Wprowadzenie diagnozy funkcjonalnej do szkół - to jedna z proponowanych zmian Ministerstwa Edukacji Narodowej w funkcjonowaniu poradni psychologiczno-pedagogicznych. Na jej podstawie ma być proponowana forma wspierania dziecka w szkole. Dyrektorzy poradni, szkół, nauczyciele i specjaliści uczestniczą w I Kongresie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym w Opolu. Jego celem jest dialog o wyzwaniach i proponowanych zmianach.
Bronisława Ogonowski, dyrektor Miejskiego Centrum Wspomagania Edukacji w Opolu zwraca uwagę, iż jeszcze kilka lat temu sytuacja była bardziej zrównoważona. - Od trzech lat obserwujemy niesamowity wzrost liczby dzieci zgłaszanych do diagnozy. Z tego tytułu musieliśmy odsunąć działania terapeutyczne - mówi. - Z założenia ocena funkcjonalna ma odbywać się najpierw w szkole i o ile szkoła nie potrafi sobie poradzić z problemem dziecka, to wtedy włącza się poradnia, koordynator takiej pomocy, a z drugiej strony dla tych dzieci, które powinny być objęte pomocą psychologiczno-pedagogiczną w poradni, otwiera się ta możliwość. - Rozmawiamy o takich zmianach i takich działaniach, które mogą wesprzeć współczesną szkołę, w której uczy się wiele dzieci z potrzebami edukacyjnymi - mówi Elżbieta Neroj, dyrektor Departamentu Edukacji Włączającej MEN. - Chcielibyśmy tak zmienić, tak przemodelować ten nasz system…O zmianach i wspieraniu dzieci z potrzebami. Trwa I Krajowy Kongres Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Opolu
Zdjęcie: I Krajowy Kongres Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych [fot. Sławomir Mielnik]