🍓 Owocowe sylabki – letni koktajl logopedyczny

autyzmwszkole.com 15 godzin temu
Reklamy

Temat zajęć: Letnia zabawa logopedyczna z owocami – tworzenie i mówienie sylab, ćwiczenie mowy, smakowanie, opisywanie i dbanie o przyrodę.

Grupa docelowa: Przedszkolaki, dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, dzieci z ASD

Czas trwania: ok. 30–40 minut

Cele ogólne:

  • rozwijanie percepcji słuchowej i artykulacji,
  • utrwalanie sylab otwartych i zamkniętych (np. pa, po, bam, tuk),
  • wzbogacanie słownictwa tematycznego (owoce, smaki, kolory),
  • wprowadzanie nawyków proekologicznych (sezonowość, lokalność, niemarnowanie jedzenia).

🎯 Cele szczegółowe:

  • dziecko rozpoznaje i wypowiada proste sylaby z głoskami p, m, b, k, t,
  • dziecko potrafi powtórzyć zestawienie sylab (np. pa-po-pa),
  • dziecko tworzy proste słowa i wypowiedzi dwuwyrazowe (np. koktajl malinowy),
  • dziecko zna i nazywa sezonowe owoce i rozumie, co to znaczy „lokalne produkty”.

🧩 Potrzebne materiały:

  • ilustracje lub prawdziwe owoce (maliny, truskawki, jabłka, morele, banany),
  • papierowe kubeczki i łyżeczki (do symbolicznego mieszania koktajlu),
  • kolorowe karty z sylabami (np. pa, po, ku, bu, ma, bam),
  • blender (prawdziwy lub zabawkowy),
  • mata do siedzenia i stolik „kuchenny”,
  • plakietki z napisami: lokalne, sezonowe, ekologiczne.

🧠 Przebieg zajęć:

🔸 1. Powitanie i rozgrzewka logopedyczna (5–7 minut)

  • Zabawa „Owocowa joga buzi i języka”:
    Banan – język do brody
    Malinka – parskanie ustami
    Truskaweczka – język kręci się jak śmigło

🔸 2. „Głoski w owocach” – rozpoznawanie i powtarzanie sylab (7–10 minut)

  • Pokazujemy ilustrację owocu i ukrytą w nim głoskę lub sylabę:
    Ma jak malina, Po jak pomarańcza, Ba jak banan
  • Dzieci powtarzają i klaszczą w rytm sylab (np. pa-pa-pa, ma-po-ma)

🔸 3. Mieszanie koktajlu sylabowego (10 minut)

  • Każde dziecko losuje 2–3 karty z sylabami i „wrzuca” je do swojego kubeczka
  • Następnie wypowiadają z nauczycielem cały „koktajl” (np. pa-ma-bu)
  • Dzieci wybierają owoc do swojego koktajlu i mówią:
    ➤ „To mój koktajl z ba-na-na i ma-li-ny
    ➤ „On jest żółty i słodki

🔸 4. Smakowanie i opisywanie (opcjonalne – z użyciem prawdziwych owoców lub zapachów) (5–7 minut)

  • Jeśli zajęcia realizowane są w przedszkolnej kuchni lub na pikniku – dzieci próbują owoców i nazywają je
  • Nauczyciel pyta:
    ➤ „Czy to kwaśne czy słodkie?”, „Miękkie czy twarde?”

🔸 5. Eko rozmowa – Skąd pochodzą owoce? (5 minut)

  • Krótkie omówienie: co to znaczy „lokalne owoce”?
  • Pokazujemy plansze:
    Truskawki z Polski vs. mango z daleka
    ➤ „Dlaczego warto jeść owoce sezonowe?”
  • Zabawa: Dzieci przypinają obrazki do kategorii „lokalne” / „dalekie”

🌱 Element ekologiczny:

  • Rozmowa o tym, dlaczego warto wybierać owoce lokalne i sezonowe
  • Propozycja stworzenia wspólnego plakatu:
    „🌍 Mój eko-koktajl z owoców z ogródka babci!”

🧘‍♀️ Zakończenie – wyciszenie:

  • Krótkie ćwiczenie oddechowe „Zapach tróskawkowego koktajlu”:
    ➤ głęboki wdech nosem – wydech ustami – „mmm!”

✅ Dodatki:

  • Można rozszerzyć o:
    ➤ ćwiczenia grafomotoryczne: rysowanie koktajlu i owoców
    ➤ zabawę paluszkową: „Mała malinka, duża dynia…”

Mowa – pakiet zajęć. Trening logopedyczny dla ucznia ze spektrum autyzmu – 9 zł
Pakiet ciągi logiczne sekwencje rytmy łańcuchy – zajęcia rozwijające dla uczniów ze spektrum autyzmu 10 zł
Terapia Zajęciowa dla Dzieci ze Spektrum Autyzmu – Kompleksowy Przewodnik dla Rodziców, Nauczycieli i Terapeutów eBook 20 zł
📚 Trening Uwagi i Koncentracji dla Ucznia ze Spektrum Autyzmu: Ćwiczenia, Scenariusze, Inspiracje eBook 18 zł
📘 Pierwsze kroki w nauce pisania i czytania – Ćwiczenia językowe dla dzieci ze spektrum autyzmu eBook 19 zł
Terapia pedagogiczna i psychologiczna Premium
Reklamy
Idź do oryginalnego materiału