Dr hab. n. med. prof. IMiD Magdalena Rutkowska z Zakładu Epidemiologii i Biostatystyki, wieloletni kierownik Kliniki Neonatologii i Intensywnej Terapii Noworodka w Instytucie Matki i Dziecka wygłosiła wykład pod tytułem „Kompleksowa opieka rozwojowa nad noworodkami urodzonymi przedwcześnie – wybrane doświadczenia z realizacji programu”.
Od ogółu...
Pilotażu programu Kompleksowej Opieki Rozwojowej Dziecka urodzonego przedwcześnie rozpoczęto zgodnie z rozporządzeniem ministra zdrowia z 25 maja 2023 r. w sprawie programu pilotażowego w zakresie kompleksowej opieki rozwojowej nad dziećmi urodzonymi przedwcześnie KORD – dokument dostępny jest na stronie internetowej: www.sejm.gov.pl/231202. W skrócie, inicjatywa zapewnia kompleksową diagnostykę, terapię i monitorowanie rozwoju dziecka, a cele programu to:
- poprawa jakości i efektywności opieki rozwojowej nad dziećmi urodzonymi przedwcześnie – przez zapewnienie kompleksowości działań niezbędnych do ich prawidłowego rozwoju, uniknięcie odległych powikłań wcześniactwa i możliwość wyrównywania ewentualnych nieprawidłowości rozwojowych tych dzieci w stosunku do ich rówieśników urodzonych w terminie,
- ocena skuteczności i efektywności organizacyjnej kompleksowej opieki rozwojowej nad dziećmi urodzonymi przedwcześnie,
- opracowanie standardu organizacyjnego i postępowania medycznego w zakresie opieki nad dziećmi urodzonymi przedwcześnie.
...do szczegółu
O szczegółach pilotażu mówiła dr hab. n. med. prof. IMiD Magdalena Rutkowska z Zakładu Epidemiologii i Biostatystyki, wieloletni kierownik Kliniki Neonatologii i Intensywnej Terapii Noworodka w Instytucie Matki i Dziecka podczas Ogólnopolskiej Konferencji Polskiej Akademii Niepełnosprawności Dziecięcej PANDa. 3 października wygłosiła wykład pod tytułem „Kompleksowa opieka rozwojowa nad noworodkami urodzonymi przedwcześnie – wybrane doświadczenia z realizacji programu”.
- Dlaczego rozpoczęcie programu było konieczne?
- Jakie są najczęstsze zaburzenia rozwoju w długofalowej ocenie dzieci przedwcześnie urodzonych?
- Czym różni się mózg wcześniaka od mózgu noworodka donoszonego?
- W których podmiotach realizowany jest KORD?
- Ilu pacjentów włączono do pilotażu?
- Czym charakteryzują się noworodki w KORD?
- Jaki jest ogólny schemat organizacyjny programu?
- Jakie narzędzia stosowane są w KORD?
- Jak dużym sukcesem okazał się pilotaż?
- Jak bardzo pilotaż pomógł Tomaszowi, Jakubowi i Aleksandrowi?
O tym mówiła ekspertka, omawiając prezentację – ta znajduje się na dole artykułu.
Wykład z VI Ogólnopolskiej Konferencji Polskiej Akademii Niepełnosprawności Dziecięcej PANDa „Przyszłość zaczyna się dziś – od dzieciństwa do dorosłości” poniżej, pod wideo dalsza część tekstu.