„Nawet tak idealna postać jak Barbie może mieć cukrzycę” – Maja Makowska ambasadorką pierwszej lalki Barbie z cukrzycą typu 1
- Marka Barbie, we współpracy z globalną organizacją Breakthrough T1D (wcześniej JDRF), stworzyła pierwszą w historii lalkę z cukrzycą typu 1.
- Ambasadorką kampanii w Polsce została Maja Makowska, a lokalnym partnerem inicjatywy – Fundacja Dla Dzieci i Dorosłych z Cukrzycą, która zapewniła wsparcie merytorycznie i organizacyjnie.
- Marka uhonorowała również globalne ambasadorki: instruktorkę fitness Robin Arzón i supermodelkę Lilę Moss, tworząc lalki inspirowane ich wyglądem i historiami.
Firma Mattel ogłosiła wprowadzenie pierwszej w historii marki lalki Barbie® z cukrzycą typu 1 (T1D). Nowa lalka z popularnej linii Barbie Fashionistas powstała po to, by więcej dzieci mogło zobaczyć siebie w świecie Barbie. Ma też zachęcać do zabawy, która uczy empatii, akceptacji i otwartości – są to wartości, które od lat stanowią fundamenty misji marki.
„Wprowadzenie lalki Barbie z cukrzycą typu 1 to istotny krok w realizacji naszego zobowiązania do promowania inkluzywności i zwiększania reprezentacji w świecie zabawy” – powiedziała Krista Berger, Senior Vice President Barbie oraz Global Head of Dolls. „Barbie odgrywa istotną rolę w tym, jaki dzieci postrzegają świat. Pokazując również takie doświadczenia jak życie z cukrzycą typu 1, sprawiamy, iż więcej dzieci może odnaleźć siebie w zabawie i lalce, którą kochają”.
Cukrzyca typu 1 to przewlekłe schorzenie autoimmunologiczne, w przebiegu którego trzustka wytwarza bardzo kilka insuliny lub nie produkuje jej wcale. Wymaga to codziennej insulinoterapii i niesie ze sobą ryzyko zarówno krótkoterminowych, jak i długofalowych powikłań zdrowotnych. Aby nowa lalka wiernie oddawała codzienność osób żyjących z tą chorobą, Barbie nawiązała współpracę z organizacją Breakthrough T1D (wcześniej JDRF) – globalnym liderem w badaniach i działaniach rzeczniczych na rzecz społeczności dotkniętej cukrzycą typu 1.
Dzięki konsultacjom z ekspertami zadbano o każdy detal– od akcesoriów po elementy garderoby:
- System ciągłego monitorowania glikemii (CGM): Lalka nosi na ramieniu czujnik CGM, który pomaga kontrolować poziom cukru we krwi. Czujnik przymocowany jest dzięki plastra medycznego w kształcie serca w charakterystycznym odcieniu różu. W zestawie znajduje się także telefon z aplikacją, która pomaga śledzić wyniki przez cały dzień.
- Pompa insulinowa: Do pasa lalki przymocowana jest pompa insulinowa – niewielkie, noszone na co dzień urządzenie, które automatycznie podaje insulinę w odpowiednich dawkach.
- Strój w niebieskie grochy:Lalka ma na sobie bluzkę i dopasowaną spódnicę z falbanką. Zarówno kolor niebieski, jak i motyw grochów nawiązują do międzynarodowych symboli świadomości cukrzycy.
- Torebka: Uzupełnieniem zestawu jest pastelowoniebieska torebka – idealna, by Barbie mogła mieć przy sobie wszystko, czego może potrzebować w ciągu dnia.
„Byliśmy ogromnie podekscytowani, gdy Barbie zaprosiła nas do współpracy przy tworzeniu lalki z cukrzycą typu 1” – powiedział dr Aaron J. Kowalski, CEO Breakthrough T1D. „Sam choruję na cukrzycę typu 1 od 13. roku życia, a mój brat od trzeciego, dlatego ten projekt ma dla mnie szczególne, osobiste znaczenie. To niezwykle ważne, iż możemy wspólnie zwiększać świadomość choroby, która dotyka tak wiele rodzin. To zaszczyt współpracować z marką, która – podobnie jak my – wierzy, iż życie z cukrzycą typu 1 może być pełne, aktywne i szczęśliwe”.
Ambasadorką projektu w Polsce została Maja Makowska – znana jako „Sugar Woman” – edukatorka diabetologiczna i sportsmenka, która żyje z cukrzycą typu 1 od ósmego roku życia. Na swoim koncie ma m.in. ukończenie podwójnego Ironmana, a poprzez swoją działalność w mediach społecznościowych i udział w kampaniach społecznych inspiruje innych do życia bez ograniczeń mimo diagnozy.
„Kiedy zachorowałam na cukrzycę typu 1, miałam osiem lat. Nie było wtedy bajek, lalek ani książek, w których mogłabym zobaczyć kogoś takiego jak ja” – wspomina Maja. „Teraz każde dziecko z cukrzycą może zobaczyć w lalce swoją historię. Może poczuć, iż nie musi niczego ukrywać. Że jego codzienność jest widziana, zrozumiana i – po prostu – normalna. To bardzo istotny moment dla całej społeczności osób żyjących z cukrzycą. Wierzę, iż wiele z nich poczuje, iż nie są w tym same – bo choćby tak idealna postać jak Barbie może mieć cukrzycę. Jestem wzruszona, dumna i bardzo wdzięczna, iż to właśnie ja mogę być częścią tego momentu”.
Inicjatywę wspiera również Fundacja Dla Dzieci i Dorosłych z Cukrzycą – organizacja, która od lat zapewnia edukację, opiekę i realną pomoc osobom z cukrzycą oraz ich rodzinom oraz działa na rzecz zwiększania społecznej świadomości na temat tej choroby oraz potrzeb osób nią dotkniętych. Dzięki jej zaangażowaniu 150 lalek z cukrzycą typu 1 przekazanych przez firmę Mattel trafi do dzieciw całym kraju dotkniętych tą chorobą.
Poza działaniami lokalnymi Barbie doceniła również dwie globalne ambasadorki – instruktorkę fitness i autorkę Robin Arzón (USA) oraz modelkę Lilę Moss (Wielka Brytania), tworząc unikalne, jedyne w swoim rodzaje lalki wzorowane na ich wyglądzie I inspirowane historią życia z cukrzycą typu 1.
Lalka Barbie z cukrzycą typu 1, będąca częścią kolekcji Barbie Fashionistas 2025, będzie dostępna do zakupu w Polsce od 9 lipca wyłącznie w Allegro.
O Barbie
Linia Barbie Fashionistas obejmuje ponad 175 modeli lalek o różnorodnym wyglądzie obejmującym różne odcienie skóry, kolory oczu i włosów, typy sylwetek, a także lalek z niepełnosprawnościami, wśród których znalazły się m.in. niewidoma lalka Barbie, Barbie z zespołem Downa czy nosząca aparat słuchowy. W 2020 roku Barbie rozpoczęła wieloletnią współpracę badawczą z naukowcami z Cardiff University, mającą na celu zbadanie wpływu zabawy lalkami na rozwój dzieci. Wyniki wykazały, iż zabawa tego typu odgrywa istotną rolę w kluczowych etapach rozwojowych – wspierając empatię, budowanie umiejętności społecznych i pomagając dzieciom wyobrażać sobie przyszłość opartą na równości szans.
O Mattel
Mattel to wiodąca globalna firma zajmująca się zabawkami i rozrywką dla dzieci oraz całych rodzin, właściciel jednego z najbardziej ikonicznych portfolio marek na świecie. Angażuje konsumentów i fanów poprzez własne marki franczyzowe, w tym Barbie®, Hot Wheels®, Fisher-Price®, American Girl®, Thomas & Friends, UNO®, Masters of the Universe®, Matchbox®, Monster High®, MEGA® i Polly Pocket®, a także inne popularne marki, których jest właścicielem i które licencjonuje we współpracy z innymi globalnymi firmami rozrywkowymi. Oferta Mattel obejmuje zabawki, treści, produkty konsumenckie, cyfrowe i na żywo, a jej produkty sprzedawane są we współpracy z wiodącymi detalistami i firmami e-commerce na całym świecie. Od momentu powstania w 1945 roku, Mattel jest dumny z bycia zaufanym partnerem, który umożliwia kolejnym pokoleniom odkrywanie euforii dzieciństwa i osiąganie pełnego potencjału. Więcej informacji na stronie: www.mattel.com.
Iza Fabiszewska – PR&MARKETTING MANAGER/MEMBER OF COOLLECTIVE



