Zmiana prawa farmaceutycznego po orzeczeniu TSUE, który stwierdził niezgodność obowiązującego w Polsce zakazu reklamy aptek, musi wskazać katalog informacji, które będą mogły rozpowszechniać apteki - powiedział prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Marek Tomków. Brak takich zapisów może skutkować powrotem patologii sprzed wprowadzenia zakazu reklamowania aptek.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł w czwartek, iż obowiązujący w Polsce zakaz reklamy aptek, punktów aptecznych i ich działalności jest niezgodny z prawem UE. Skargę przeciwko Polsce złożyła w tej sprawie Komisja Europejska w 2024 roku. Prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej Marek Tomków podkreślił, iż zmiana prawa farmaceutycznego w wyniku orzeczenia TSUE musi wskazywać katalog informacji, które będą mogły na temat swojej działalności rozpowszechniać apteki.
- Brak takich zapisów może skutkować powrotem patologii sprzed czasu wprowadzenia zakazu reklamowania się aptek. Wprowadzenie zakazu w 2012 r. było odpowiedzią na praktyki, które szkodziły pacjentom i finansom publicznym. Przypomnę, iż były to czasy, kiedy w aptekach wydawane były karty lojalnościowe, im bardziej pacjent był chory, tym więcej punktów mógł otrzymać, a promocje typu „leki za grosz” z Narodowego Funduszu Zdrowia wypływały setki milionów zł – podkreślił szef NRA
Naczelna Rada Aptekarska w kwietniu ub. roku przedstawiła swoje propozycje zmian w Prawie farmaceutycznym w związku ze złożeniem przez Komisję Europejską do TSUE skargi przeciwko Polsce w sprawie zakazu aptek. Zwróciła wtedy uwagę m.in. na to, iż w przypadku konieczności zmiany przepisów regulujących zasady reklamy „należy utrzymać zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności, a także zakaz reklamy placówek obrotu pozaaptecznego i ich działalności, która odnosi się do produktów leczniczych lub wyrobów medycznych”.
NRA podkreśliła również, iż należy precyzyjnie określić informacje, które będą mogły być rozpowszechniane przez podmioty prowadzące apteki. W opinii rady konieczne jest również podwyższenie kar pieniężnych za naruszanie przepisów zakazujących reklamy.