Oblicza akcji proekologicznych propagowanych wśród uczniów

pedagogika-specjalna.edu.pl 1 rok temu

Otaczająca przyroda pełni bardzo istotną funkcje w życiu każdego człowieka. Codzienny spacer po lesie wpływa pozytywnie na nasz dobrostan, zarówno psychiczny i fizyczny. Prace związane z pielęgnacją flory, kontakt ze zwierzętami i wszelkie działania na rzecz środowiska przyrodniczego przynoszą wiele satysfakcji i zapewnią dziedzictwo przyrodnicze następnym pokoleniom. Przyroda jest również źródłem pożywienia dla ludzi i zwierząt, dostarcza surowca w postaci drewna, za pomocą którego rozwija się wiele gałęzi gospodarki, zapewniając w ten sposób źródło dochodu wielu osobom. Jest również inspiracją dla artystów. Okazałe drzewa zaś zapewnią cień w upalne dni, oczyszczają powietrze z zanieczyszczeń i są schronieniem dla awifauny, a dziko rosnące rośliny lecznicze są wykorzystywane przez pasjonatów naturopatii do zmagania się z powszechnie występującymi chorobami.

Współczesny rozwój cywilizacji wypiera czytelnictwo. Zamiast tradycyjnych książek w dłoniach już kilkuletnich dzieci dominują tablety, telefony itp., które wykorzystują do oglądania bajek i gier interaktywnych, nie zawsze jednak one mają pozytywny wpływ na rozwój młodego człowieka. Badania naukowe dowodzą, iż codzienne 20 minutowe czytanie dziecku na głos:

  • zaspokaja najważniejsze potrzeby emocjonalne dziecka (miłości, uwagi, stymulacji)
  • buduje mocną więź między rodzicem a dzieckiem
  • wspiera rozwój psychiczny dziecka
  • wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka
  • rozwija swobodę w mówieniu
  • wzbogaca zasób leksykalny
  • rozwija wyobraźnię
  • poprawia koncentrację
  • uczy myślenia.

Istnieją działania, które wpłyną na rozwój czytelnictwa, jak również pełnią funkcję ekologiczną. Jedną z akcji, którą można przeprowadzić na terenie placówki oświatowej i nie tylko, jest akcja bookcrossing. Polega ona na nieodpłatnym przekazaniu książki w miejscach publicznych do tego przeznaczonych (półki, stoliki) lub można ją zmodyfikować poprzez wymianę polegającą na tym, iż każdy uczestnik akcji może wymienić książki na tyle samo tytułów, co przyniósł. Podobne działania można przeprowadzić z ubraniami. Organizowanie ,,pchlich targów” to również wspaniałą inicjatywa, dzięki której można pozbyć się zbędnych rzeczy, a przy tym pozyskać środki finansowe, które można przeznaczyć na zakup roślin do ogrodu szkolnego. Udział w takiej akcji rozwija kompetencje miękkie: współpracę, kreatywność, przedsiębiorczość, racjonalne wykorzystania czasu wolnego. Kolejną akcją, którą można przeprowadzić jest zbieranie makulatury i nakrętek. Akcja ta, oprócz akcentu ekologicznego, ma również charakter charytatywny. Takie działania wpływają pozytywnie na naszą planetę, gdyż zbierane produkty poddawane są recyklingowi. Recykling, dla przypomnienia, to powtórne przetwarzanie na nowe lub pierwotne produkty. Podjęte przedsięwzięcia rozwijają również wrażliwość empatyczną wśród dzieci i młodzieży.

Idealnym pomysłem do promowanie ekologicznego stylu życia jest organizowanie warsztatów przedstawiających zastosowania ziół w codziennym życiu. Podczas zajęć można zaprezentować uczniom prozdrowotne adekwatności ziołowych herbat i wspólnie z nimi wykonać mieszanki herbat z przygotowanych wcześniej roślin leczniczych, np. owoce dzikiej róży, suszona pokrzywa, bez czarny, jagoda, jabłko. Podczas takich działach należy zachęcić do samodzielnego zbierania powyższych komponentów leczniczych naparów. Kreowanie wspólnie z uczniami lemoniad z łatwo dostępnych produktów to idealny pomysł na lekcję wychowawczą. Należy uczniom zwrócić uwagę, iż zbieramy części roślin tylko wyłącznie te, które znamy i zrywamy je subtelnie, aby nie zniszczyć całej rośliny. Walorem powyższych płynów jest brak chemicznych dodatków. Zachęcam do przeniesienia powyższych działań na grunt życia rodzinnego (zbierania ziół, suszenia, komponowania napojów według własnej inwencji twórczej), gdyż jest to idealny sposób na aktywne wspólne spędzenie czasu wolnego, wzmocnienie więzi rodzinnych i wdrożenie nawyków prozdrowotnych.

Poniżej przedstawię przepisy na smaczne lemoniady, które ukoją pragnienie w upalne dni.

LEŚNE LEMONIADY

Lemoniada z szyszek sosny

  • 1 kubeczek zielonych szyszek sosny
  • 1 garść mięty
  • 1,5-2 l zimnej wody
  • 2 łyżki miodu
    Szyszki i miętę zblenduj lub utrzyj w dużym moździerzu. Dodaj miód i zimną wodę.

Lemoniada z dzikiej róży

  • 1 kubeczek płatków dzikiej róży
  • 1 kubeczek truskawek
  • 1,5-2 l zimnej wody

Lemoniada z kwiatów czarnego bzu

  • 5-6 baldachimów kwiatów czarnego bzu
  • kilka plastrów cytryny
  • 1,5-2 zimnej wody

Aktywny udział dzieci i młodzieży w wyżej wymienionych akcjach ekologicznych, oprócz wyrobienia nawyków przyjaznych dla środowiska, promuje czytelnictwo, uwrażliwia na potrzeby innych, uczy współpracy, kreatywności. Kompetencje miękkie nabyte podczas uczestnictwa w przedsięwzięciach, ułatwią funkcjonowanie w życiu społecznym i zawodowym. Tylko propagowanie działań w sposób praktyczny przyniesie oczekiwane rezultaty.

Inspiracją do napisania powyższego artykułu były udziały w licznych kursach dotyczących promowania działań przyjaznych środowisku. Zdobytą wiedzę i umiejętności zastosowałam w praktyce zawodowej. Przyniosły one pozytywne efekty dla całej społeczności szkolnej, dlatego chciałam się z Państwem nimi podzielić.

Autor: Monika Szewczyk – Czytelniczka Portalu

Bibliografia:

  1. Koźmińska Irena, Olszewska Elżbieta, Wychowanie przez czytanie, Wydawnictwo Świat Książki
  2. ww.facebook.com/profile.php?id=100063663007499
Idź do oryginalnego materiału