Nowy przewodnik do odwoływania wizyt przez pacjentów

mzdrowie.pl 3 dni temu

Organizatorzy i partnerzy kampanii społecznej #Odwołuje, #Nieblokuje zaprezentowali w biurze Rzecznika Praw Pacjenta kompleksowy przewodnik dla przychodni, szpitali i placówek medycznych, zawierający przegląd oraz rekomendacje rozwiązań i narzędzi technologicznych do odwoływania wizyt. Ideą powstania przewodnika jest ułatwienie placówkom dobrania odpowiednich narzędzi, dzięki którym pacjenci będą mieli możliwość szybkiego i bezproblemowego odwołania wizyty, na którą nie mogą przyjść.

Zaprezentowany “Przewodnik po narzędziach do odwoływania wizyt”, przygotowany przez organizatorów: instytucje publiczne, placówki publiczne i prywatne oraz organizacje pacjenckie ma na celu praktyczne i merytoryczne wsparcie placówek medycznych, nwskazanie im prostych, niskokosztownych rozwiązań, które zmniejszają liczbę nieodwołanych wizyt. Według szacunków NFZ w 2024 roku przepadło ponad 1,3 miliona wizyt, także z powodu problemów, jakie napotykają pacjenci podczas próby zgłoszenia swojej nieobecności.

“Czas na rzetelną edukację, czas na skuteczne i przyjazne rozwiązania techniczne, czas na solidarność. Powstanie “Przewodnika po narzędziach do odwoływania wizyt” pokazuje, jak ważne jest dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem, aby placówki mogły korzystać z dobrych i sprawdzonych wzorców. Te dobre praktyki, dotyczące różnych obszarów systemu ochrony zdrowia, publikujemy na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta. Przewodnik również się tam znajdzie” – zaznacza Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta. Publikacja zawiera opis 12 sprawdzonych, przetestowanych narzędzi – od przypomnień SMS, dedykowanych adresów e-mail i formularzy na stronach www po zaawansowane rozwiązania, takie jak integracja z IKP i voiceboty. W przewodniku znalazły się konkretne przykłady wdrożeń w placówkach współorganizatorów i partnerów kampanii, wśktórymi są zarówno szpitale publiczne, jak i sieci placówek prywatnych POZ.

“Kampania #Odwołuje #Nieblokuje szeroko adresuje problem nieodwołanych wizyt. Jednak aby całkiem wyeliminować to zjawisko, czeka nas jeszcze bardzo wiele pracy, choć już dziś widzimy zmiany na lepsze. Bardzo duża odpowiedzialność w ułatwianiu pacjentom odwoływania wizyt leży po stronie placówek medycznych, ale także po stronie pacjentów biorących odpowiedzialność za siebie i innych. Dlatego mam nadzieję, iż ci ostatni szczególnie zaangażują się wesprą kolejną, 4. już edycję kampanii, promując jej postulaty” – mówi Stanisław Maćkowiak, prezes Federacji Pacjentów Polskich.

W materiale znajdują się dane z analiz i wdrożeń – m.in. przypadki, gdzie liczba nieodwołanych wizyt spadła choćby o 40 proc, jak w Centrum Medycznym Żelazna czy Warszawskim Centrum Opieki Medycznej “Kopernik”. Dokument podkreśla, iż skuteczne narzędzia są dostępne także dla mniejszych placówek – często bezkosztowo. “Ten przewodnik to nie teoria, ale zestaw skutecznych – wdrożonych i przetestowanych w boju – rozwiązań. W Centrum Medycznym CMP i w placówkach współorganizatorów kampanii redukujemy problem dzięki edukacji, technologii i prostym procedurom. Jestem głęboko przekonany, iż można to zrobić w każdej placówce” – mówi Paweł Walicki, prezes Centrum Medycznego CMP, inicjatora i organizatora kampanii #Odwołuje #Nieblokuje.

Prezentacji “Przewodnika po narzędziach do odwoływania wizyt” towarzyszyło spotkanie z przedstawicielami organizacji pacjentów. Dyskusja przeprowadzona w formie warsztatowej miała na celu wypracowanie postulatów ze strony pacjentów na potrzeby nadchodzącej, czwartej już edycji kampanii #Odwoluje #Nieblokuje. W spotkaniu wzięli udział członkowie rad organizacji pacjentów przy Ministrze Zdrowia oraz przy Rzeczniku Praw Pacjenta, którzy zwrócili uwagę na konieczność zwiększenia zaangażowania placówek medycznych w tworzenie przyjaznych dla pacjenta mechanizmów służących odwoływaniu wizyt.

Idź do oryginalnego materiału