Gigant faramceutczny Pfizer, idąc śladem koncernu Eli Lilly, zamierza uruchomić platformę, za której pośrednictwem pacjenci będą mogli zamawiać leki online – dowiadujemy się z „Financial Times”.
Jak informuje brytyjski dziennik, Pfizer opracowuje platformę internetową do zamawiania leków. Pacjenci będą mogli zamówić lek na COVID-19 (Paxlovid) oraz aerozol do nosa na migrenę. Producenci chcą w ten sposób wyeliminować pośredników branżowych i sprzedawać leki bezpośrednio.
Serwis, który ma zostać uruchomiony jeszcze w tym roku, skontaktuje klientów z niezależnymi konsultantami telemedycyny w celu przepisywania leków.
Jak twierdzą dziennikarze „Financial Times”, „platrofma jest częścią wysiłków firm farmaceutycznych mających na celu sprzedaż leków bezpośrednio pacjentom i uproszczenie systemu dystrybucji leków, który jest coraz bardziej krytykowany ze względu na swoją złożoność".
Eli Lilly, największy na świecie producent leków pod względem wartości rynkowej, uruchomił podobny serwis na początku tego roku.
Na nowej platformie Pfizera będzie można kupić takie preparaty, jak Paxlovid (lek przeciwko COVID-19), do którego ma być dołączony test na COVID-19 i grypę, a także niedawno zatwierdzony spray do nosa na migrenę – Zavzpret. Dostępnych na zamówienie online będzie także kilka innych leków na migrenę, by – jak poinformowano – zmniejszyć presję na lekarzy w związku z niedoborem neurologów w USA.
Nowa strategia Pfizera pojawia się w trudnym dla niego momencie. Koncern, który był największym beneficjentem pandemii pod kątem finansowym (przychody ze sprzedaży szczepionek i leków przeciwko COVID-19 sięgały ok. 100 mld dolarów), po pandemii odnotował gwałtowny spadek przychodów z powodu mniejszego popytu na te preparaty.
Wartość rynkowa firmy Pfizer spadła w 2023 r. do 145 mld dolarów – to o połowę mniej niż w czasie pandemii pod koniec 2021 r. – wskazano w „Financial Times”.
Pfizer ma jednak nadzieję, iż uda mu się przekonać inwestorów o swoim wysokim potencjale.