Nauczyciel: Milena Cyga
Data:
Czas trwania zajęć: 120 minut
Uczestnik: uczestniczka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
Cel otwartych indywidualnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych:
- Wykorzystanie stymulacji polisensorycznej w usprawnianiu zmysłów dziecka z głęboką wieloraką niepełnosprawnością podczas zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Kierunek usprawniania:
- Usprawnianie percepcji wzrokowo-dotykowej poprzez kontakt z materiałami o różnych fakturach i strukturach – Wiosenna Łąka.
Cele:
Podczas zajęć uczestniczka:
- obserwuje czynności nauczyciela
- współdziała podczas działań praktycznych, podejmując z pomocą nauczyciela proponowaną przez niego aktywność
- doświadcza stymulacji wielozmysłowej podczas zajęć porannego kręgu
- nawiązuje kontakt wzrokowy i dotykowy
- rozwija wrażliwość dotykową poprzez kontakt dłoni z materiałami o różnych fakturach i strukturach
- wykonuje czynności manipulacyjne: dotykanie, głaskanie, chwytanie, dociskanie
- rozwija koordynację wzrokowo-ruchową
- z pomocą opiekuna wykonuje pracę plastyczną przy użyciu farb i materiałów o rożnych fakturach i strukturach
- otrzymuje pozytywne wzmocnienia związane z zabawą oraz poczuciem sprawstwa.
Uczestniczka zajęć wykonuje zadania na miarę własnych możliwości, samodzielnie lub z pomocą.
Forma zajęć:
- zajęcia indywidualne
Metody:
- stymulacja polisensoryczna
- elementy Metody Integracji Sensorycznej
- metoda Affolter (kierowanie ruchem – aktywność wspomagana)
- pokaz
- obserwacja
- działanie praktyczne
Pomoce:
- zielona świeczka, zapalniczka, ziemia, trawa w doniczce, wiosenne kwiaty, gałązka drzewa z zielonymi liśćmi, miski, zielona chusta, bębenek, cytryna, cukier
- książeczka sensoryczna „Mieszkańcy Łąki” wykonana przez nauczyciela z materiałów o różnych fakturach i strukturach
- biała kartka papieru, farby, miseczki, materiały o różnych fakturach i strukturach (silikonowa myjka, twarda szczoteczka, plastikowy czyścik/druciak, szorstka gąbeczka, miękka gąbka naturalna, folia bąbelkowa), mokre chusteczki
- maszyna do baniek mydlanych
- laptop (lub telefon) z dostępem do Internetu
- piosenki:
– melodia „Panie Janie” https://www.youtube.com/embed/eGfZLwvOHW8
– „Kto puka do drzwi?” https://www.youtube.com/embed/ZGZ-ZjH_UtE
– „Na łące” https://www.youtube.com/embed/3OJHt-oEyTk
– „Żabki i bocian” https://www.youtube.com/embed/6ME8rNHARx4
- muzyka relaksacyjna:
– „Wyciszanka na łące” https://www.youtube.com/embed/c8ohuIW6PsE
- odgłosy wiosennej łąki: https://www.youtube.com/embed/KKFJ-f5N5FQ
NAGRODY – społeczne: uśmiech i pochwała (wzmacnianie każdej pozytywnej aktywności)
PRZERWY – organizowane w momencie zauważenia zmęczenia lub znużenia uczestniczki zajęć
Przebieg zajęć:
I. Powitanie – słowem i podaniem ręki.
II. Samoobsługa – śniadanie i toaleta.
III. Zajęcia wstępne – wiosenny krąg poranny:
1. Zapalenie zielonej świeczki.
2. Przywitanie się piosenką pt. „Witaj (imię dziecka)” na melodię „Panie Janie”:
„Witaj ………, witaj ………… !
Jak się masz? Jak się masz?
Chodź się bawić ze mną, chodź się bawić ze mną,
bo już czas, bo już czas…” x 4.
3. Zbliżenie świeczki do dziecka – zwrócenie uwagi na światło i ciepło, następnie przesuwanie jej pionowo i poziomo w polu widzenia dziewczynki.
4. Spotkanie z przyrodą – krótkie opowiadanie o wiośnie połączone z oglądaniem i wąchaniem trawy, ziemi oraz świeżych zielonych liści drzew, a także oglądaniem i dotykaniem wiosennych kwiatów:
„Wiosna to niezwykła pora roku. Trawa jest teraz zielona i pachnąca. Ziemia także zmieniła swój zapach. Na łąkach oraz w naszych ogrodach kwitną kwiaty. To dzięki nim wiosna jest tak kolorowa. Drzewa pokryte są zielonymi listkami mającymi świeży zapach, który wyczuwalny jest tylko wiosną. Słońce na jasnoniebieskim niebie grzeje coraz mocniej. Na dworze robi się coraz cieplej i (imię uczennicy) może się cieszyć pięknem wiosennej przyrody podczas codziennych spacerów z mamą”.
5. Spotkanie z żywiołem – ćwiczenie zmysłu dotyku. Zabawa ziemią – oglądanie, dotykanie, wąchanie przez dziecko ziemi w misce, przesiewanie ziemi przez palce, nabieranie w rączki, podejmowanie próby zaciśnięcia ziemi w rączkach i utrzymania jej przez chwilę, zasypywanie rąk dziewczynki w ziemi.
6. Bodźce zapachowe – wąchanie przez dziecko świeżej cytryny.
7. Zabawa w chowanego zieloną chustą – zakładamy chustę na głowę dziewczynki, a ona sama lub z pomocą ściąga ją z głowy, chowamy chustę do rękawa uczennicy – wyciąganie jej z pomocą.
8. Gra na bębenku – najpierw nauczyciel, a potem dziewczynka z pomocą nauczyciela wygrywa rytmy do piosenki o wiośnie pt. „Kto puka do drzwi?”.
9. Bodźce smakowe – smakowanie plasterka cytryny z cukrem.
10. Gaszenie świeczki – próby samodzielnego zdmuchnięcia jej przez dziewczynkę.
IV. Zajęcia adekwatne.
1. Zabawa książeczką dotykową pt. „Mieszkańcy Łąki”:
- Słuchanie opowiadania nauczyciela o przyrodzie na łące: zielonej trawie i koniczynie oraz kwiatach (chabrach, makach i stokrotkach) i jej mieszkańcach (ślimaku, bocianie, żabie, motylach, biedronce i pszczole).
- Oglądanie obrazków w książeczce – określanie kolorów przez nauczyciela.
- Dotykanie obrazków w książeczce – zwrócenie uwagi na różnorodne faktury.
2. Wspólne wykonanie pracy plastycznej przedstawiającej wiosenną łąkę z wykorzystaniem materiałów o różnych fakturach i strukturach przy muzyce relaksacyjnej „Wyciszanka na łące”:
- Oglądanie, dotykanie paluszkami i całą dłonią przygotowanych przez nauczyciela materiałów o różnych fakturach i strukturach, masowanie nimi wewnętrznych oraz zewnętrznych stron dłoni dziewczynki przez nauczyciela, chwytanie materiałów do stemplowania w dłonie i zanurzanie ich w farbach w przygotowanych miseczkach oraz odbijanie ich na białej kartce papieru wykonując kompozycję wiosennej łąki:
– silikonowa myjka – wykonanie tła zielonej łąki
– twarda szczoteczka – wykonanie ciemnozielonej trawy
– plastikowy czyścik (druciak) – wykonanie czerwonych maków
– miękka gąbka naturalna – wykonanie żółtych mleczy
– szorstka gąbka – wykonanie niebieskich chabrów
– folia bąbelkowa – wykonanie białych stokrotek.
- Zamaczanie paluszka dziecka w farbach i stemplowanie środków wykonanych kwiatów.
Uwaga: Uczestniczka zajęć wykonuje wszystkie czynności z pomocą nauczyciela, który prowadzi jej rękę.
V. Czynności higieniczno-porządkowe – odstawienie pracy do wyschnięcia, wycieranie blatu ściereczką (metoda Affolter) oraz umycie rąk dziewczynki mokrymi chusteczkami.
VI. Zajęcia muzyczno-ruchowe – zabawy do piosenek z serii „Gimnastyczne Figle Muzyczne”:
- „Na łące”
- „Żabki i bocian”.
VII. Relaks połączony z oglądaniem i dotykaniem baniek mydlanych przy odgłosach wiosennej łąki – próby łapania baniek w rączkę, przebijania ich paluszkiem.
VIII. Zajęcia końcowe:
- Nagroda za pracę na zajęciach – pochwała oraz zawieszenie pracy na tablicy i wspólne jej podziwianie.
- Pożegnanie.
Załącznik:
Książeczka sensoryczna „Mieszkańcy Łąki”
Scenariusz otwartych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych opracowała: Milena Cyga – Czytelniczka Portalu