Dla większości uczniów ruch przy muzyce jest ulubioną formą zajęć. Daje możliwość spontanicznego odreagowania napięć. Gimnastyka przy muzyce poprawia koordynację i samopoczucie ucznia. Dzięki takim ćwiczeniom uczeń ma możliwość rozwinąć pamięć ruchową, spostrzegawczość, a także refleks.
Ćwicząc przy muzyce, wychowankowie skupiają się na precyzyjności ruchu oraz rytmizacji działań. Działania te sprzyjają współpracy w grupie i budowaniu odpowiedzialności za dokładność przekazu. Uczniowie, współdziałając, uczą się szacunku do możliwości innych kolegów i koleżanek, podzielności uwagi oraz koncentracji. Ruch przy muzyce angażuje funkcje systemu mózg – ciało, pokonuje bariery intelektualne i emocjonalne. Taniec w grupie umożliwia przeżycie przyjemności i euforii ze wspólnego działania, sprzyja integracji uczestników, uczy współdziałania z koleżankami i kolegami o różnych możliwościach intelektualnych i ruchowych.
Zespół klasowy biorący udział w zajęciach dydaktycznych jest zróżnicowany pod względem intelektualnym i emocjonalnym. Grupa jest dynamiczna, wesoła i ruchliwa. Ze względu na możliwości poszczególnych uczennic i ich zaangażowanie w tok lekcji zdarzają się drobne konflikty.
Dwie spośród uczennic biorących udział w lekcji posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Pierwsza jest bardzo mocno zmotywowana do nauki i koleżeńskiej postawy do rówieśników. Jest pracowita, sumienna i zdyscyplinowana. Dobrze sobie radzi na polu dydaktycznym. Druga znacznie gorzej radzi sobie w różnych aspektach życiowych, zarówno dydaktycznych, jak i społecznych. Obie uczennice od początku września zeszłego roku szkolnego bardzo się przyjaźnią i wzajemnie wspierają. W drugiej klasie zmieniła się struktura grupy, dlatego potrzebuje ona szczególnego wsparcia ze strony nauczycieli i pedagogów.
Celem lekcji jest kształtowanie sprawności fizycznej, umiejętności społecznych, a w szczególności współpracy w grupie zróżnicowanej pod względem intelektualnym i emocjonalnym. Uwzględniając fakt zainteresowania wśród uczennic kształtowaniem swojej sprawności fizycznej z udziałem muzyki, łatwiej jest uzyskać spontaniczne i pozytywne reakcje emocjonalne, chęć współpracy w grupie, a tym samym skuteczniej integrować zespół klasowy.
Plan metodyczny w ujęciu czynnościowym
Klasa:
II, Branżowa Szkoła I Stopnia
Nauczyciel:
mgr Karolina Popiołek
Temat: Wykonujemy krótki układ choreograficzny z wykorzystaniem podstawowych kroków aerobiku na stepie.
Miejsce:
sala gimnastyczna
Czas trwania:
45 minut
Płeć ćwiczących:
dziewczęta
Środki dydaktyczne i materiały:
stepy, przenośny głośnik, ścieżka dźwiękowa do zajęć fitness’u na stepie
Cele lekcji:
- Doskonalenie techniki wykonania podstawowych kroków aerobowych na stepie
- Łączenie kroków aerobowych w prosty układ choreograficzny
- Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie zróżnicowanej
- Kształtowanie poczucia współodpowiedzialności członków grupy za treść przekazu
Zadania szczegółowe w zakresie:
1. SPRAWNOŚCI MOTORYCZNEJ (uczeń):
- rozwija koordynację ruchową;
- kształtuje płynność i harmonię ruchu;
- kształtuje poczucie rytmu.
2. UMIEJĘTNOŚCI (uczeń uczy się):
- rozpoznawać tempo muzyki;
- wyczuwać odległość i przestrzeń;
- powtarzać – kopiować prosty układ choreograficzny z wykorzystaniem podstawowych kroków aerobowych na stepie;
- współdziałać w grupie ćwiczebnej.
3. WIADOMOŚCI (uczeń):
- zna zasady uczestnictwa w różnych formach aktywności ruchowej;
- pozna zasady współpracy w zespole przy tworzeniu prostego układu choreograficznego na stepie.
4. USAMODZIELNIENIA (uczeń):
- współuczestniczy w organizacji lekcji;
- angażuje się w doskonalenie własnej sprawności fizycznej;
- dba o bezpieczeństwo własne i współćwiczących;
- współdziała w zespole w celu wykonania prostego układu choreograficznego na stepie.
Pobierz cały plan metodyczny
Autor: Karolina Popiołek – Czytelniczka Portalu
Zespół Szkół Przemysłu Spożywczego im. Powstańców Wielkopolskich w Łodzi
Post Lekcja wychowania fizycznego TANIEC – RUCH – MUZYKA pojawił się poraz pierwszy w Pedagogika Specjalna - portal dla nauczycieli.