Według najnowszych danych firmy NielsenIQ tzw. koszyk podstawowych wydatków spożywczych i chemicznych Polaków w 2023 r. wart był 275,3 mld zł, z czego 200 mld zł to koszt produktów spożywczych. W porównaniu do 2022 r. koszyk ten kosztował nas o prawie 12 proc. więcej.
Zmniejsza się sprzedaż piwa, ale jednak kupujemy go dużo, bo w 2023 r. wydaliśmy na nie 22,8 mld zł – jest to największa kategoria wydatków spożywczych.
Co znalazło się na drugim miejscu?
Chleb?
Mięso?
Nie.
Drugie miejsce należy do wódki – w minionym roku wydaliśmy na nią 16,8 mld zł.
Na następnych pozycjach zobaczymy między innymi pakowane mięso (9 mld), napoje gazowane (7,6 mld), wodę mineralną (6,9 mld), kawę (5,4 mld) i mleko (5,1 mld).
Co szokujące – na wódkę wydajemy ponad trzy razy więcej niż na mleko.
O sprawie informują także „Gazeta Wyborcza” i „Rzeczpospolita”.