New Balance przygotował na nadchodzący sezon zupełnie nową odsłonę swojego flagowego buta startowego z linii SuperComp. Model FuelCell SC Elite v4 został zaprojektowany specjalnie na dzień startu z myślą o momentach, w których sekundy naprawdę mają znaczenie. Potencjał najnowszej wersji pozwoli marce z Bostonu włączyć się do rywalizacji o najlepsze wyniki na dystansach półmaratońskim i maratońskim. Swoje pierwsze wrażenia na temat tego modelu opisuje czołowy polski maratończyk z życiówką 2:11:07 – Kamil Jastrzębski.
Kolejne innowacje w stosunku do poprzednich modeli
Seria Elite swoją premierę miała w 2020 roku, a każda kolejna odsłona była modyfikowana i ulepszana, również na bazie opinii biegaczy oraz wyników badań laboratoryjnych z udziałem czołowych zawodników współpracujących z New Balance. Prace nad najnowszą, czwartą wersją rozpoczęły się już w czasie produkcji modelu oznaczonego jako v3, który swoją premierę miał niespełna rok temu. Tak, aby jak najszybciej wdrożyć kolejne innowacje.
– Czwarta odsłona „superbuta” prezentuje się nadzwyczajnie, a jego futurystyczna konstrukcja sprawia, iż nie sposób przejść obok niego obojętnie. New Balance Fuelcell SuperComp Elite v4 może namieszać w biegowej czołówce! – opisuje swoje pierwsze wrażenia Kamil Jastrzębski.
FuelCell SuperComp Elite v4. Jeszcze więcej zwrotu energii
FuelCell SuperComp Elite v4 nawiązuje oczywiście do swoich poprzedników, ale wygląda i sprawia wrażenie zupełnie innego buta. Największą zmianą, paradoksalnie niewidoczną gołym okiem, jest nowa pianka podeszwy środkowej, wykonana w 100% z materiału PEBA (polieteroblokamid). Dzięki temu ulepszeniu najnowsza podeszwa zapewnia imponujące 87% zwrotu energii w porównaniu z 83% w modelu v3. W połączeniu z nową, cieńszą konstrukcją płytki karbonowej Energy Arc oraz odpowiednio rozmieszczonymi pustymi przestrzeniami, but stał się jeszcze bardziej dynamiczny, zapewniając wręcz „agresywne” wrażenia z biegu.
– Pierwsze wrażenia są imponujące, a to, co mnie zaskoczyło i było wyraźnie na plus, to 4-milimetrowy drop. Przy wcześniejszych wersjach karbonowych, w jakich miałem okazję biegać, z 6- lub 8-mm spadkiem, czułem mocniejsze obciążenie tylnej taśmy mięśniowej. W modelu Elite v4 jest kompletnie odwrotnie! Mięśnie pośladkowe, dwugłowe i łydka pracują bardziej wydajnie, a większe zaangażowanie jest po stronie czworogłowych uda – przyznaje Jastrzębski.
Jak spisuje się na treningu?
– Była to moja pierwsza przygoda w bucie New Balance i cieszę się, iż jest to but startowy. W końcu mogłem w pełni wykorzystać możliwości, do których został stworzony. Najwięcej wrażeń dostarczył mi ostatni trening – 14 km biegu zmiennego 1/1 km, więc miałem super porównanie, jak but zachowuje się na poszczególnych prędkościach – dodaje czołowy polski maratończyk.
Wygląd i charakterystyka
– W jeszcze płynniejszym przetoczeniu i przejściu z pięty na palce pomaga nowo zaprojektowany profil podeszwy, a wzór bieżnika z litej gumy zapewnia przyczepność i stabilność, również w trakcie biegu na zakrętach. Z widocznych zmian na uwagę zasługuje nowa cholewka wykorzystująca technologie FantomFit, która w porównaniu z dzianinowymi konstrukcjami z poprzednich modeli, zapewnia wyższy poziom oddychalności oraz jeszcze lepiej dopasowuje się do stopy, opinając ją, szczególnie na wysokości śródstopia. Model wyróżnia się również wizualnie, za sprawą przyciągających wzrok, krzykliwych kolorów cholewki oraz geometrycznych wycięć i ostrych krawędzi na podeszwie środkowej – opisuje swoje wrażenia Kamil.
– Bezszwowa cholewka to kolejny punkt dla producenta. Technologia FantomFit to lekki, oddychający materiał, który dobrze odprowadza wilgoć. Dodatkowo brak szwów niweluje ryzyko powstawania otarć, które mogą pojawiać się przy dłuższych dystansach. Wewnętrzna wyściółka zapewnia stopie przyczepność, a warstwa na zapiętku dobrze otula ścięgno achillesa. Moim zdaniem język jest trochę krótki i mało estetyczny. W przypadku przesunięcia wiązania na ostatnie oczka wyraźnie czuć, iż leżą na stopie. Klasyczny i trwały system sznurowań dopełnia całości – przyznaje Jastrzębski.
Większa sprężystość
– Zaskoczeniem dla mnie było to, iż środkowa część dawała podczas lądowania dużo wsparcia. Dużo miejsca w przedniej części sprawia, iż stopa pracuje swobodnie bez żadnego ucisku, a większa ilość pianki na śródstopiu daje poczucie stabilności i komfortu. Środkowa część jest bardziej sztywna w oparciu o twardszą technologię PEBA, a w połączeniu z lżejszą płytką karbonową Energy Arc zapewnia dużą dynamikę i sprężystość. Zwrot energii czuć od pierwszego kroku. Całość jest uzupełniona pianką FuelCell, która znajduje się w tylnej i przedniej części buta. System ten zapewnia większą sprężystość i da się to odczuć w trakcie biegu.
– Spora ilość gumy od spodu zapewnia dobrą przyczepność i zapobiega poślizgom na mokrej nawierzchni. Trzy paski w przedniej i dwa w tylnej części nie bez powodu zostały tak rozmieszczone. Rozwijając prędkość w każdych warunkach czułem się pewnie i mogłem kontynuować trening – tłumaczy mistrz Polski w maratonie z 2020 roku w Oleśnie.
New Balance FuelCell SuperComp Elite v4 – model na szybkie bieganie
– But jest delikatnie cięższy niż konkurencji, ale w perspektywie długiego biegu – np. maratonu, myślę, iż to może być dużym plusem, bo większa ilość pianki zapewnia nam większą amortyzację dla mięśni i stawów, przez to są dłużej i wydajniej pracować i efekt końcowy na mecie może być zdecydowanie lepszy, niż nam się wydaje. Komu mogę polecić ten model? Zdecydowanie osobom, które chcą pobiec gwałtownie półmaraton i maraton i wyciągnąć pełny potencjał, jaki oferuje New Balance Elite V4. Więc o ile zamierzacie i chcecie poprawiać swoje życiówki, to naprawdę możecie go spróbować! – podsumowuje Kamil Jastrzębski.
Główne cechy modelu SC Elite v4:
- Ulepszona podeszwa środkowa FuelCell wykonana z pianki PEBA
- System Energy Arc łączy charakterystyczną dla modeli wyczynowych geometrię karbonowej płytki ze strategicznie rozmieszczonymi pustymi przestrzeniami w podeszwie środkowej, zaprojektowanymi tak, aby zwiększyć ilość magazynowanej energii i zapewnić większy jej zwrot
- Rocker (profil podeszwy) został zaprojektowany tak, aby zapewnić płynne przejście z pięty na palce
- Cholewka FantomFit zapewniająca ultralekkie i zintegrowane wsparcie;
- Podeszwa z litej gumy zapewniającej wysoką przyczepność
- Waga: 237 g
- Drop: 4 mm
Zachęcamy do obejrzenia recenzji wideo Kamila Jastrzębskiego modelu New Balance FuelCell SuperComp Elite v4
Recenzja została zlecona przez markę New Balance, jednak jest w pełni rzetelną oceną testera.