Przy Rzeczniku Praw Pacjenta rozpoczął swoją działalność Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych. Zapewni on prosty i szybki tryb uzyskania rekompensaty finansowej przez osoby, które podczas pobytu w szpitalu doznały uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia lub uległy zakażeniu szpitalnemu. W przypadku śmierci pacjenta o świadczenie mogą ubiegać się członkowie jego rodziny.
‒ Powstanie Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych zapewni wsparcie finansowe znacznie szerszej grupie osób, niż było to możliwe wcześniej, a wszystko to będzie odbywać się w sposób prosty i przyjazny – wyjaśnił Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta.
Uzyskanie świadczenia nie wymaga udowodnienia winy placówki medycznej. Podstawowym warunkiem pozytywnej decyzji jest stwierdzenie, iż doszło do zdarzenia, którego z wysokim prawdopodobieństwem można było uniknąć, gdyby świadczenie zdrowotne zostało pacjentowi udzielone zgodnie z aktualną wiedzą medyczną albo gdyby zastosowano inną dostępną metodę diagnostyczną lub leczniczą. Maksymalna kwota rekompensaty dla pacjenta wynosi 200 tys. zł. W razie śmierci pacjenta świadczenie wynosi do 100 tys. zł dla każdej uprawnionej osoby. Z wnioskami o przyznanie świadczenia mogą w takim przypadku wystąpić dzieci pacjenta, jego rodzice oraz małżonek lub partner (konkubent).
Fundusz kompensacyjny obejmuje zdarzenia, które miały miejsce po wejściu w życie ustawy, a także zdarzenia wcześniejsze, o ile pacjent dowiedział się o szkodzie już po tej dacie, czyli nie wcześniej niż 6 września 2023 roku. Wniosek do RPP można złożyć w ciągu roku od uzyskania informacji o zdarzeniu, jednak nie później niż w ciągu 3 lat od daty zdarzenia.
Wypełnienie wniosku jest bardzo proste i można to zrobić, korzystając ze wzoru przygotowanego przez RPP.
‒ Jestem przekonany, iż działalność funduszu wpłynie na wzrost poziomu bezpieczeństwa pacjentów. Personel medyczny będzie miał mniejszą obawę przed ujawnianiem zdarzeń niepożądanych, co z kolei umożliwi szybszą pomoc pacjentom i wprowadzenie odpowiednich działań naprawczych. Rzecznik będzie informował szpitale o każdym stwierdzonym zdarzeniu medycznym. Obowiązkiem placówki będzie dokładna analiza przyczyn takiego zdarzenia niepożądanego oraz wdrożenie działań mających zapobiegać podobnym przypadkom w przyszłości. Środki zaoszczędzone na kosztach prawnych i odszkodowaniach szpitale będą mogły wykorzystać na poprawę leczenia pacjentów – poinformował Bartłomiej Chmielowiec.
Opracowanie: INK