Rozwój innowacji w medycynie i farmacji jest nierozerwalnie związany z ludźmi – najwyższej klasy specjalistami, którzy pracując w zespołach, potrafią doprowadzić do opracowania nowych technologii oraz ich wdrożenia do praktycznego stosowania. Potrzebna jest przede wszystkim otwartość, gotowość do rozwoju i dostosowywanie się do zmieniającego się otoczenia – mówi Aleksandra Stypułkowska, dyrektor ds. ludzi i organizacji w Novartis Polska.
Przed pracownikami ochrony zdrowia i branży farmaceutycznej stają nowe wyzwania, związane z tempem zachodzących zmian. Sztuczna inteligencja, Big Data, machinery learning i inne nowoczesne cyfrowe technologie zmieniają sposób życia i sposób pracy. Powinniśmy być otwarci, kreatywni, wciąż się uczyć i angażować w to, co robimy – mówi dyr. Aleksandra Stypułkowska z Novartis Polska.
Świat staje się kruchy, niespokojny i nielinearny. Wszyscy mamy prawo być trochę zagubieni. Kolejne pokolenia mają nieco inny ogląd pracy, inne potrzeby, ale nie należy ludzi klasyfikować na podstawie daty urodzenia. Z punktu widzenia pracownika istotna jest różnorodność, którą może zaproponować pracodawca, tak aby dostosować miejsca pracy do różnych potrzeb, upodobań i podejścia.
Kompetentny pracownik – to dzisiaj ktoś w pełni gotowy do wykonywania swoich zadań, dzięki umiejętnościom, wiedzy, doświadczeniu. Ale jednocześnie otoczenie w miejscu pracy tak gwałtownie się zmienia, iż potrzebne jest nieustanne dostosowywanie się do tych zmian, przy czym trudno przewidzieć ich kierunek. Czyli pracownik kompetentny – to także otwarty na zmiany oraz nabywanie nowych umiejętności. Umiejętności można podzielić na dwa koszyki – w pierwszym znajdują się umiejętności techniczne, czyli np. przetwarzania danych wyciągania wniosków, poszukiwania informacji, nauki ścisłe i biologiczne. Drugi koszyk – to kompetencje tzw. miękkie, czyli behawioralne, przekładające się na nasze zachowanie, takie jak zdolność uczenia się, kreatywność, umiejętność rozwiązywania problemów, ciekawość świata i gotowość do nauki. Wisienką na torcie są zdolności przywódcze, umiejętność przewodzenia grupie czy realizowania projektów. Sa one coraz bardziej związane z radzeniem sobie z niejednoznacznością.
Kierunek rozwoju idzie w stronę umiejętności uczenia się i otwartości na nowe wyzwania, tak aby nie poddawać się w sytuacji, kiedy nie znamy odpowiedzi na pojawiające się pytania, kiedy potrzebna jest pokora, ale jednocześnie wiara w siebie i w to, iż uda się dojść do rozwiązania. Te umiejętności mają także przełożenie na życie prywatne, a granica pomiędzy sferą zawodową i prywatną coraz bardziej się zaciera. Specyfika pracy zmienia się choćby wówczas, gdy ktoś pracuje przez wiele lat w jednej firmie. Z powodu gwałtownej informatyzacji procesów adekwatnie wszystkie role zawodowe przechodzą bardzo szybkie zmiany.
Tempo zmian stawia nowe wyzwania także przed pracodawcami, którzy starają się wydobywać ze swoich pracowników to, co najlepsze. Na przykład kultura pracy w Novartisie opiera się na trzech elementach – “curious, inspired, unbossed”. Ludzi motywuje autonomia – poczucie, iż mogą sami podejmować decyzje, są upodmiotowieni, a co za tym idzie biorą odpowiedzialność. Drugim komponentem jest rozwijanie swoich umiejętności i wiedzy, ciągłe uczenie się i szkolenia. A trzeci element – to poczucie, iż to co robimy w pracy wpisuje się w nasze osobiste wartości, tak iż identyfikujemy się z misją firmy, w której pracujemy.
Materiał opracowany we współpracy z partnerem. PL2311309665