Miliony SMS z przypomnieniem o wizycie

termedia.pl 9 miesięcy temu
Zdjęcie: 123RF


W 2023 r. Narodowy Fundusz Zdrowia wysłał około 12 milionów SMS z przypomnieniem o wizycie u specjalisty, badaniu czy hospitalizacji. Usługa jest realizowana dla pacjentów z całej Polski. Powiadomienie na telefon ma zmniejszyć skalę nieodwołanych wizyt. W 2023 r. przepadło prawie 1,3 miliona wizyt na NFZ.

Wiadomości do pacjentów Narodowy Fundusz Zdrowia wysyła od lutego 2020 r. Przypomnienie dotyczy wizyt pierwszorazowych z 40 świadczeń, m.in. z kardiologii, ortopedii, operacji jaskry, endoprotezoplastyki, gastroskopii, kolonoskopii, tomografii komputerowej czy rezonansu magnetycznego.

Pacjent otrzymuje SMS na cztery dni przed umówioną wizytą czy badaniem.

– W treści podajemy informacje o świadczeniu, terminie wizyty, i – co ważne – również numer telefonu, pod który pacjent może zadzwonić, aby odwołać wizytę – wylicza Paweł Florek, dyrektor Biura Komunikacji Społecznej i Promocji w NFZ.



Aby otrzymać SMS z NFZ, wystarczy, iż pacjent podczas rejestracji poda poprawnie swój numer telefonu komórkowego.

Na podstawie sygnałów i skarg od pacjentów fundusz wie, iż nie zawsze można dodzwonić się, aby odwołać wizytę. Warto jednak podkreślić, iż wraz ze świadczeniem usług zdrowotnych placówka medyczna powinna zagwarantować pacjentom możliwość realnego kontaktu, w tym odwołania wizyty, na co zwraca uwagę również Rzecznik Praw Pacjenta.

Skala nieodwołanych wizyt jest znacząca. W NFZ monitorowane są nieodwołane wizyty oraz rezygnacje w ramach 40 świadczeń. W 2023 r. takich wizyt było prawie 1,3 miliona.

– Najwięcej, ponad 420 tys. przypadków nieodwołanych wizyt dotyczy świadczeń z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu, 280 tys. z kardiologii, ponad 180 tys. z fizjoterapii ambulatoryjnej, około 120 tys. z endokrynologii, a prawie 100 tys. z onkologii – wymienia Paweł Florek.

Porównując dane z 2022 i 2023 roku, widać spadek nieodwołanych wizyt – o mniej więcej 100 tys. Mimo to skala tego zjawiska przez cały czas utrzymuje się na wysokim poziomie.

Nieodwołana wizyta to stracona szansa na zdrowie dla innego pacjenta
– Gdyby nasza nieobecność została zgłoszona z wyprzedzeniem, inny pacjent mógłby wcześniej skorzystać z pomocy lekarskiej. Nasze zachowanie ma wpływ na zdrowie drugiej osoby – podkreśla dyrektor Florek.

Nieodwołanie wizyty wpływa też na dłuższe oczekiwanie do lekarza. Dlatego tak ważne jest informowanie o swojej nieobecności. Dzięki odwołaniu wizyty termin nie przepadnie, bo szansę na skorzystanie z niego zyska inny pacjent.

W przypominaniu o odwołaniu wizyty czy badania istotną rolę odgrywa edukacja, dlatego Narodowy Fundusz Zdrowia, oprócz wysyłania SMS, dołączył do kampanii społecznej „Odwołuję. Nie blokuję”, która zwraca uwagę na zjawisko nieodwołanych wizyt lekarskich. Trwa ona od 2022 r., a w jej ramach działania informacyjne i uświadamiające prowadzą publiczne i prywatne placówki medyczne.

Więcej o kampanii „Odwołuję. Nie blokuję” na stronie: https://odwolujenieblokuje.pl/.

Idź do oryginalnego materiału