Fundacja GrowSPACE ujawniła liczbę wakatów wśród psychologów szkolnych na rok szkolny 2024/25. Są pierwsze oznaki poprawy w opiece psychologicznej, ale przez cały czas nie jest idealnie.
GrowSPACE przedstawiła najnowszy raport dotyczący dostępności psychologów szkolnych w Polsce na rok szkolny 2024/25. Wyniki wskazują pierwsze pozytywne zmiany, jednakże przedstawiciele fundacji podkreślają, iż wciąż pozostaje wiele do zrobienia, aby zapewnić uczniom pełny dostęp do opieki psychologicznej.
Natalia Kalisz, absolwentka pedagogiki i członkini zespołu ds. wsparcia psychologicznego poinformowała, iż w skali kraju na ponad 9500 zaplanowanych etatów psychologów szkolnych obsadzono 7344, co oznacza, iż aż 2366 stanowisk pozostaje nieobsadzonych. Mimo tego, liczba wakatów spadła o 3 punkty procentowe w porównaniu do ubiegłego roku.
– Sytuacja ulega poprawie, jednak wciąż mamy wiele do zrobienia – podkreśliła Kalisz. Warto zaznaczyć, iż w tym roku szkolnym odnotowano wzrost zaplanowanych etatów o 20 proc. w skali kraju. Wynika to z rozporządzenia obowiązującego od 2022 roku.
Zmniejsza się liczba punktów krytycznych
Fundacja zwróciła również uwagę na zmniejszenie liczby tzw. punktów krytycznych. Chodzi o gminy, w których szkoły nie mają dostępu do żadnego psychologa. W tym roku liczba takich gmin spadła o 1/3 – z 450 do 38.
– Nie chodzi tylko o liczbę obsadzonych etatów, ale także o to, kim te etaty są obsadzane. Pilnie należy zająć się przyjęciem standardów zatrudnienia i pracy psychologów szkolnych oraz ustawy o zawodzie psychologa – zauważyła przedstawicielka Fundacji GrowSPACE.
Alicja Kaleta, licealistka współpracująca z fundacją, zwróciła uwagę na problem dostępności psychologów szkolnych w mniejszych miejscowościach. Tam szczególnie brakuje wsparcia psychologicznego. Dodała też, iż młodzi ludzie boją się, iż po pójściu do psychologa dziecięcego spotka ich ostracyzm społeczny.
– W Polsce dostęp do opieki psychologicznej często nie dociera do mniejszych miejscowości, mimo iż tam również jest ogromne zapotrzebowanie na specjalistów – powiedziała Kaleta i dodała: – Należy budować świadomość zarówno wśród dzieci i młodzieży, jak i dorosłych, aby pójście do psychologa było postrzegane jako coś naturalnego i pozytywnego.
Konieczność systemowych zmian
Tymoteusz Mikołajczyk, psychoterapeuta związany z fundacją, podkreślił potrzebę wprowadzenia całościowego systemu ochrony zdrowia psychicznego.
– 50 proc. zaburzeń psychicznych ma swój początek w okresie dojrzewania, dlatego musimy zapewnić młodym ludziom jak największe wsparcie psychologiczne – zaznaczył Mikołajczyk.
Dodał: – Do zadań psychologa szkolnego należy nie tylko ocena możliwości uczniów, obserwacja sytuacji zagrażających, interwencje i pomoc psychologiczno-pedagogiczna, ale także wsparcie nauczycieli oraz kontakt z rodzicami. Ważne jest, aby poza zwiększeniem liczby zatrudnionych psychologów, rozwijać ich kompetencje i monitorować przestrzeganie standardów etyki zawodowej. Realizacja tych celów będzie możliwa dopiero wtedy, gdy sfinalizujemy ustawę o zawodzie psychologa
Sytuacja w Wielkopolsce
Magdalena Antolczyk, Radna Miasta Poznania, przedstawiła dane dotyczące województwa wielkopolskiego. Obsadzono 739,6 etatów psychologów szkolnych, przy jednoczesnych 227,71 wakatach, co przekłada się na 23,55 proc. nieobsadzonych stanowisk.
– Mimo iż liczba wakatów spadła o ponad 5 punktów procentowych, wciąż musimy włożyć pełen wysiłek, aby żadne dziecko nie zostało pozbawione dostępu do opieki psychologicznej – podkreśliła Antolczyk.