Bilety na pociąg można kupić na kilka różnych sposobów. Najłatwiej zrobić to przez internet z wyprzedzeniem, aby zwiększyć szanse na zarezerwowanie miejsca siedzącego. Możesz też skorzystać z kas biletowych na stacji lub specjalnych automatów. Osoby, które nie zdążyły zapłacić za przejazd przed podróżą, mogą zrobić to również u konduktora w pociągu. Warto jednak wiedzieć, iż w tej sytuacji może zostać naliczona dodatkowa opłata.
REKLAMA
Zobacz wideo Karnowski: PKP CARGO jest teraz o 90 proc. mniej warte niż w grudniu 2015 r.
Ile kosztuje dopłata do biletu u konduktora? Wiele osób o tym nie wie
Choć informacja o tej opłacie od dawna znajduje się w przepisach przewoźnika, wiele osób wciąż jest zdziwionych słysząc cenę biletu. Mowa dokładniej o sytuacjach, w których pasażer opłaca przejazd dopiero u konduktora w pociągu.
jeżeli kupujesz u konduktora, to zapłacisz za bilet (lub inny dokument przewozu) oraz za jego wydanie w pociągu (opłata wynosi 20 zł - od każdej odprawianej osoby)
- czytamy na stronie Intercity. Warto też wiedzieć, iż zakup biletu u konduktora jest możliwy tylko wtedy, gdy podróżny niezwłocznie uda się do niego zaraz po wejściu do pociągu lub jeszcze na stacji. jeżeli jednak pasażer zajmie miejsce bez wcześniejszej płatności, pracownik będzie mógł nałożyć na niego karę finansową za brak ważnej opłaty za przejazd. Istnieją jednak wyjątki od tej reguły. Do konduktora nie muszą zgłaszać się osoby:
z niepełnosprawnością lub o ograniczonej sprawności ruchowej oraz ich opiekunowie lub przewodnicy (pod warunkiem okazania konduktorowi podczas zakupu biletu dokumentu stwierdzającego niepełnosprawność),
które ukończyły 70 lat (pod warunkiem okazania dokumentu stwierdzającego wiek),
dzieci do 4 lat (pod warunkiem okazania dokumentu stwierdzającego wiek).
Zobacz też: To najlepsze sanatoria w Polsce. Kuracjusze i turyści wybrali. Te miejsca mają najwyższą ocenę
Kto nie dopłaca do biletu PKP? Te osoby mogą skorzystać z ulgi
Warto zaznaczyć, iż konduktor nie zawsze pobiera dodatkową opłatę w wysokości 20 złotych. Jak czytamy na stronie przewoźnika, nie zostanie ona doliczona do biletów osób:
z niepełnosprawnością lub o ograniczonej możliwości poruszania się (dotyczy także opiekuna albo przewodnika tej osoby), jeżeli okażą konduktorowi dokument potwierdzający niepełnosprawność lub w przypadku, gdy niepełnosprawność albo ograniczona możliwość poruszania się są widoczne;
po 70 lat pod warunkiem, iż pokażą konduktorowi dokument potwierdzający wiek;
rozpoczynających przejazd ze stacji, na której nie ma kasy biletowej lub jest ona nieczynna;
mających potwierdzenie z kasy biletowej;
chcących kupić albo pobrać rezerwację miejsca, a mają bilet jednorazowy bez rezerwacji miejsca zakupiony w innym pociągu, Kartę Intercity lub dokument potwierdzający prawo do bezpłatnego przejazdu;
mających bilet jednorazowy wystawiony w innym pociągu wraz z adnotacją o treści "Dalej w pociągu z obowiązkową rezerwacją - w miarę wolnych miejsc";
z biletem jednorazowy wystawiony w pociągu innego przewoźnika bez opłaty za jego wydanie wraz z adnotacją "Zmiana przewoźnika", a czas na przesiadkę jest krótszy niż 30 minut;
z biletem kupiony w biletomacie, w aplikacji lub serwisie internetowym i chcą kupić bilet na przewóz bagażu lub psa;
z biletem międzynarodowym z rezerwacją miejsca w pociągu EIP i chcą kupić dopłatę do pociągu EIP;
które zmieniają umowę przewozu;
chcących uzyskać bilet jednorazowy ze 100-procentową ulgą wraz z ewentualnymi rezerwacjami i dopłatami;
które kupują dopłatę do posiadanego biletu albo nowy bilet, w przypadku gdy nie mają ważnego dokumentu potwierdzającego prawo do ulgi, ale oświadczają, iż mają uprawnienie do tej ulgi.
Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.