Łatwo nam oceniać inne dzieci. Sytuacja z chłopcem na plaży ukróciła moje zapędy

mamadu.pl 1 miesiąc temu
Zdjęcie: Chłopiec, który bawił się z dziećmi, wydawał się niegrzeczny. fot. Andrzej Zbraniecki/East News

Podczas plażowania mamy często kontakt z przypadkowymi osobami, które odpoczywają "po sąsiedzku". Nasza czytelniczka opowiedziała o spotkaniu z 8-letnim chłopcem, który zakolegował się z jej dziećmi podczas plażowania. Patrycja przyznaje, iż pomyślała, iż chłopiec jest wyjątkowo niegrzeczny i rozpieszczony.

Wakacje nad Bałtykiem

"Niedawno wróciliśmy z mężem i dziećmi z urlopu nad polskim morzem. W tym roku nie zaplanowaliśmy żadnych wakacji i dopiero w czerwcu zdecydowaliśmy, iż fajnie byłoby gdzieś zabrać nasze maluchy. Nie stać nas na luksusowe wycieczki z biura podróży, więc stwierdziliśmy, iż spontanicznie pojedziemy na kilka dni do małej miejscowości niedaleko Mielna" – opowiada w swojej wiadomości Patrycja.

"Udało nam się z polecenia znaleźć pokój, który nie był drogi, a do wejścia na plażę było niedaleko, więc warunki idealne. Z pogodą też trafiliśmy, bo tylko jednego dnia było pochmurno, więc mogliśmy z dwójką naszych dzieci codziennie spędzić trochę czasu nad brzegiem morza. Dzieciaki są w wieku przedszkolnym: córka ma 3 lata, a syn – 6. Świetnie się ze sobą dogadują i są otwarte, więc codziennie na plaży miały jakieś towarzystwo do zabawy".

Chłopiec z plaży

Nasza czytelniczka opowiedziała o przypadkowym chłopcu, który zakolegował się z jej dziećmi na plaży: "Ostatniego dnia pobytu rozłożyliśmy nasze koce tuż obok dwóch kobiet, które miały pod opieką około 8-letniego chłopca. gwałtownie złapał kontakt z moimi dziećmi i już po chwili razem z moim synem budowali zamek z piasku. Nowy kolega wydawał mi się bardzo pogodny, otwarty, towarzyski.

Zadawał pytania mojemu synowi i mężowi, który dołączył do ich zabawy oraz dzielił się swoimi zabawkami z córką. Trochę nie rozumiałam, dlaczego jego mama i babcia pilnowały go na zmianę i ciągle któraś z nich stała tuż za nim. Pomyślałam, iż trochę przesadzają i rozpieszczają go. Po kilkunastu minutach budowania chłopakom coś się nie udało i część zamku się zapadła. 8-latek najpierw zasmucił się, a po chwili wpadł w złość i zaczął skakać po tej części budowli, która była niezniszczona.

Płakał i krzyczał do mojego syna, iż to wszystko jego wina. Trochę się przestraszyłam, ale babcia chłopca bardzo gwałtownie zareagowała. Wzięła go pod rękę i poszli na spacer brzegiem morza. Minęła dłuższa chwila, podczas której chłopiec z babcią spacerowali i zbierali razem kamyki i muszelki wyrzucane przez fale. Pomyślałam w tym czasie, iż dziecko ma problemy z regulacją emocji i nie umie panować nad złością, więc w sumie dobrze, iż opiekunki czuwały nad nim".

Problemy rozwojowe

"Kiedy wrócili, chłopiec zapytał, czy może dalej bawić się z moimi dziećmi, a ja się zgodziłam. Wtedy podeszła do mnie jego mama. Przeprosiła za jego zachowanie i przyznała, iż syn ma autyzm, więc czasami jego zachowanie zaskakuje wszystkich w otoczeniu. Widziałam, iż kobieta czuła się mocno zakłopotana. Starałam się jej powiedzieć, iż naprawdę to rozumiem i nikt nie czuje się urażony, ale myślę, iż i tak było jej głupio.

Chwilę jeszcze porozmawiałyśmy i rozeszłyśmy się z uśmiechami. Muszę przyznać, iż naprawdę nie czułam żadnych negatywnych emocji i wiedziałam, iż przy zaburzeniach rozwoju czasami dzieci reagują w naprawdę różny sposób. Prawda jednak jest taka, iż w pierwszym odruchu pomyślałam, iż to bardzo niegrzeczny chłopiec i jego zachowanie jest skandaliczne. Ludzie w takich chwilach zawsze komentują, iż dziecko jest rozpieszczone, iż jego złość to wynik złego wychowania rodziców.

Było mi naprawdę wstyd, iż sama tak pomyślałam i chciałabym zaapelować do innych osób, które teraz odpoczywają na plażach. Nie oceniajcie z góry, iż jakieś dziecko w waszym otoczeniu jest niegrzeczne czy niewychowane. Wiele z nich może mieć problemy, o których nie mamy pojęcia i łatwo nam je wrzucić do szuflady z napisem 'rozpieszczony gówniarz'" – kończy swój list mama dwójki.