Pandemia, wojna i inflacja. Jak wpłynęły na ceny leków w Polsce?

mgr.farm 1 dzień temu

IQVIA to wiodący globalny dostawca badań klinicznych, analiz komercyjnych i informacji dotyczących zdrowia. Eksperci firmy przeanalizowali, jak w ostatnim czasie kształtowała się dynamika cen produktów Consumer Health. Chodzi o produkty sprzedawane w aptekach bez recepty. Analizą objęto okres od Q1 2021 roku do Q1 2024 roku.

– W IQVIA wykorzystujemy dane i wiedzę ekspercką, by dostarczać rzeczywiste rozwiązania i rekomendacje dla branży, które pomagają naszym klientom sprostać dynamicznie zmieniającym się potrzebom rynku i pacjentów. Wierzymy, iż dzięki temu możemy wspierać rozwój systemów ochrony zdrowia oraz tworzenie lepszych i bardziej dostępnych terapii dla pacjentów w naszym kraju – powiedział Daniel Flis, General Manager w IQVIA Poland.

  • Czytaj również: Wyższe ceny leków w aptekach wpłyną na wynik wyborów do Sejmu

Raport „Dynamika cen na rynku Consumer Health w Polsce w kontekście zmian inflacji” to analiza wpływu inflacji na ceny produktów w aptekach. Analiza ta dotyczy preparatów bez recepty takich jak suplementy diety, witaminy, produkty do pielęgnacji skóry i inne. W badaniu uwzględniono dane z panelu aptek IQVIA, obejmującego 6,7 tys. aptek w Polsce. To stanowi ponad połowę wszystkich funkcjonujących aptek w kraju.

Ceny leków bardziej stabilne niż innych produktów

Postępujący wzrost inflacji od marca 2021 roku początkowo nie znajdował odzwierciedlenia w dynamice cen na rynku Consumer Health. Widoczne jest pewne przesunięcie w czasie zmian w cenach produktów Consumer Health w stosunku do dynamiki inflacji. Porównanie ewolucji średnich cen produktów z poszczególnych segmentów rynku Consumer Health ze wskaźnikiem inflacji (CPI) prowadzi do interesującego wniosku. Okazuje się, iż ceny produktów Consumer Health są bardziej stabilne od ogółu produktów w koszyku zakupowym Głównego Urzędu Statystycznego. Zmieniają się mniej dynamicznie niż inflacja CPI.

Autorzy raportu zwracają również uwagę na różnice w podejściu do polityki cenowej w poszczególnych kategoriach produktowych. Wzrost cen przekraczający 10% dla ponad połowy dostępnych SKU odnotowano jedynie dla kategorii OTC General Pain (tabletki przeciwbólowe ogólnego przeznaczenia i niespecyficzne środki przeciwskurczowe), NUT Other (produkty z segmentu NUT z wyłączeniem produktów żywienia dojelitowego i produktów żywieniowych dla dzieci) oraz PEC Beauty Products (kosmetyki). OTC General Pain i NUT Other to również dwie z czterech kategorii, w których odnotowano średnią wzrostu cen powyżej 10%. Wyniosła ona odpowiednio o 12% i 11%. Podobny pułap podwyżek cen (11%) odnotowała kategoria NUT Baby Food (produkty żywieniowe dla dzieci).

Dysproporcje w zakresie strategii cenowej zaobserwowano też na poziomie firm. Im większa skala działalności i tym samym większa siła negocjacyjna firmy, tym statystycznie bardziej agresywne podejście w strategii podnoszenia cen. Aż 83% firm sklasyfikowanych jako duże zastosowało minimum 10% podwyżki cen dla ponad 1/5 swojego portfolio. W przypadku małych firm ten odsetek wyniósł 43%.Raport zawiera również analizę wrażliwości popytu konsumentów na zmianę cen danego produktu, porównanie elastyczności cenowej z 2023 roku z poprzednimi latami oraz wpływ elastyczności cenowej produktu na kształtowanie strategii cenowej.

Pełna wersja raportu dostępna jest do pobrania na stronie: Dynamika cen na rynku Consumer Health w kontekście zmian inflacji

Źródło: ŁW/IQVIA

Idź do oryginalnego materiału