Kształtowanie planowania ruchowego oraz usprawnianie mechanizmów równoważnych metodą Integracji Sensorycznej – konspekt

pedagogika-specjalna.edu.pl 1 rok temu

Temat: Kształtowanie planowania ruchowego oraz usprawnianie mechanizmów równoważnych metodą Integracji Sensorycznej.

Rodzaj zajęć: terapia Integracji Sensorycznej

Czas trwania zajęć: 45 minut

Cele:

  • kształtowanie planowania ruchowego w obrębie różnych części ciała,
  • kształtowanie mechanizmów równoważnych,
  • wzmacnianie mięśni posturalnych,
  • stymulacja systemu przedsionkowego,
  • stymulacja dotykowa i czucia głębokiego,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • kształtowanie koordynacji obustronnej i naprzemiennej oraz przekraczanie linii środka ciała.

Cele operacyjne uczeń:

  • buduje zaufanie do drugiej osoby,
  • doskonali umiejętności równoważne,
  • usprawnia pracę rąk,
  • koncentruje się na zadaniach,
  • potrafi zaplanować kolejne ruchy ciała.

Metoda:

terapia Integracji Sensorycznej

Środki dydaktyczne:

podwieszana platforma, lina, huśtawka helikopter, deska rotacyjna, woreczki, spinacze, duża piłka, piłka fasolka, wędka i drewniane rybki, elastyczny worek duszek, kołdra obciążeniowa szczotki do masażu

Przebieg zajęć:

Faza początkowa:

1. Przywitanie ucznia oraz osób, które przybyły na zajęcia otwarte.

2. Określenie przez ucznia w jakiej sferze znajdują się jego uczucia, wykorzystanie planszy „kolory uczuć”.

Faza realizacyjna:

1. Przypinanie prania

Uczeń wykonuje ćwiczenie na podwieszanej platformie, na której zostaje umieszczona piłka gimnastyczna. Dziecko siedzi na piłce, nauczyciel stojąc na podłodze przed dzieckiem podaje mu spinacze. Zadaniem dziecka jest przypinanie ich do linek według usłyszanych poleceń.

2. Przyciąganie liny

Uczeń wykonuje ćwiczenie na podwieszanej platformie, siedząc w siadzie skrzyżnym. Zadaniem ucznia jest przypiąć spinacze do swojego ubrania, a następnie przyciągając się za linę ruchem naprzemiennym, przypinać spinacze.

3. Szczypce

Uczeń wykonuje ćwiczenie na podwieszanej platformie, w leżeniu na brzuchu. Przed uczniem na podłodze nauczyciel rozstawia drewniane kolorowe kulki oraz wytłaczankę. Zadaniem ucznia jest segregowanie kolorów przy użyciu drewnianych szczypiec.

4. Łowisko

Uczeń wykonuje ćwiczenia na huśtawce typu helikopter. Zadaniem ucznia jest podnoszenie stopami woreczków rozłożonych w różnych miejscach na podłodze, przenoszenie ich do rąk i wrzucanie ich do pojemnika ustawionego przed hamakiem.

5. Rybki

Uczeń w pozycji leżącej na helikopterze otrzymuje od nauczyciela drewnianą wędkę z magnesem. Zadaniem dziecka jest zbieranie drewnianych rybek, które rozłożone są w różnych miejscach na podłodze.

6. Memory

Uczeń wykonuje ćwiczenie na desce rotacyjnej w siadzie skrzyżnym, z zasłoniętymi oczami. Nauczyciel rozkłada wokół deski dotykowe memory. Zadaniem ucznia jest znaleźć pasujące do siebie pary, samodzielnie wprawiając w ruch deskę rotacyjną.

7. Wyciszenie

Uczeń zakłada elastyczny worek „duszek” i kładzie się na materacu. Nauczyciel kładzie na ucznia kołdrę obciążeniową i stosuje metodę dociskową na mięśnie i stawy.

8. Relaksacja

Uczeń kładzie się na materacu, nauczyciel wykonuje elementy masażu Wilbargera na dłoniach i głowie dziecka – wykorzystując szczotki różnej twardości.

Faza podsumowująca:

Uczeń dokonuje określenia w jakiej sferze znajdują się jego uczucia po zakończonych zajęciach, wykorzystując planszę „kolory uczuć”.

Autor: Karolina Woźniczko – Czytelniczka Portalu

Idź do oryginalnego materiału