Lalka, która zachorowała na cukrzycę
Firma Mattel ogłosiła wprowadzenie pierwszej w historii marki lalki Barbie® z cukrzycą typu 1 (T1D). Nowa lalka powstała po to, by więcej dzieci mogło zobaczyć siebie w świecie Barbie. Ma też zachęcać do zabawy, która uczy empatii, akceptacji i otwartości - są to wartości, które od lat stanowią fundamenty misji marki.
"Wprowadzenie lalki Barbie z cukrzycą typu 1 to istotny krok w realizacji naszego zobowiązania do promowania inkluzywności i zwiększania reprezentacji w świecie zabawy" - powiedziała Krista Berger, Senior Vice President Barbie oraz Global Head of Dolls. "Barbie odgrywa istotną rolę w tym, jaki dzieci postrzegają świat. Pokazując również takie doświadczenia jak życie z cukrzycą typu 1, sprawiamy, iż więcej dzieci może odnaleźć siebie w zabawie i lalce, którą kochają".Reklama
Prawie 10 milionów chorych na świecie. Liczba będzie rosnąć
Cukrzyca typu 1 to przewlekłe schorzenie autoimmunologiczne, w przebiegu którego trzustka wytwarza bardzo kilka insuliny lub nie produkuje jej wcale. Szacuje się, iż na całym świecie na cukrzycę typu 1 choruje blisko 10 milionów osób, a tylko w Polsce chorych jest około 180 tys.
Cukrzyca tego typu wymaga codziennej insulinoterapii i niesie ze sobą ryzyko zarówno krótkoterminowych, jak i długofalowych powikłań zdrowotnych. Aby nowa lalka wiernie oddawała codzienność osób żyjących z tą chorobą, Barbie nawiązała współpracę z organizacją Breakthrough T1D (wcześniej JDRF) - globalnym liderem w badaniach i działaniach rzeczniczych na rzecz społeczności dotkniętej cukrzycą typu 1.
Dzięki konsultacjom z ekspertami zadbano o każdy detal - od akcesoriów po elementy garderoby:
system ciągłego monitorowania glikemii (CGM): lalka nosi na ramieniu czujnik CGM, który pomaga kontrolować poziom cukru we krwi. Czujnik przymocowany jest dzięki plastra medycznego w kształcie serca w charakterystycznym odcieniu różu. W zestawie znajduje się także telefon z aplikacją, która pomaga śledzić wyniki przez cały dzień.pompa insulinowa: do pasa lalki przymocowana jest pompa insulinowa - niewielkie, noszone na co dzień urządzenie, które automatycznie podaje insulinę w odpowiednich dawkach.strój w niebieskie grochy: lalka ma na sobie bluzkę i dopasowaną spódnicę z falbanką. Zarówno kolor niebieski, jak i motyw grochów nawiązują do międzynarodowych symboli świadomości cukrzycy.torebka: uzupełnieniem zestawu jest pastelowoniebieska torebka - idealna, by Barbie mogła mieć przy sobie wszystko, czego może potrzebować w ciągu dnia.
"Byliśmy ogromnie podekscytowani, gdy Barbie zaprosiła nas do współpracy przy tworzeniu lalki z cukrzycą typu 1" - powiedział dr Aaron J. Kowalski, CEO Breakthrough T1D.
"Sam choruję na cukrzycę typu 1 od 13. roku życia, a mój brat od trzeciego, dlatego ten projekt ma dla mnie szczególne, osobiste znaczenie. To niezwykle ważne, iż możemy wspólnie zwiększać świadomość choroby, która dotyka tak wiele rodzin. To zaszczyt współpracować z marką, która - podobnie jak my - wierzy, iż życie z cukrzycą typu 1 może być pełne, aktywne i szczęśliwe".
Sportsmenka ambasadorką w Polsce - Maja Makowska
Ambasadorką projektu w Polsce została Maja Makowska - znana jako "Sugar Woman". Jest edukatorką diabetologiczną i sportsmenką, która żyje z cukrzycą typu 1 od ósmego roku życia. Na swoim koncie ma m.in. ukończenie podwójnego Ironmana, a poprzez swoją działalność w mediach społecznościowych i udział w kampaniach społecznych, inspiruje innych do życia bez ograniczeń mimo diagnozy.
- Kiedy zachorowałam na cukrzycę typu 1, miałam osiem lat. Nie było wtedy bajek, lalek ani książek, w których mogłabym zobaczyć kogoś takiego jak ja - wspomina Maja. - Teraz każde dziecko z cukrzycą może zobaczyć w lalce swoją historię. Może poczuć, iż nie musi niczego ukrywać. Że jego codzienność jest widziana, zrozumiana i - po prostu - normalna. To bardzo istotny moment dla całej społeczności osób żyjących z cukrzycą. Wierzę, iż wiele z nich poczuje, iż nie są w tym same - bo choćby tak idealna postać jak Barbie może mieć cukrzycę. Jestem wzruszona, dumna i bardzo wdzięczna, iż to właśnie ja mogę być częścią tego momentu.
Inicjatywę wspiera również Fundacja Dla Dzieci i Dorosłych z Cukrzycą - organizacja, która od lat zapewnia edukację, opiekę i realną pomoc osobom z cukrzycą oraz ich rodzinom oraz działa na rzecz zwiększania społecznej świadomości na temat tej choroby oraz potrzeb osób nią dotkniętych. Dzięki jej zaangażowaniu 150 lalek z cukrzycą typu 1 przekazanych przez firmę Mattel trafi do dzieci w całym kraju dotkniętych tą chorobą.
Poza działaniami lokalnymi Barbie doceniła również dwie globalne ambasadorki - instruktorkę fitness i autorkę Robin Arzón (USA) oraz modelkę Lilę Moss (Wielka Brytania), tworząc unikalne, jedyne w swoim rodzaje lalki wzorowane na ich wyglądzie I inspirowane historią życia z cukrzycą typu 1.
Lalka Barbie z cukrzycą typu 1, będąca częścią kolekcji Barbie Fashionistas 2025, będzie dostępna do zakupu w Polsce od 9 lipca.
CZYTAJ TAKŻE:
Wczesne i mało znane objawy cukrzycy. Dokuczają na długo przed diagnozą