Mówią: Dotykam=Wygrywam. Zachęcają do regularnego samobadania piersi także młode dziewczyny

zdrowie.interia.pl 2 tygodni temu
Zdjęcie: INTERIA.PL


Październik od wielu lat jest uznawany na całym świecie za miesiąc świadomości raka piersi. To czas, gdy zwraca się szczególną uwagę na profilaktykę, diagnostykę i leczenie tego nowotworu, który w Polsce jest stwierdzany u ok. 20 tys. kobiet rocznie. O tym, iż wiedza, świadomość oraz samobadania mogą uratować życie przekonuje Fundacja Wsparcie na Starcie, która ruszyła z 13. odsłoną kampanii "Dotykam=Wygrywam". "Róż się i poznaj swoje piersi!" - to jej motto. Tegoroczna edycja wspiera walkę z rakiem piersi poprzez zbiórkę funduszy na zakup BIUSTObusa, który wyruszy w trasę po Polsce, aby inspirować nastolatki i kobiety do troski o zdrowie piersi.


"Dotykam=Wygrywam". Zachęcają do samobadania piersi


"Kampania 'Dotykam=Wygrywam' jest cały czas potrzebna. Coraz więcej słyszy się o kobietach, które umarły z powodu zbyt późnej diagnozy raka piersi. Dlatego wszystkie informacje na temat tego, jak powinniśmy dbać o nasze piersi, jak poznać 'ukształtowanie ich terenu', mają ogromne znaczenie. Samobadanie pozwala nam zareagować gwałtownie i tym samym zwiększyć szanse na pokonanie tej choroby. Statystyki mówią, iż rak piersi jest praktycznie uleczalny w 100 proc., o ile nasza reakcja jest natychmiastowa" - podkreśla Izabela Sakutova, prezeska Fundacji Wsparcie na Starcie i organizatorka kampanii. Reklama


Projekt ten wspierają dobrze znane z poprzednich edycji ambasadorki takie jak Beata Sadowska, Daria Widawska, Natalia Przybysz, Elżbieta Romanowska, Dorota Gardias, Marzena Rogalska czy Kinga Zawodnik. Do grona ambasadorek 13. edycji kampanii "Dotykam=Wygrywam" dołączyły także nowe twarze: Ada Fijał, Bryska, Agnieszka Kaczorowska, Emilia Dankwa, Vanessa Rojewska i Kamila Staniek.


"Od wielu lat promowałam zdrowy tryb życia i potrzebę regularnych badań. Abyśmy my, jako kobiety i matki, pamiętały o sobie, bo jesteśmy ważne w tej całej układance. Udział w kampanii 'Dotykam=Wygrywam' jest spójny z moimi poglądami, dlatego bardzo się cieszę, iż zostałam jedną z twarzy kampanii. Kampania zachęca m.in. do samobadania, co jest łatwe do zrobienia, a jednocześnie tak istotne dla zdrowia. Zawsze powtarzam: lepiej wiedzieć i się leczyć, niż się nie badać. Cenne jest to, iż kampania skierowana jest także do młodych dziewczyn. Jest taki stereotyp, iż młode osoby nie muszą się badać. A to nieprawda - statystyki pokazują, iż choroba może dotknąć każdą z nas. Dlatego, niezależnie od wieku, badajmy się pod każdym kątem, a badania piersi to konieczność" - zaznacza Agnieszka Kaczorowska. Ambasadorki akcji zostały uwiecznione na zdjęciach wykonanych przez artystę portrecistę, Arcadiusa Mauritza.


Wszyscy zainteresowani mogą wesprzeć kampanię zakupem BIUSTOcegiełki - różowego, sportowego biustonosza marki Panache, z którego 100 proc. zysku ze sprzedaży zostanie przekazane na zakup BIUSTObusa. Kolejną opcję wsparcia celu kampanii stworzyła firma Deni Cler i jest nią limitowana edycja T-shirtów z wyjątkową grafiką autorstwa Anny Halarewicz, z której 50 proc. zysków trafi do Fundacji Wsparcie na Starcie zrzeszającej ponad 160 profesjonalnych wolontariuszek - brafitterek, które na co dzień przeprowadzają BIUSTopogadanki i edukują nastolatki w szkołach na terenie całej Polski, jak dbać o zdrowe piersi od najwcześniejszych lat.


BIUSTObus - nowy cel fundacji


"Tegoroczna edycja kampanii 'Dotykam=Wygrywam' wspiera walkę z rakiem piersi poprzez zbiórkę funduszy na zakup BIUSTObusa - mobilnego centrum edukacyjnego, które będzie wyposażone w fantomy do nauki samobadania piersi, jak i przymierzalnie do pracy brafittingowej. Naszym celem jest dotarcie z BIUSTObusem i z ratującym życie przesłaniem Fundacji Wsparcie na Starcie do dużych i małych miejscowości w naszym kraju, aby inspirować nastolatki i dojrzałe kobiety do troski o zdrowie piersi" - mówi Izabela Sakutova. Od czterech lat akcję wspiera marka Organique.
"Samobadanie piersi jest ważne, ponieważ jest pierwszym krokiem do zauważenia, iż coś jest nie w porządku" - wskazuje Natalia Przybysz. "Samobadanie możemy wykonywać co miesiąc same w domu, a jeżeli coś poczujemy, nie wahajmy się zgłosić do lekarza w celu dalszej diagnozy" - dodaje Ada Fijał.
Jak co roku start "Dotykam=Wygrywam" to także początek zbiórki biustonoszy do reCYClingu. Swoje stare, źle dopasowane biustonosze można oddać, do końca października, do jednego z ponad 150 sklepów brafittingowych w Polsce, współpracujących z Panache, i otrzymać bon rabatowy na nowy, dobrze dopasowany biustonosz tej marki. Dzięki zaangażowaniu firmy Wtórpol biustonosze zyskają nowe życie, a uzyskane z ich sprzedaży środki wspomogą działania edukacyjne i pomocowe w walce z rakiem piersi prowadzone przez: stowarzyszenie Polskie Amazonki Ruch Społeczny i Fundację Wsparcie na Starcie. Do tej pory, podczas 12. dotychczasowych edycji, udało się zebrać ponad 12 ton biustonoszy, czyli 195 886 sztuk biustonoszy.


Aplikacja przypomni o badaniach


"W kampanii 'Dotykam=Wygrywam' biorę udział po raz dziewiąty. To ważna akcja, o której trzeba cały czas mówić głośno. Kampania to szereg działań - BIUSTOcegiełki, wsparcie ambasadorek, BIUSTObus, reCYCling biustonoszy... Wszystkie mają sens i naprawdę promują słuszną sprawę. Październik to dobry miesiąc, aby badać piersi. Zachęcam" - mówi Karolina Cwalina-Stępniak, jedna z ambasadorek.


Fundacja Wsparcie na Starcie zachęca także do pobrania ich darmowej aplikacji - BIUSTOapki, która co miesiąc przypomina o samobadaniu, pokazuje, jak je wykonać oraz nie daje zapomnieć o ważnych badaniach profilaktycznych takich jak USG, mammografia czy cytologia, a także wyjaśnia, jak dobrać biustonosz. Pomaga także znaleźć lokalne sklepy bafittingowe, które aktywnie wspierają kampanię "Dotykam=Wygrywam" w ramach wolontariatu.
"Niech tegoroczna edycja kampanii będzie nie tylko symbolem walki, ale i zwycięstwa - róż się z nami, edukuj, wspieraj i zmieniaj świat na lepsze!" - namawia kampania "Dotykam=Wygrywam".
CZYTAJ TAKŻE:
Idź do oryginalnego materiału