Nauka przez innowacyjność – cel edukacji przyrodniczej, czyli projekt PRZYJACIELE PRZYRODY

pedagogika-specjalna.edu.pl 7 miesięcy temu

Zarówno kreatywność, jak i wyobraźnia wpływają na proces nauki. Pierwsza z wymienionych cech daje człowiekowi możliwość wyboru wielu dróg i rozszerzenia horyzontów. Druga cecha tworzy wyobrażenia oraz pobudza do twórczego myślenia i działania. O ogromnym wpływie kreatywności i wyobraźni mogli się przekonać wychowankowie ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Bełchatowie, którzy brali udział w innowacyjnych lekcjach zrealizowanych w ramach projektu edukacji przyrodniczej pt. „Przyjaciele przyrody”.

Ważnym krokiem edukacji ekologicznej jest tworzenie możliwości odczuwania pozytywnych emocji podczas nawiązywania kontaktu z przyrodą. Pozwala to na stały, regularny i bezpośredni kontakt z omawianym środowiskiem. Korelacja umożliwiona jest przede wszystkim poprzez takie zmysły jak: wzrok, słuch, zapach, smak i dotyk.

Innowacja pedagogiczna „Przyjaciele przyrody” została zrealizowana w roku szkolnym 2022/2023. Uczestniczyło w niej 14 wychowanków należących do grup wychowawczych w SOSW w Bełchatowie. Po przeprowadzonym projekcie wyciągnięto następujące wnioski:

  • wychowankowie w trakcie realizacji projektu edukacji przyrodniczej nabyli pozytywny stosunek do przyrody,
  • wychowankowie wyrazili gotowość do ratowania środowiska przyrodniczego,
  • wychowankowie chcą wprowadzać nawyki proekologiczne w codziennym życiu,
  • wychowankowie wykazali szacunek wobec przyrody,
  • wychowankowie zdobyli umiejętności współdziałania w grupie.

Cele projektu edukacji przyrodniczej pt. „Przyjaciele przyrody”

W trakcie realizacji innowacji podjęte zostały następujące cele:

  • skłanianie do samodzielnego poznawania świata,
  • kształtowanie zachowań ukierunkowanych na ochronę środowiska przyrodniczego,
  • poznanie różnorodności świata roślin i środowisk ich życia.

Wszystkie założone cele zostały zrealizowane w taki sposób, aby pobudzić wyobraźnię dzieci, które miały możliwość w terenie obserwować zmiany w środowisku przyrodniczym, w tym zmieniające się pory roku. Uczniowie zbierali zioła, które potem pielęgnowali w ogródku dydaktycznym. Wykorzystano następujące metody:

  • hodowla roślin od ziarenka do ziarenka – sianie, podlewanie i obserwowanie posianych roślin,
  • prace społeczne użyteczne – wykorzystanie do siania roślin pojemników plastikowych typu PET oraz zbieranie śmieci,
  • suszenie ziół, umieszczanie w słoiczkach, opisanie ich i podarowanie nauczycielom w Dniu Edukacji Narodowej.

Metody wykorzystane w ramach projektu

W projekcie wykorzystano następujące metody oparte na słowie:

  • pogadanka,
  • „burza mózgów”,
  • praca z książką i wykorzystywanie narzędzi TIK,
  • pogadanka ukierunkowana na określonym temacie oraz dyskusja pozwalająca na zaprezentowanie własnych poglądów na dany temat.

W trakcie zajęć terenowych rozwijały się elementy poznania i myślenia, ukazywano społeczne działanie oraz rozwijano doznania emocjonalno-estetyczne. Podkreślano również potrzeby ruchu, które posiadają swój określony cel, którym jest nauka dyscypliny.
Uczniowie pracowali zbiorowo, grupowo oraz indywidualnie. Zróżnicowanie metod i form pracy przyczyniło się do uatrakcyjnienia zajęć i zmotywowało uczniów do intensywniejszej pracy.

Harmonogram lekcji

Poszczególne lekcje realizowane były zgodnie z harmonogramem, a o każdej porze roku uczniowie obcowali z przyrodą w zróżnicowany sposób. Uczyło to ich wielu praktycznych umiejętności.

Jesienią szukali na łąkach roślin, które były wykorzystywane na co dzień. Między innymi w domowej ziołowej apteczce oraz w kuchni jako przyprawy do posiłków. Następnie posiadali możliwość przyswojenia wiedzy na temat przygotowania do suszenia (czyszczenie z piachu, usuwanie suchych liści). Własnoręcznie wykonali zielnik.

Zimą przyszła pora na inne kreatywne działania. Zdobyta wcześniej wiedza mogła zostać wykorzystana w praktyce. W trakcie jednej z lekcji, młodzi podopieczni wspólnie zrobili pizzę. Do jej wykonania użyli oregano, a sos pomidorowy przyprawili bazylią, czosnkiem oraz majerankiem. Uczniowie wspólnie upiekli także szarlotkę, do której wykorzystali cynamon. Przygotowując mikołaje z jajek użyli szczypior, rukolę i roszpunkę, zaś do pierników świątecznych zastosowano mieszankę ziół: cynamon, imbir, goździki, kolendra.

Wiosną wychowankowie mieli możliwość wykorzystania w praktyce działalności związanej z ziołami i ich prawidłową pielęgnacją. Każdy z podopiecznych posiadał pojemniki z wtórnego wykorzystania – doniczkę, środki czystości oraz nasiona różnych gatunków ziół, w tym: jarmuż, bazylia, pietruszka naciowa oraz tymianek. Zajęcia związane z siewem nasion, dbaniem o rośliny oraz ich pielęgnacją trwały etapami.

Etapy przeprowadzonych zajęć

  1. Wybór ziół: Na początku programu została podjęta decyzja o wyborze kilku dodatkowych składników, takich jak jarmuż, pietruszka, bazylia i rukola. Istotna była różnorodność, aby móc prześledzić działanie w procesie rozwoju tych roślin.
  2. Sianie nasion: Przygotowano doniczki i posiano nasiona wybranych ziół. Zadbano o warunki wzrostu, wspomagano ich działanie na światło oraz temperaturę.
  3. Monitorowanie wzrostu: Regularnie obserwowano rośliny, rejestrując ich wzrost i rozwój.
  4. Pielęgnacja roślin: wspomaganie zdrowia oraz usuwanie chwastów. Dbanie o to, aby rośliny dobrze się rozwijały.

Wyniki z obserwacji

Badania pozwoliły nam na pozyskanie następujących wyników z obserwacji. Odkryto, iż każdy gatunek ma indywidualny proces wzrostu, pędów i liści. Dla przykładu, jarmuż był pierwszy, który zaczął się rozwijać, natomiast ostatnim kiełkującym ziołem była pietruszka. Prześledzono badania w literaturze i w Internecie, odnośnie ich adekwatności leczniczych, kulinarnych oraz kosmetycznych. Oto kilka wyników, które udało nam się znaleźć:

  1. Właściwości lecznicze: Zioła takie jak mięta i pietruszka posiadają adekwatności lecznicze. Mięta działa uspokajająco na układ trawienny i pomaga w łagodzeniu bólu głowy, pietruszka zaś jest bogata w witaminy i minerały.
  2. Zastosowanie kulinarne: Bazylia jest znana ze swojego wyrazistego smaku i jest stosowana w kuchni włoskiej.
  3. Zastosowanie kosmetyków: niektóre zioła, takie jak rumianek, mają adekwatności kojące i antybakteryjne, które są zawarte w kosmetykach. Mogą być podawane do składników, olejków do masażu lub toników do twarzy.

Podsumowaniem działań innowacyjnych było zaprezentowanie podczas „Pikniku rodzinnego”, „Zielnika”, naszej wspólnej pracy. Wiedza o ziołach została także wykorzystana do urozmaicenia doznań smakowych podczas posiłku.

Autor: Anna Wojtczyk – Czytelniczka Portalu

Post Nauka przez innowacyjność – cel edukacji przyrodniczej, czyli projekt PRZYJACIELE PRZYRODY pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.

Idź do oryginalnego materiału