Scenariusz zajęć prowadzonych Metodą Dobrego Startu. Program „Od wierszyka do rysunku”.
Zajęcia z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
Szkoła Podstawowa, klasa
Temat: Opracowanie wzoru graficznego koła na podstawie wierszyka.
Cele:
- ćwiczenia świadomości prawej i lewej strony schematu ciała,
- rozpoznawanie i określanie podstawowych części ciała, ćwiczenia orientacji w przestrzeni,
- poszerzanie kompetencji językowych,
- ćwiczenie funkcji słuchowych, wzrokowych,
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej.
Formy:
indywidualna
Pomoce:
kartoniki obrazujące ćwiczenia utrwalające orientację w schemacie ciała, ilustracja do wierszyka, wierszyk „Koło kręci się wokoło, koło wkoło się obraca. Tak wirować dookoła to dla koła właśnie praca”, karty pracy, piłeczka sensoryczna, 2 misie, kolorowe krążki, kartoniki z zabawami na śniegu, taca z grysikiem, szablon wzoru, materiały do polisensorycznego wykonania wzoru, obrazki i figury geometryczne do uzupełnienia brakujących elementów obrazka, materiały potrzebne do wykonania pracy technicznej – bałwanków.
Przebieg zajęć
Zajęcia wprowadzające:
– Ćwiczenia świadomości osoby:
Piosenka na powitanie „Witaj ……”
– Ćwiczenia świadomości schematu ciała:
Przywitanie się przez podanie prawej ręki, lewej ręki, prawej stopy, lewej stopy, kolan, łokci……
Nauczyciel masuje części ciała piłeczką sensoryczną, uczeń nazywa odpowiednie części ciała.
Uczeń losuje kartoniki z ćwiczeniami, wspólnie z nauczycielem wykonuje ćwiczenia.
– Ćwiczenia świadomości przestrzeni:
ćwiczenia orientacji w przestrzeni, nad pod, obok, na …….,
ćwiczenia z wykorzystaniem misiów i krążków.
– Nauka wierszyka, zapisanie go na tablicy, wyjaśnienie treści wierszyka.
Zajęcia adekwatne:
– Ćwiczenia ruchowe:
- zabawa ruchowa, zabawa naśladowcza: lepienie kuli śniegowej, lepienie śnieżek i rzucanie nimi, robienie aniołka na śniegu,
- bieganie dookoła z kierownicą w dłoni, na znak nauczyciela zmiana kierunku.
– Ćwiczenia ruchowo-słuchowe:
wystukiwanie rytmu na woreczkach, na kartonikach z watą.
– Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe:
- pokaz wzoru,
- uczenie się polisensoryczne – odtwarzanie wzoru ręką w powietrzu, odtwarzanie wzoru kredą po tablicy, próba odwzorowania koła na tacy z grysikiem,
- reprodukowanie wzoru – wykonanie szablonu koła z kolorowych pomponów.
Zajęcia relaksacyjne:
masażyk, kreślenie kół na plecach.
Zadania dodatkowe:
Dopasowywanie brakujących kół do obrazków, wybieranie kół spośród figur geometrycznych.
Wykonanie obrazka z kół – bałwanków na śniegu. Przyklejanie kul śniegowych, doklejanie w odpowiednich miejscach poszczególnych elementów, wycinanie śnieżynek i przyklejanie ich na obrazku.
Bibliografia:
Metoda dobrego startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej, Marta Bogdanowicz
Metoda Dobrego Startu – Od wierszyka do cyferki, Marta Bogdanowicz, Małgorzata Barańska, Ewa Jakacka
Autor: Joanna Mleczko – Czytelniczka Portalu