MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

razemztoba.pl 1 dzień temu

Wraz z początkiem 2025 roku korespondencja z różnymi urzędami i instytucjami publicznymi wejdzie na wyższy – elektroniczny – poziom. Dzięki usłudze e-Doręczeń wymiana pism pomiędzy obywatelami a jednostkami publicznymi może być prowadzona online. Bez opłat, wygodnie, gwałtownie i bezpiecznie.

Skrzynkę do e-Doręczeń warto aktywować już teraz, żeby od nowego roku załatwiać więcej urzędowych spraw z każdego miejsca i w dowolnym czasie.

Fot. mat. prasowe

– List polecony przez Internet to przełom w sposobie komunikowania się z urzędami. Dzięki e-Doręczeniom zyskujemy wygodę, szybkość i bezpieczeństwo, eliminując zbędne formalności i kolejki – powiedział wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.

e-Doręczenia to nowy krok w cyfryzacji administracji. Już od 1 stycznia 2025 r. podmioty publiczne, takie jak np. urzędy miast i gmin, ZUS, NFZ, urzędy skarbowe, publiczne ośrodki zdrowia czy placówki oświatowe, będą miały obowiązek korzystać ze skrzynki do doręczeń elektronicznych. Taką skrzynkę już dziś mogą założyć również obywatele i w ten sposób ułatwić sobie wymianę korespondencji z instytucjami publicznymi od przyszłego roku. Bez konieczności stania w kolejce po odbiór awizowanej przesyłki z urzędu i bez konieczności osobistego składania pism administracyjnych.

Jedno rozwiązanie, wiele korzyści

Nowy sposób wymiany korespondencji z instytucjami publicznymi to wiele korzyści zarówno dla jednostek administracji, ale przede wszystkim dla obywatela. Warto pamiętać, iż przesyłka nadana poprzez system do e-Doręczeń jest równoważna prawnie listowi poleconemu za pośrednictwem odbioru.

  • Oszczędność czasu

Osoby korzystające z e-Doręczeń mogą zapomnieć o awizo w skrzynce pocztowej i kolejkach na poczcie, aby odebrać pismo urzędowe. List z instytucji publicznej będzie można teraz otrzymać w formie cyfrowej – z każdego miejsca i o dowolnej porze. Wystarczy do tego jedynie komputer, tablet lub telefon i dostęp do sieci. W ten sam sposób każdy Kowalski może wysyłać pismo do urzędu.

  • Oszczędność pieniędzy

Korespondencja wymieniana z podmiotami publicznymi w ramach e-Doręczeń jest dla wszystkich obywateli bezpłatna. Osoby fizyczne nie ponoszą kosztów związanych z wysłaniem tradycyjnych przesyłek poleconych: nie płacą za znaczek, kopertę, materiały biurowe czy wydruk dokumentów.

  • Bieżące powiadomienia

W momencie pojawienia się nowej korespondencji w osobistej skrzynce do e-Doręczeń odbiorca natychmiast otrzymuje powiadomienie. Może również sprawdzić status wysłanego przez siebie pisma, co ułatwi monitorowanie sprawy i usprawni kontakty z urzędami.

  • Stały adres do doręczeń elektronicznych

Wyjazd, przeprowadzka, długie wakacje za granicą? Dzięki e-Doręczeniom obywatele nie muszą się martwić aktualizacją swojego adresu w różnych instytucjach. Wystarczy założyć osobistą skrzynkę do doręczeń elektronicznych, a wszystkie ważne dokumenty i informacje będą zawsze dostarczane na indywidualny Adres Doręczeń Elektronicznych (ADE). choćby w przypadku, gdy miejsce pobytu odbiorcy się zmieni.

  • Identyfikacja nadawcy

Tradycyjne awizo nie zawiera informacji o nadawcy, dlatego dopiero w okienku pocztowym odbiorca może się dowiedzieć, kto do niego napisał. W przypadku korzystania z e-Doręczeń informacja o tym, jaka instytucja publiczna wysłała list, widoczna jest od razu.

Jak zacząć korzystać z doręczeń elektronicznych?

System e-Doręczeń zostanie powszechnie uruchomiony od 1 stycznia 2025 roku, ale skrzynki do e-Doręczeń obywatele, firmy i instytucje mogą zakładać i aktywować już teraz. Można to zrobić online w kilku prostych krokach. Szczegółowe informacje o usłudze i jej aktywacji dostępne są na stronie: https://www.gov.pl/web/e-doreczenia.

Ministerstwo Cyfryzacji
Idź do oryginalnego materiału