Przygotowanie
Cele:
- Rozbudzenie zainteresowania światem przyrody.
- Poznanie podstawowych gatunków zwierząt leśnych.
- Kształtowanie szacunku do środowiska naturalnego i jego mieszkańców.
- Rozwijanie umiejętności słuchania i naśladowania odgłosów zwierząt.
Materiały:
- Ilustracje leśnych zwierząt.
- Obrazki śladów leśnych zwierząt.
- Kartki papieru i kredki.
- Mata do zabaw ruchowych.
Miejsce:
- Dowolne.
Wprowadzenie
Podczas zajęć dzieci zanurzają się w tajemniczy świat lasu, gdzie życie i przetrwanie splatają się w odwiecznym cyklu natury. Przedszkolaki poznają mieszkańców lasu jako istoty, które podobnie jak ludzie poszukują swojego miejsca w świecie.
Zabawa w naśladowanie odgłosów i śladów jest empatycznym gestem zrozumienia życia, które istnieje poza człowiekiem. Poprzez ruch, dźwięk i obraz dzieci intuicyjnie doświadczają złożoności leśnego świata, gdzie realizowane są skomplikowane relacje z naturą.
Na zakończenie dzieci wyrażają własne marzenia o byciu częścią wielkiej wspólnoty. Zajęcia stają się lekcją pokory wobec świata przyrody i przypomnieniem, iż człowiek sam jest zwierzęciem.
Kos – arkusz pracy dla ucznia ze spektrum autyzmu
Zajęcia adekwatne
1. Rozpoczęcie:
Nauczyciel wita dzieci słowami: „Witajcie w zielonym lesie! Dzisiaj odwiedzimy leśnych mieszkańców. Ciekawi was, kto tu mieszka?” Przedszkolaki udają drzewa, szumią na wietrze i przeciągają się jak wysokie sosny.
2. Prezentacja Zwierząt:
Nauczyciel pokazuje dzieciom ilustracje zwierząt leśnych i omawia je w prosty sposób. Prezentacja ma charakter aktywny. Przedszkolaki nie tylko słuchają ale również naśladują ruchy i dźwięki.
Cudowne Zwierzęta:
- Jeleń – „To jest jeleń, król lasu. Ma duże poroże na głowie, które zrzuca co roku i odrasta mu nowe. Jeleń lubi mieszkać w gęstych lasach i wychodzi na polanę, gdy jest spokojnie.” Dzieci robią z rąk poroże i stąpają dumnie po sali.
- Sarna – „Sarna jest podobna do jelenia, ale dużo mniejsza. Sarna ma piękne, delikatne nóżki i porusza się lekko jak baletnica.” Dzieci cicho przemykają po sali na paluszkach.
- Lis – „Lis jest bardzo sprytny i ma piękny rudy ogon, który nazywa się kitą. Lisek mieszka w norce pod ziemią.” Dzieci robią z ręki kitkę i przebiegają przez salę na paluszkach.
- Dzik – „Dzik ma ciemną sierść i ryjek z kłami, którym ryje ziemię w poszukiwaniu jedzenia. Lubi chrupać żołędzie i kasztany.” Dzieci przykucają, udają rycie w ziemi i mruczą: „chrum, chrum”.
- Wiewiórka – „Wiewiórka skacze po drzewach, ma puszysty ogonek i lubi zbierać orzeszki na zimę.” Dzieci skaczą w miejscu i udają, iż łapią orzeszki z wysokich drzew.
- Sowa – „Sowa śpi w dzień, a nocą lata i robi ‘hu-hu’. Ma duże oczy i dobrze widzi w ciemności.” Dzieci szeroko otwierają oczy, machają skrzydełkami i cicho robią „hu-hu”.
3. Zgadywanki:
Nauczyciel rozkłada na podłodze obrazki śladów różnych zwierząt leśnych. Przedszkolaki siadają w kręgu, słuchają krótkiego opisu i odgadują, jakiego stworzenia to są ślady.
Tajemnice Natury:
- „Kto zostawia małe ślady z pazurkami i biega po drzewach?” (Wiewiórka)
- „Kto zostawia duże ślady jak serduszka i ma piękne poroże?” (Jeleń)
- „Kto zostawia ciężkie ślady w błocie i ryje w ziemi swoim ryjkiem?” (Dzik)
- „Kto zostawia zgrabne ślady i lubi gwałtownie biegać?” (Sarna)
- „Kto zostawia smukłe ślady i jest sprytny?” (Lis)
- „Kto zostawia ślady jak gwiazdki i jest mądry?” (Sowa)
Poniżej link do strony ze śladami zwierząt:
http://www.bezogrodek.com/2016/01/slady-zwierzat-na-sniegu.html
4. Praca Twórcza:
Przedszkolaki wybierają swojego ulubionego mieszkańca lasu i rysują zwierzątko kredkami. Nauczyciel zachęca dzieci do opowiedzenia, dlaczego wybrały takie stworzenie.
5. Podsumowanie:
Klasa rozmawia o tym, jak należy zachowywać się w lesie (zachowywać się cicho i nie zostawiać śmieci). Na zakończenie dzieci mówią spokojnie: „Do zobaczenia, leśne zwierzaki”.
źródło: Opracowanie własne
Jaskółka – Mały ptak, duże znaczenie dla środowiska: Zajęcia edukacyjno-terapeutyczne dla uczniów ze spektrum autyzmu
Ebook: Zajęcia rewalidacyjne dla dzieci z podwójną diagnozą: autyzm i niepełnosprawność intelektualna 17 zł
📚 Trening Uwagi i Koncentracji dla Ucznia ze Spektrum Autyzmu: Ćwiczenia, Scenariusze, Inspiracje eBook 18 zł
Arkusze, karty pracy, materiały dla dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu
📘 Jak uczyć uczniów z Zespołem Aspergera o emocjach i relacjach społecznych? eBook 22 zł
Jak pomóc dziecku z ASD w rozumieniu i wyrażaniu emocji? Praktyczne scenariusze zajęć dla terapeutów, pedagogów i rodziców eBook 20 zł