„Nie jesteś zepsuty — jesteś neuroatypowy” – tym zdaniem Ellie Middleton, autorka książki Żyj bez maski! Nowe spojrzenie na ADHD, autyzm i neuroodmienność (Bestseller New York Timesa! 2025), podsumowuje doświadczenie, które zmieniło jej życie. Dopiero w wieku 24 lat otrzymała diagnozę, która pozwoliła jej zrozumieć siebie: autyzm i ADHD współwystępujące jednocześnie. To, co wcześniej było źródłem poczucia winy, „dziwności” czy wyobcowania, nagle nabrało sensu.
Autyzm i ADHD – dwa światy w jednym umyśle
Badania naukowe pokazują, iż współwystępowanie autyzmu i ADHD nie jest rzadkością. Jak podkreśla Middleton, to nie tylko „podwójna diagnoza” – to zupełnie inny sposób funkcjonowania, który ma własne wyzwania.
- Autyzm daje ogromną wrażliwość na szczegóły, potrzebę rutyny, intensywne przeżywanie bodźców.
- ADHD niesie ze sobą chaos myśli, nadmiar energii i trudności w koncentracji.
Połączenie tych dwóch światów jest niczym „jazda kolejką górską bez instrukcji obsługi” – pisze autorka. Z jednej strony hiperfokus i intensywna pasja, z drugiej – dezorganizacja, zapominanie, trudności z regulacją emocji.
Dziecko z podwójną diagnozą: Autyzm i ADHD – aktualny przewodnik naukowo-praktyczny dla nauczycieli i terapeutów eBook 23 zł
Maskowanie – codzienna walka o „normalność”
Jednym z centralnych pojęć książki jest maskowanie – czyli ukrywanie swoich naturalnych reakcji, aby dopasować się do społecznych oczekiwań. Osoby autystyczne z ADHD często maskują się podwójnie: tłumią stymulacje, aby „nie rzucać się w oczy”, a jednocześnie próbują nadążyć za światem, który wymaga ciągłej koncentracji i produktywności.
Middleton podkreśla, iż życie w masce prowadzi do wypalenia (Burnout), kryzysów emocjonalnych i poczucia utraty tożsamości. Zdjęcie maski to akt odwagi, ale także ogromna ulga – pierwszy krok ku autentyczności.
📘 Burnout autystyczny (wypalenie w spektrum autyzmu) – rozpoznanie, zapobieganie i wsparcie w szkole eBook 22 zł
Tożsamość płciowa a neuroodmienność
Jednym z wątków przewijających się w książce są historie osób, które – oprócz autyzmu i ADHD – zmagają się z pytaniami o tożsamość płciową.
Coraz więcej badań wskazuje, iż osoby neuroatypowe częściej kwestionują binarne normy płciowe. Statystyki mówią, iż wśród osób autystycznych odsetek osób transpłciowych i niebinarnych jest znacznie wyższy niż w populacji ogólnej.
W książce Middleton znajdziemy postacie, które opisują swoje doświadczenia:
- poczucie bycia „innym” nie kończyło się na neuroatypowości,
- trudności w akceptacji społecznych ról płciowych nakładały się na wyzwania związane z autyzmem i ADHD,
- a maskowanie obejmowało nie tylko zachowania społeczne, ale i własną tożsamość.
Jak pisze jedna z bohaterek, cytowana przez Middleton:
„Przez lata nie wiedziałam, czy nie pasuję, bo jestem autystyczna, czy dlatego, iż jestem niebinarna. W końcu zrozumiałam, iż to wszystko jest mną – i nie muszę już udawać.”
Recenzje książki – siła autentyczności i ograniczenia
Recenzenci podkreślają, iż siłą książki jest autentyczność – Middleton nie pisze jako zewnętrzny ekspert, ale jako osoba, która sama żyje z autyzmem i ADHD.
- „Ellie Middleton pisze z lekkością, ale też orzeźwiającą szczerością” – zauważają czytelnicy na portalu Lubimyczytać.
- Inni podkreślają, iż książka pomaga zrozumieć codzienność osób neuroatypowych, ale nie jest akademickim podręcznikiem. Brakuje w niej szerokiego odwołania do badań, co dla części odbiorców może być minusem.
- Dla osób, które dopiero odkrywają neuroróżnorodność – to idealny punkt wyjścia.
Dlaczego ta książka jest ważna?
Książka Middleton to nie tylko opowieść o neuroatypowości – to manifest odwagi.
- Odwagi bycia sobą, gdy społeczeństwo oczekuje maski.
- Odwagi w przyznaniu się do tego, iż można żyć na przecięciu różnych „inności”: autyzmu, ADHD, transpłciowości czy niebinarności.
- Odwagi, by powiedzieć światu: „Nie muszę się wpasowywać, aby zasługiwać na akceptację”.
Podsumowanie
Ellie Middleton w „Żyj bez maski!” oddaje głos tym, którzy przez lata byli niewidzialni – osobom autystycznym z ADHD, które jednocześnie mierzą się z pytaniami o własną tożsamość płciową. To książka, która nie daje gotowych rozwiązań, ale daje coś więcej: poczucie, iż nie jesteś sam.
To lektura, która powinna znaleźć się nie tylko na półce osób neuroatypowych, ale też nauczycieli, terapeutów i rodziców – bo zrozumienie zaczyna się od wysłuchania autentycznych historii.
Autystyczne zapętlenie myślowe – Jak radzić sobie z kompulsyjnym analizowaniem tych samych kwestii? eBook 22 zł
📘 Jak pomóc dziecku z autyzmem w radzeniu sobie z lękiem? Przewodnik z ćwiczeniami i scenariuszami zajęć eBook 20 zł
📘 Indywidualny Program Zajęć Rewalidacyjnych dla ucznia ze spektrum autyzmu – Scenariusze i ćwiczenia terapeutyczno-dydaktyczne eBook 20 zł
📘 Plan adaptacyjny w szkole dla dziecka z Zespołem Aspergera – krok po kroku eBook 20 zł
Scenariusze zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów ze spektrum autyzmu eBook 21 zł
Arkusze, karty pracy, materiały dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu
#arkusz #ASD #Asperger #aspiepozytywni #AspieZaklinaczka #autyzm #czytanie #dostosowanie #edukacja #emocje #IPET #kolorowanie #komunikacja #lekcja #logopedia #metody #MikiLittleAspie #mindfulness #motoryka #mowa #pedagog #percepcja #pozytywnyprzekazwspektrum #premium #przedszkole #psycholog #relaksacja #rewalidacja #rozwój #scenariusz #sensoryka #SI #społeczne #SylwiaBagińska #szkoła #terapia #uczeń #umiejętnościspołeczne #uwaga #uważność #zabawa #zajęcia #ZespółAspergera #zmysły #ćwiczenia