KORD – wnioski z realizacji programu ►

termedia.pl 1 dzień temu
Zdjęcie: Archiwum


Dr hab. n. med. prof. IMiD Magdalena Rutkowska z Zakładu Epidemiologii i Biostatystyki, wieloletni kierownik Kliniki Neonatologii i Intensywnej Terapii Noworodka w Instytucie Matki i Dziecka wygłosiła wykład pod tytułem „Kompleksowa opieka rozwojowa nad noworodkami urodzonymi przedwcześnie – wybrane doświadczenia z realizacji programu”.



Od ogółu...

Pilotażu programu Kompleksowej Opieki Rozwojowej Dziecka urodzonego przedwcześnie rozpoczęto zgodnie z rozporządzeniem ministra zdrowia z 25 maja 2023 r. w sprawie programu pilotażowego w zakresie kompleksowej opieki rozwojowej nad dziećmi urodzonymi przedwcześnie KORD – dokument dostępny jest na stronie internetowej: www.sejm.gov.pl/231202. W skrócie, inicjatywa zapewnia kompleksową diagnostykę, terapię i monitorowanie rozwoju dziecka, a cele programu to:

  • poprawa jakości i efektywności opieki rozwojowej nad dziećmi urodzonymi przedwcześnie – przez zapewnienie kompleksowości działań niezbędnych do ich prawidłowego rozwoju, uniknięcie odległych powikłań wcześniactwa i możliwość wyrównywania ewentualnych nieprawidłowości rozwojowych tych dzieci w stosunku do ich rówieśników urodzonych w terminie,
  • ocena skuteczności i efektywności organizacyjnej kompleksowej opieki rozwojowej nad dziećmi urodzonymi przedwcześnie,
  • opracowanie standardu organizacyjnego i postępowania medycznego w zakresie opieki nad dziećmi urodzonymi przedwcześnie.

...do szczegółu

O szczegółach pilotażu mówiła dr hab. n. med. prof. IMiD Magdalena Rutkowska z Zakładu Epidemiologii i Biostatystyki, wieloletni kierownik Kliniki Neonatologii i Intensywnej Terapii Noworodka w Instytucie Matki i Dziecka podczas Ogólnopolskiej Konferencji Polskiej Akademii Niepełnosprawności Dziecięcej PANDa. 3 października wygłosiła wykład pod tytułem „Kompleksowa opieka rozwojowa nad noworodkami urodzonymi przedwcześnie – wybrane doświadczenia z realizacji programu”.

  • Dlaczego rozpoczęcie programu było konieczne?
  • Jakie są najczęstsze zaburzenia rozwoju w długofalowej ocenie dzieci przedwcześnie urodzonych?
  • Czym różni się mózg wcześniaka od mózgu noworodka donoszonego?
  • W których podmiotach realizowany jest KORD?
  • Ilu pacjentów włączono do pilotażu?
  • Czym charakteryzują się noworodki w KORD?
  • Jaki jest ogólny schemat organizacyjny programu?
  • Jakie narzędzia stosowane są w KORD?
  • Jak dużym sukcesem okazał się pilotaż?
  • Jak bardzo pilotaż pomógł Tomaszowi, Jakubowi i Aleksandrowi?

O tym mówiła ekspertka, omawiając prezentację – ta znajduje się na dole artykułu.

Wykład z VI Ogólnopolskiej Konferencji Polskiej Akademii Niepełnosprawności Dziecięcej PANDa „Przyszłość zaczyna się dziś – od dzieciństwa do dorosłości” poniżej, pod wideo dalsza część tekstu.

Idź do oryginalnego materiału