Nie reklamujmy piwa ►

termedia.pl 18 godzin temu
Zdjęcie: PAP/Tomasz Gzell


– Najczęściej pierwszym alkoholem jest to spożywane w domach. Potem ten wypity z równolatkami, zwykle słaby, nieco tańszy – dominuje piwo. jeżeli nie ograniczymy jego reklamy, to to się nie zmieni – mówi prof. Andrzej M. Fal.



To od piwa młodzi zaczyna picie – dlatego prof. Andrzej Fal, prezes Polskiego Towarzystwa Zdrowia Publicznego, w kampanii „Zero procent prawdy” organizowanej przez Fundację GrowSPACE, apeluje, by ograniczyć jego reklamę.


Jak piją dzieci?

Kiedy politycy zastanawiają się i procedują przepisy dotyczące wychowania w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, spierając się o prohibicję i to, czy wycofać alkohol ze sprzedaży na stacjach benzynowych, młodzi piją – często, także przed ukończeniem 14. roku życia.

Aktywiści z Fundacji GrowSPACE sprawdzili to – przeprowadzili badanie, by dowiedzieć się, kiedy młodzi ludzie po raz pierwszy sięgają po alkohol i jak często mieli z nim do czynienia w minione wakacje. Wyniki, które są przygnębiające, omówili w Sejmie, przedstawiając raport „Zero procent prawdy”.

Badanie zlecili Ogólnopolskiej Grupie Badawczej – trwało w pierwszych dwóch tygodniach września i objęło reprezentatywną próbę 1001 pełnoletnich mieszkańców i mieszkanek Polski.

W skrócie – wyniki potwierdziły to, iż Polacy nie wylewają za kołnierz, a picie zaczynają wcześnie.

Przykłady:

  • 44 proc. ankietowanych przyznało, iż pierwszy trunek wypiło jeszcze przed osiągnięciem pełnoletności – wśród nich 6,8 proc., zanim ukończyło 14 lat
  • Większość przyznała, iż zdobycie napoju z procentami nie stanowiło większego wyzwania.
  • 49,83 proc. z nich po prostu kupiło go w sklepie, a o dowód nikt nie spytał. 28 proc. poprosiło o zakup kogoś dorosłego z powodzeniem.
  • Młodzi najczęściej wybierali piwo (49 proc.), w drugiej kolejności zaś wino (28,56 proc.). Okoliczności to wspólny czas ze znajomymi lub impreza rodzinna.
  • Ponad 64 proc. ankietowanych wyznało, iż sięgnęło minionego lata po napoje wyskokowe – ok. 17 proc. raz w tygodniu, a ponad 6 proc. częściej. Tylko 21,8 proc. badanych z grupy wiekowej 18–29 lat wybrało wakacje bez alkoholu.

Wyniki omówili Jan Pieniążek i Dominik Kuc z Fundacji Fundacji GrowSPACE.

Więcej w tekście „Jak piją dzieci?”.

Idź do oryginalnego materiału