Jak wynika z badania Santander Consumer Banku „Kobiece sprawy”, 36 proc. ankietowanych Polek w wieku 18–35 lat nigdy nie zrobiło USG piersi, a tylko 18 proc. wykonuje USG piersi co najmniej raz w roku. W tej grupie znalazło się najwięcej ankietowanych w wieku 30–35 lat (24 proc.), z wyższym wykształceniem (28 proc.) i zarabiających od 5000 zł netto w górę (29 proc.). Raz na 2–3 lata na USG piersi chodzi 22 proc. kobiet przed 36. rokiem życia. Rzadziej wykonuje je podobny odsetek (23 proc. ankietowanych).
Im młodsze kobiety, tym rzadziej robią USG piersi
– Według naszego badania już co trzecia ankietowana w wieku 18–35 lat jeszcze nigdy nie wykonywała USG piersi. Wśród nich najwięcej było najmłodszych pań od 18. do 24. roku życia, z wykształceniem podstawowym lub zawodowym i zarobkami do 2000 zł netto – podkreśliła rzeczniczka prasowa Santander Consumer Banku Magdalena Grzelak, dodając iż „z USG piersi nigdy nie korzystało ponadto 36 proc. respondentek przed 36. rokiem życia, które mieszkają na wsi, oraz 31 proc. ankietowanych z dużych miast powyżej 250 tys. osób”.
Autorzy badania stwierdzają, iż jest to niepokojący trend, ponieważ rak piersi to najczęściej występujący nowotwór złośliwy u kobiet, jednak bardzo ciężko wykryć go na samym początku choroby, dlatego eksperci od profilaktyki rekomendują regularne wykonywanie badań sonomammograficznych.
Nie badają się, bo zniechęca je kolejka
✔️ Kobiety, które nigdy nie wykonały USG piersi lub robią to rzadziej niż raz w roku, odpowiadały, iż do badania zniechęca je fakt, iż na NFZ są zbyt długie kolejki, a nie stać ich na prywatną wizytę (28 proc.). Twierdziły tak zwłaszcza osoby ankietowane z metropolii (37 proc.).
✔️ „Nie mam na to czasu” – odpowiedziało 23 proc. Najczęściej były to 18–24-latki (26 proc.) i najlepiej zarabiające od 5000 zł netto w górę (28 proc.).
✔️ 15 proc. respondentek, które nigdy nie robiły USG piersi lub wykonuje je rzadziej niż raz w roku, odpowiedziało, iż boi się wyniku badania.
✔️ 12 proc. wstydzi się rozbierać przed lekarzem.
✔️ 10 proc. stwierdza, iż powodem jest to, iż nie ma pieniędzy na ewentualne leczenie.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2024 r. W badaniu wzięły udział kobiety w wieku 18–35 lat z Polski. Próba n = 1000.