Media społecznościowe
Czy wykorzystujemy media społecznościowe, by mówić o tym, co nas czeka? Gdzie szukamy informacji o prognozach na nadchodzące miesiące czy lata? Odpowiedzią jest raport „O jakiej przyszłości Polacy rozmawiają w mediach społecznościowych?”. Jego autorami są naukowcy z Uniwersytetu SWPS.
Czym się interesujemy
Zespół analityczek i analityków z Uniwersytetu SWPS oraz Brand24 w ciągu pierwszego półrocza 2023 r. przeanalizował ponad 300 tys. komunikatów w mediach społecznościowych. Badano te, które pojawiały się na blogach, w serwisach, a także na takich platformach jak m.in.:
- TikTok
- YouTube.
Okazuje się, iż interesujemy się tym, co może się wydarzyć. „Wyselekcjonowane przez nas treści wygenerowały zasięg w liczbie 1,5 miliarda użytkowników w okresie od stycznia do czerwca br. Zdecydowanie Polacy intensywnie poszukują informacji dotyczących przyszłych zdarzeń – mówi dr Alina Landowska, jedna z badaczek, w wywiadzie zamieszczonym na stronie Uniwersytetu SWPS (cały wywiad można przeczytać tutaj). – Trzeba zdać sobie sprawę, iż zainteresowanie przyszłością ma swoje uzasadnienie w naturalnej skłonności do antycypowania. Antycypacja pozwala nam na planowanie i przygotowanie się do przyszłych sytuacji, identyfikację możliwości, uniknięcie zagrożeń – krótko mówiąc – adaptację do zmian. A ponieważ dzisiaj świat zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej w naszej historii – zatem dostosowywanie się do zmieniających się warunków i reagowanie na nowe wyzwania ma najważniejsze znaczenie, zarówno w życiu prywatnym, jak i biznesowym” – dodaje dr Landowska.
Media społecznościowe – o czym rozmawiamy
Największe zasięgi wygenerowały tematy społeczno-polityczne związane z wyborami parlamentarnymi – zasięgi 688,7 mln. Jak już wspomnieliśmy, badania przeprowadzono w pierwszej połowie roku, kiedy kiedy kampania przybierała na sile. Aż 78% dyskusji na ten temat prowadzona była na platformie Twitter (dzisiaj X).
Kolejnym najczęściej poruszanym tematem jest z rynek technologii – zasięgi 685,5 mln. Bez wątpienia ChatGPT miał wpływ na tak wysoki wynik. Interesuje nas temat sztucznej inteligencji i to, jakie zmiany społeczno-gospodarcze może spowodować. Chcemy także wiedzieć, jak można ją wykorzystać w pracy i biznesie, jaki ma w sobie potencjał, jak również – czy wiążą się z nią zagrożenia np. utraty pracy.
Wojna na Ukrainie – zasięgi 58,5 mln. 43% twittów dotyczyło tego tematu.
Sprawy finansów i to, co dzieje się na światowych rynkach w tym obszarze, również budzą nasze zainteresowania.
Z eksperckich źródeł
Dr Alina Landowska mówi w wywiadzie, iż w poszukiwaniu informacji na temat tego, co nas może czekać w przyszłości, Polacy przede wszystkim czytają specjalistyczne blogi, słuchają eksperckich podcastów oraz śledzą kanały informacyjne. Natomiast serwisy informacyjne są źródłem wiedzy o rynkach finansowych czy nowych technologiach. Jednocześnie media społecznościowe nie są pierwszym źródłem pozyskiwania informacji o przyszłości. Z kolei tematy związane z elektromobilnością poruszano często na różnych forach.
Informacje o badaniach nt wypalenia zawodowego można znaleźć tutaj. Natomiast o trendach na rynku pracy na najbliższych 5 lat przeczytamy tutaj.
ŹRÓDŁO: „O jakiej przyszłości Polacy rozmawiają w mediach społecznościowych?”