
W roku szkolnym 2024/2025 uczniowie i nauczyciele z Polski, Turcji, Rumunii i Litwy realizowali wyjątkowy międzynarodowy projekt eTwinning zatytułowany „MY SPECIAL FRIEND”. Jego głównym celem jest promowanie integracji dzieci z autyzmem, zespołem Downa i niepełnosprawnością intelektualną poprzez wspólne działania z rówieśnikami rozwijającymi się typowo. Projekt stanowi doskonały przykład edukacji włączającej w praktyce.
W projekcie „MY SPECIAL FRIEND” brało udział 14 szkół z 4 krajów, w tym aż 3 placówki z Polski. Projekt zgromadził 14 szkół partnerskich, w tym: Szkoła Podstawowa nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Cieszynie, Zespół Placówek Szkolno-Wychowawczo-Rewalidacyjnych w Wodzisławiu Śląskim, Szkoła Podstawowa w Fanianowie, szkoły z Turcji: Osmangazi, Kemalpaşa, Yıldırım, Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Delfinul z Rumunii, Kauno Stepono Dariaus ir Stasio Girėno gimnazija z Litwy. kooperacja odbywa się głównie online, a działania dokumentowane są na platformach Padlet oraz w grupie na Facebooku.
Celem projektu jest budowanie empatii, akceptacji i relacji między uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych. Efektem projektu jest pogłębienie współpracy między uczniami z niepełnosprawnościami a ich rówieśnikami, przełamywanie barier oraz wzrost otwartości i zrozumienia. Nauczyciele dzielą się pomysłami i dobrymi praktykami w zakresie pracy z dziećmi ze SPE. Projekt wzmacnia również kompetencje cyfrowe, społeczne i emocjonalne uczestników.
Zapraszamy do zapoznania się z efektami pracy szkół partnerskich:
Projekt „MY SPECIAL FRIEND” to przykład tego, jak wspólne działania uczniów i nauczycieli pokazują, iż integracja to nie teoria – to codzienna praktyka, która zmienia świat na lepsze.
Autorka: Joanna Duda-Kazimierowicz – Czytelniczka Portalu
Post „MY SPECIAL FRIEND” – międzynarodowy projekt eTwinning wspierający edukację włączającą pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.