W dokumencie opublikowanym 24 kwietnia poinformowano, iż prace zespołu – który zgodnie z informacją z zarządzenia rozpoczyna działalność z dniem następującym po dniu ogłoszenia – nadzoruje wiceminister zdrowia Piotr Bromber. Jego przewodniczącym jest prorektor do spraw dydaktyki Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu prof. dr hab. Małgorzata Kotwicka, a zastępcą dyrektor Departamentu Rozwoju Kadr Medycznych w Ministerstwie Zdrowia Małgorzata Zadorożna.
Członkowie to:
– dr Magdalena Cerbin-Koczorowska z Centrum E-Learningu Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu,
– dr Beata Buraczyńska-Andrzejewska z Centrum Innowacyjnych Technik Kształcenia Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu,
– dr Paweł Żebryk z Zakładu Edukacji Medycznej Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu,
– dr Martyna Borowczyk z Centrum Symulacji Medycznej Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu,
– dwóch reprezentantów Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych pochodzących z innych uczelni niż Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, a także przedstawiciele ministra szkolnictwa wyższego i nauki, Unii Szpitali Klinicznych, Komisji Wyższego Szkolnictwa Medycznego Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej, Międzynarodowego Stowarzyszenia Studentów Medycyny i Departamentu Rozwoju Kadr Medycznych w Ministerstwie Zdrowia.
Z zarządzenia wynika, iż do zadań zespołu należy:
• identyfikacja barier i czynników zniechęcających młodych ludzi do podjęcia pracy dydaktycznej na uczelni,
• zinwentaryzowanie dotychczasowych działań podejmowanych w poszczególnych ośrodkach akademickich oraz stosowanych dobrych praktyk,
• opracowanie programu rozwoju nauczycieli akademickich prowadzących kształcenie oraz działalność naukową w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu „Młody dydaktyk”, w szczególności:
– zasad rekrutacji i kształtowania zainteresowań studentów w kierunku podjęcia działalności dydaktycznej,
– zasad współuczestniczenia w prowadzeniu zajęć w trakcie studiów,
– standardów przygotowania dydaktycznego osób prowadzących zajęcia dla studentów, w tym materiałów szkoleniowych w zakresie przygotowania dydaktycznego do prowadzenia przedmiotu,
– systemu motywacji materialnej i pozamaterialnej zachęcającej do podjęcia kariery akademickiej,
– systemu zasad awansu zawodowego, w tym kryteriów związanych z zatrudnieniem w ramach stanowisk dydaktycznych,
– regulacji umożliwiających łączenie kariery akademickiej z pracą zawodową poza uczelnią,
– zasad zatrudniania nauczycieli akademickich w jednostkach klinicznych prowadzących praktyczne kształcenie studentów,
– wykazu kierunków studiów medycznych, dla których realizowany będzie program.
Zespół przedłoży ministrowi zdrowia projekt programu w terminie do 31 sierpnia 2023 roku.
Co ważne – w przypadku konieczności zmian wynikających z uwag ministra lub podsekretarza stanu nadzorującego jego prace zespół ponowie przedstawi propozycje w terminie 14 dni od dnia otrzymania uwag.
Eksperci zakończą działalność z dniem uzyskania akceptacji projektu programu.
Udostępniamy zarządzenie.