Zdjęcie: Maciek Jaźwiecki/Agencja Wyborcza.pl


Minister edukacji Barbara Nowacka podpisała 6 marca projekty rozporządzeń w sprawie podstawy programowej przedmiotów: edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna. Oba będą nauczane w szkołach od 1 września 2025 roku – podało MEN na swojej stronie.



Celem kompetencje uczniów w dbałości o zdrowie

Resort poinformował jednocześnie, że szczegółowy wymiar zajęć w poszczególnych klasach będzie określony w przygotowywanych przepisach. „Trwają końcowe prace nad projektem rozporządzenia ministra edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół. Projekt zostanie podpisany przez ministra jeszcze w marcu” – wyjaśniono.

Jak podało Ministerstwo Edukacji Narodowej, nieobowiązkowy przedmiot edukacja zdrowotna, który zastąpi przedmiot wychowanie do życia w rodzinie, będzie realizowany począwszy od roku szkolnego 2025/2026 w szkołach podstawowych w klasach IV–VIII oraz w szkołach ponadpodstawowych: w liceum ogólnokształcącym, technikum oraz branżowej szkole I stopnia.

„Głównym celem przedmiotu edukacja zdrowotna jest kształtowanie kompetencji uczniów związanych z całożyciową dbałością o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia” – przekazało MEN.

Poinformował również, iż wymagania szczegółowe dotyczące wiedzy i umiejętności ujęte zostały w 11 działach tematycznych: wartości i postawy, zdrowie fizyczne, aktywność fizyczna, odżywianie, zdrowie psychiczne, zdrowie społeczne, dojrzewanie (tylko w szkołach podstawowych), zdrowie seksualne, zdrowie środowiskowe, internet i profilaktyka uzależnień, system ochrony zdrowia (tylko w szkołach ponadpodstawowych). Podkreślono jednocześnie, iż zasady organizacji tych zajęć w poszczególnych klasach będą analogiczne do przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie.

Edukacja zdrowotna będzie nieobowiązkowaSzefowa MEN Barbara Nowacka poinformowała, iż w kwestii edukacji zdrowotnej jej resort wziął pod uwagę głosy pracowników szkół, zaznaczając, iż to przede wszystkim rozmowy z nauczycielami spowodowały, iż przedmiot będzie nieobowiązkowy.
Idź do oryginalnego materiału