Rząd federalny spodziewa się przeznaczyć w tym roku fiskalnym około 7 milionów dolarów na przechowywanie i konserwację czterech specjalnie zaprojektowanych, przenośnych szpitali, których zakup kosztował podatników ponad 200 milionów dolarów — obiektów, które miały za zadanie wesprzeć przeciążone szpitale podczas pandemii COVID-19, a z których prawie nie korzystano.
Na początku pandemii, wydano nakazy pilnego utworzenia Mobilnych Jednostek Ochrony Zdrowia.
Są to mobilne szpitale polowe, zaprojektowane w celu leczenia ostrych chorób układu oddechowego i mające na celu zapewnienie wsparcia w przepełnionych szpitalach.
Jednak w tej chwili obiekty te są przechowywane w magazynach w Brockville i Chesterville w Ontario, a rząd federalny wydaje miliony dolarów rocznie, aby je tam trzymać.
Dokumenty uzyskane na mocy Ustawy o dostępie do informacji ujawniają, iż rozładowanie ogromnych, technicznie skomplikowanych struktur, które zostały rozmieszczone w czasie pandemii, ale objęły opieką tylko garstkę pacjentów, okazało się trudnym i powolnym zadaniem.
Te same dokumenty sugerują również, iż Ottawa od ubiegłego roku prowadzi negocjacje w sprawie umów sprzedaży lub darowizny szpitali polowych, a GCSurplus, które zarządza nadwyżkami aktywów rządu federalnego, „ma na celu opróżnienie obu magazynów do września 2025 r.”.
Kanadyjski Czerwony Krzyż utrzymuje własne mobilne jednostki medyczne, które są mniejsze i można je gwałtownie rozmieścić, podczas gdy Kanadyjskie Siły Zbrojne mają strukturę z 50 łóżkami, w której nie ma oddziału intensywnej terapii ani zaawansowanego sprzętu medycznego.
Na początku pandemii, wiosną 2020 r., Ottawa przeznaczyła na te jednostki kwotę 300 mln dolarów, przyznając dwa kontrakty — jeden z Weatherhaven, a drugi z SNC-Lavalin w ramach joint venture z Pacific Architects and Engineers — na ich budowę.
Z dokumentów wynika, iż zakup nastąpił w ramach „ograniczonego procesu przetargowego”, a firmy wybrano, ponieważ produkowały „podobne typy konstrukcji” dla Obrony Narodowej.
Jak wynika z wewnętrznej notatki, do 3 stycznia 2024 r. Ottawa zapłaciła 124,9 mln dolarów firmie Weatherhaven Global Resources Inc. i 82,1 mln dolarów firmie SNC-Lavalin-PAE za budowę jednostek.
Jednostki miały zostać wysłane do innego departamentu, takiego jak Obrona Narodowa lub Agencja Zdrowia Publicznego Kanady. Żaden inny departament ich nie chciał.
Ministerstwo Finansów nakazało PSPC podjęcie próby pozbycia się aktywów w październiku 2022 r. Rok później, 18 grudnia 2023 r., Komitet Zarządzania Kryzysowego Wiceministra, który pierwotnie poparł szybki zakup jednostek służby zdrowia w 2020 r., zatwierdził plan ich pozbycia się.
Ottawa zamówiła dwie takie jednostki w 2020 roku. Następnie, podczas drugiej fali pandemii w 2021 roku, Ontario zwróciło się do władz federalnych o pozwolenie na ich użycie, więc rząd federalny zamówił kolejne dwie.
Dwie jednostki wysłane do Ontario zostały tymczasowo rozmieszczone w Sunnybrook Health Sciences w Toronto i w Hamilton Health Sciences.
Jak wynika z dokumentów federalnych, żaden z nich nie został faktycznie wykorzystany do radzenia sobie z krytycznym przepełnieniem szpitali, chociaż ten w Sunnybrook przyjął 32 pacjentów „niskiego ryzyka”, zgodnie z doniesieniami medialnymi z 2021 r.